איך להשקיע 2 מיליון שקל בצורה חכמה

איך להשקיע 2 מיליון שקל בצורה חכמה

2 מיליון שקלים פנויים להשקעה אינם סכום מבוטל, אבל כדי שהכסף ישמור על ערכו ואף יעבוד בשבילכם ויגדיל את עצמו – יש להשקיע אותו בצורה חכמה. עליכם לבחור אפיקי השקעה המביאים מצד אחד תשואות נאות ומצד שני רמה טובה ככל האפשר של ביטחון ויציבות. אז במילים אחרות, התשובה לשאלה איך להשקיע 2 מיליון שקל עוברת בפיזור השקעות נבון.  

קודם כל – קבלו מידע והגדירו יעדים

אפיקי השקעה בשוק ההון הם רבים ומגוונים, למשל בנדל"ן ובאפיקים אלטרנטיביים ולכל אחד מהם יש את האיכויות והמגבלות שלו. לכן צריך לסנן, להתמקד ולהתחיל עם הגדרות בסיסיות של הצרכים וההעדפות שלכם. אחד הפרמטרים שיש להבין הוא מהי רמת הסיכון שאתם מוכנים לקחת ועל איזה חלק מהכסף. ייתכן שאתם מאוד שמרניים ובעיקר מעוניינים לשמור על מה שכבר יש בצד, לכן אפיקים סולידיים של אג"ח או דירה להשקעה יעמדו במרכז העניינים. מצד שני, ייתכן שאתם חולמים בגדול ומה שבעיקר מעניין אתכם הוא להגדיל את הסכום הפנוי, מה שישלח אתכם לאפיקים עם יותר סיכוי וסיכון כגון השקעה במניות. 

יחד עם זאת, מרבית ציבור המשקיעים נענה להמלצות המומחים ומייצר פיזור מאוזן של הכספים, המשלב בין אפיקים יותר ופחות סולידיים, כולל השקעות שאינן תלויות מאוד בהתפתחויות בשוק ההון.

תחום נוסף שחשוב להגדיר הוא טווח ההשקעה. כלומר, עליכם להבין אם יהיה צורך לגעת בכסף בעתיד הנראה לעין ובאיזה חלק ממנו. למשל, אם אתם יודעים שחלק נכבד מהכסף יידרש בעוד שנה או שנתיים, ייתכן שהאפיק המתאים ביותר הוא שילוב בין השקעות אלטרנטיביות ומנייתיות, לפחות על חלק מהסכום. מצד שני, אם הכוונה היא להשקיע לטווח בינוני עד ארוך עם תשואות סבירות ויחסית קבועות, ייתכן שתתאים לכם דירה להשקעה, פוליסת חיסכון ו/או תיק בבית השקעות. בכל מקרה, הנקודה היא להגדיר את הסכום להשקעה, את רמת הסיכון שאתם מוכנים לקחת ולאילו תשואות וטווחים אתם מכוונים.

אז מה אפשר לעשות עם הכסף?

במאמר אחד לא ניתן לסקור בפירוט את כל אפשרויות ההשקעה על חסרונותיהן ויתרונותיהן, לכן נביא מספר אפיקים בולטים. הראשון והדי מובן מאליו עבור הציבור הישראלי הוא קניית דירה להשקעה. אמנם בשנים האחרונות העלייה במחירי הדיור הואטה ובאזורים מסוימים אף נעצרה, אך המחירים לא ירדו וכך גם דמי השכירות. בנוסף, כל בחינה של המצב הדמוגרפי בישראל מול היצע הדיור מביאה למסקנה שהמחירים ימשיכו לעלות. לפיכך, מדובר בהשקעה די בטוחה של הכספים והשאלה היא מהי התשואה שניתן להשיג עליה.

התשובה לשאלה זו תלויה במגוון משתנים, בעיקר בבחירה נכונה של הנכס ובתנאי המשכנתא (אם אתם לוקחים). כיום התשואות על שכירות בדירות להשקעה אינן גבוהות במיוחד ונעות סביב 3% עד 4% ברוב אזורי הארץ. יחד עם זאת, עקב הצפי הסביר להמשך עליה במחירי הדיור, אין זה מוגזם להניח שכעבור עשור תראו אפילו 7% – 8% תשואה על הנכס. 

ישנן מספר אפשרויות להשקעה כזו, ששוב נובעות מהצרכים וההעדפות שלכם. למשל, יש הבוחרים בהשקעה לטווח ארוך עם משכנתא שדמי השכירות מכסים ולמעלה מכך, דבר המייצר הכנסה פאסיבית ובסופה של תקופה נכס שאפשר למכור. מצד שני, יש הבוחרים בהשקעה קצרת טווח שיש בה קצת יותר הימור, הכרוכה בבחירה חכמה של נכס, שיפוץ והשבחה, והמתנה להזדמנות טובה למכירה ברווח נאה. בכל מקרה, עם 2 מיליון ₪ בוודאי תוכלו למצוא דירה נאה להשקעה אך מומלץ שלא להניח את כל הביצים בסל אחד. ישנם אפיקים אחרים המציעים בשנים האחרונות תשואות נאות יותר, יש אפיקים יותר בטוחים מדירה להשקעה. מעבר לכך, הם לא כרוכים בהתעסקות המטרידה שנובעת מהיותכם בעלי הבית. 

לפיכך ניתן ורצוי לשלב משכנתא ברכישת הדירה, מה שישאיר לכם סכום יותר גדול לפיזור ההשקעות. שימו לב: המשכנתא אמנם כרוכה בריבית ולכאורה בהפסד, אך למעשה אם ביצעתם בחירה נכונה של נכס הרי שמינפתם את הסכום העומד לרשותכם. במילים פשוטות: אתם מרוויחים לא רק על הכסף שלכם אלא גם על הכסף שנתן הבנק. 

אבל לפני שאתם רצים לבנק ולקניית הדירה, עליכם לקחת בחשבון מגוון היבטים של כדאיות, למשל עלויות נלוות כגון מס רכישה, שיפוץ, ריהוט ועורך דין. כמו כן יש לזכור שחישוב התשואה השנתית צריך להיעשות לפי 11 ולא 12 חודשים, מפני שלוקחים בחשבון זמנים שבהם אין שוכר בדירה, תיקונים תקופתיים וכדומה. ולבסוף, אל תשכחו את מס השבח שעומד על 25% מהרווח על מכירת הדירה בהשוואה למחיר קנייתה.

להשקיע בשוק ההון

עקב הירידה היחסית בתשואות בשוק הנדל"ן, בשנים האחרונות דרך כוכבו של שוק ההון בקרב משקיעים פרטיים. למעשה, אפילו לאורך שני העשורים האחרונים הושגו בחלק גדול ממסלולי שוק ההון תשואות טובות יותר מאשר בנדל"ן. את ההשקעה אפשר לבצע עצמאית וגם באמצעות שורה ארוכה של גופים, למשל דרך הבנקים, בתי השקעות, קופות גמל, קרנות השתלמות, פוליסות חיסכון ועוד. לכל אחד מהאפשרויות הללו יש את האיכויות שלה, למשל מבחינת הטבות מיסוי החל מגיל מסוים או לאחר תקופת הפקדות מסוימת, אפשרות למשיכה הונית או קצבתית, כיסוי ביטוחי על החיסכון, פערים בדמי הניהול ועוד.

במאמר זה לא נפרט את המאפיינים הרבים של כל אפשרות, רק נזכיר שהיא צריכה להתאים לצרכים והשאיפות שלכם בראייה עתידית. בנוסף, יש לזכור כי השקעה בשוק ההון מצריכה סבלנות ובדרך כלל מומלץ לחשוב על טווחים של לא פחות מ- 5 שנים. אמנם בבתי השקעות, בבנקים ובגופים נוספים הכסף ניתן למשיכה בכל עת, עם מיסוי רווח הון העומד לרוב על 25% ריאלי, אך צריך להיות סבלניים ומוכנים לספוג רמה מסוימת של תנודות למטה ולמעלה.

אם יש לכם ראש לעסקים ולמספרים, ואם יש לכם זמן ללמוד תחום שעשוי להיות מורכב אך גם מעניין, ייתכן שהשקעה עצמאית תתאים לכם ותחסוך על הדרך את דמי הניהול. מצד שני, זכרו שבגופים המנהלים את הכספים עובדים מומחים המכירים היטב את שוק ההון והדבר בהחלט מתבטא לאורך זמן בהחלטות נבונות לגבי השקעות על כל המשתמע מכך. אם כן, הבחירה העיקרית שלכם נוגעת לסכום שתרצו להפנות לשוק ההון, לגוף המנהל ולמסלולים שמתאימים לרמת הסיכון המועדפת ולציפיות מבחינת תשואות.

לגבי התשואות, לא ניתן להתייחס אליהן כמקשה אחת או באופן גורף, בוודאי לא עם הבטחה לעתיד. יחד עם זאת, ניתן לומר שבמסלולי האג"ח של הגופים הגדולים הושגה ב-5 השנים האחרונות תשואה ממוצעת של כ-3% שנתי, ובמסלולי המניות תשואה שבין 10% ל-15% שנתי. בין לבין ישנם מסלולים רבים שהינם יותר ופחות סולידיים (מבחינת שיעור ההשקעה המרבי במניות), והתשואות משתנות בהתאם.

ניתן להתחיל בדיקת התאמת להשקעה בפוליסת חיסכון על ידי בחירת הסכום הפנוי שיש לך להשקעה:

השקעות אלטרנטיביות

עוד תחום שחשוב להכיר הוא ההשקעות האלטרנטיביות, גם הן בשנים האחרונות זוכות לפופולאריות גוברת. זאת מכיוון שהן פחות תלויות בתנודתיות של שוק ההון אך עדיין מביאות תשואות נאות, לכן הן מקנות יותר ודאות ויציבות, עוזרות לפזר סיכונים בצורה מושכלת ומאזנות את התשואות בתיק ההשקעות. 

כך למשל, קרנות המשקיעות בנדל"ן בחו"ל הביאו בשנים האחרונות לתשואות שבין 4% ל-10% בממוצע, גבוה יותר מדיור להשקעה בארץ. בנוסף, בקרנות אלו אין צורך לממן את רכישת הנכס במלואו וניתן להתחיל אפילו בסכומים של צנועים של עשרות ומאות אלפי שקלים. הקרנות עצמן מפזרות סיכונים על ידי השקעות בנכסים רבים, כאשר את כל תהליך בחירת הנכס והפרויקט, הפרוצדורות הבירוקרטיות, השיפוצים, הבנייה וניהול הנכס המושכר – מבצעים מומחים שיודעים להפיק את המרב.

עוד דוגמא מתחום ההשקעות האלטרנטיביות הן השקעות p2p, שגם הן מציעות תשואות דומות לקרנות הנדל"ן. מדובר למעשה בקרנות המשקיעות בהלוואות בארה"ב, כאשר הרווח מגיע מהחזר הריבית על ההלוואה. עקב המידע הרב על לווים בארה"ב ועקב כלי הניתוח המתקדמים, מדובר בהשקעות ברמת סיכון מחושבת ונמוכה למדי, עם מנגנוני הגנה על הכספים המושקעים ותקופות החזר לטווח בינוני הנעות בממוצע על פני 3 עד 5 שנים. 

התייעצו עם גורם מקצועי

ישנן אפשרויות רבות להשקעה של 2 מיליון שקל והדבר החשוב ביותר הוא להשקיע חכם. למען מטרה זו, המומחים שלנו מציעים שירות תכנון פיננסי הנועד להביא לניהול יעיל, נכון ובטוח של נכסיכם. לא מדובר "רק" בתובנות והמלצות לגבי השקעות, אלא בקבלת תמונה רחבה על כלל הנכסים לרבות החסכונות, קופות הגמל, קרנות ההשתלמות, פנסיה וביטוחי מנהלים, תיקי השקעות, נדל"ן וכדומה. 

המומחים הפנסיוניים שלנו לומדים לעומק את הנכסים העומדים לרשותכם, בוחנים ועוזרים להגדיר את היעדים והצרכים כפי שתוארו לעיל. כפועל יוצא מכך נבנה תמהיל ההשקעות תוך התייחסות לפיזור הנכסים ולרמת הסיכון המתאימים לכם, למקסום תשואות ולהוזלת עלויות, להתגוננות מפני סיכונים ולחיסכון במיסים. 

לקבלת מידע ושיחת ייעוץ עם איש מקצוע - השאירו פרטים כאן:

לקבלת מידע ושיחת ייעוץ עם איש מקצוע - השאירו פרטים כאן:

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותכם

כיצד מתכננים ירושה והעברה בין דורית במציאות לא יציבה? כך תוכלו לדאוג להבטחת העתיד לדור ההמשך שלכם
חיסכון עם תשואה גבוהה – לבחור את חברת ההשקעות הנכונה
השוואת תשואות קרנות פנסיה – איך להשוות ביניהן?

הירשמו לניוזלטר שלנו!

ניתן להתחיל בדיקת התאמת להשקעה בפוליסת חיסכון על ידי בחירת הסכום הפנוי שיש לך להשקעה