אסטרטגיות גידור – מדריך למתחילים

אסטרטגיות גידור – מדריך למתחילים

כדי להיות סוחר מוצלח בשוק ההון לא נדרש רק לזהות הזדמנויות השקעה אטרקטיביות אלא גם לדעת כיצד ניתן למזער סיכונים. אחת האסטרטגיות הנפוצות היא גידור סיכונים המנטרלת באופן חלקי את הסיכון הפוטנציאלי אליו חשוף המשקיע נוכח התנודתיות ומצבי השוק המשתנים. עבור משקיעים מתחילים שעושים את צעדיהם הראשונים, הנה מדריך חובה עם כמה טיפים פרקטיים לגידור הסיכון בתיק ההשקעות.

המשקיעים הוותיקים וודאי זוכרים היטב את המשברים הפיננסיים שפקדו את העולם במהלך השנים ואיך ללא כל התראה מוקדמת המפולת בשווקים צבעה את המסכים באדום בוהק וכספי ההשקעה החלו להתאדות מתיקי ההשקעות. תזכורת כואבת קיבלו לאחרונה הסוחרים בשווקים הפיננסיים, כמו גם הציבור הרחב שחשוף לתנודתיות השוק דרך החסוכונות הפנסיוניים, עם התפרצות מגפת הקורונה והמשבר הכלכלי שהביאה עימה.

אם היה נראה בתחילה כי מדובר באירוע רפואי, מהר מאוד התגלגלו השלכות המגפה גם לעולם הכלכלי שספג מהלומה כואבת והושבת כמעט במלואו – ושוקי ההון הגיבו בהתאם. המדדים המובילים בעולם קרסו בזה אחר זה ואיבדו עשרות אחוזים תוך ימים בודדים, במה שהזכיר את ירידות השערים החדות שנרשמו עם פרוץ המשבר הכלכלי העולמי ('סאב-פריים') בשלהי שנת 2007.  

אלא שעבור המשקיעים המתוחכמים ולמודי הניסיון לא היה כל צורך בתזכורת באשר לחשיבות ניהול סיכונים, שכן הם וודאי חוו לא פעם את תנודתיות השוק בעוצמה יתרה. עם זאת, עבור המשקיעים החדשים זוהי הייתה נורת אזהרה ראשונה באשר לחוסר היכולת לתזמן את השוק ובהתאם לכך את הצורך המחייב ביישום אחת מטכניקות גידור סיכונים הנדרשות כדי לספק הגנה לתיק ההשקעות.

מהו גידור וכיצד השיטה עובדת בפועל

ההגדרה היבשה של גידור סיכונים אומרת כי זו למעשה אסטרטגיה שבאמצעותה ניתן לצמצם סיכוני השקעה באופן מלא או חלקי, או במלים אחרות – מטרת הגידור היא לבטח השקעה מפני חשיפה לסיכוני שוק, ויש לא מעט כאלה. את הסיכון הגלום בהשקעה בנייר ערך או נכס פיננסי ניתן לצמצם באמצעות רכישת מכשירים הפועלים בתרחיש הפוך לסיכון המוערך. 

מבחינה טכנית, על מנת לגדר את ההשקעה המשקיע בעצם מבצע במקביל שתי השקעות בעלות מתאם הפוך – בין אם רק בשוק בשוק הפיננסי או גם באמצעות רכישת נכסים\סחורות בשוק הריאלי. לצורך העניין, כאשר מתרחש שינוי באשר למחירו של נכס אחד וערכו יורד, מחירו של השני מתנהג הפוך, כלומר עולה ובעצם מקזז במידה מסוימת את ההפסד. מכאן, קל להבין כי גידור אמנם מפחית את הסיכון אבל בו בזמן גם נוגס בפוטנציאל הרווח.

טכניקת הגידור המודרנית מורכבת מההשקעה המקורית בנכס בסיס כלשהו (תיק מניות, חומר גלם וכיוצא בזה) והשקעה הפוכה בנגזרת הפיננסית של אותו הנכס. השקעה הפוכה מתבצעת לרוב באמצעות נגזרת אשר מחירה צמוד (נגזר) למחיר נכס הבסיס אלא שההשקעה בה דורשת בדרך כלל סכומים נמוכים יותר. נגזרת כזאת היא בדרך כלל אופציות או חוזים עתידיים.

אסטרטגיות גידור למשקיע המתחיל

גידור סיכונים בעבר יוחס בעיקר לפעילות קרנות גידור  (Hedge Fund)השואפות לייצר רווח מכל מצב שוק – בין אם עולה או יורד. את כמה מהטכניקות האלה אימצו במהלך השנים גם משקיעים מתוחכמים באמצעות מגוון אסטרטגיות, שחלקן מסובכות ונועדו לשועלי שוק ההון וחלקן, כפי שיוסברו בהמשך, מתאימים גם למשקיעים מן השורה, אך עדיין דורשים היכרות בסיסית עם המכשירים הפיננסיים, כלי המסחר ואף לעיתים העמדת ביטחונות לצורך מימוש חלק מאותן האסטרגיות:

אופציית מכירה בחסר (Short), כלומר השאלה של נכס לתקופת זמן ובמידה והנכס ירד ואיבד מערכו, המשקיע מרוויח מכך. אפשר להסביר זאת בעזרת דוגמה פשוטה להבנה – נאמר ושער הדולר עומד על 3 שקלים לדולר אחד. משקיע המעריך כי שער הדולר צפוי לרדת, יכול להשאיל מגוף כלשהו 1000 דולר לתקופת זמן. 

כעת למשקיע יש חוב בגובה ההלוואה מול הגוף המלווה בסך אלף דולרים וכמובן סכום דומה בידו. אלא שאותו משקיע מבצע מכירה של כל אלף הדולרים לכל המעוניין בסכום של 3,000 שקל, כלומר אלף דולרים לפי שער של 3 שקלים לדולר. כעת יש בידי המשקיע 3,000 ש"ח ממכירת הדולרים ויתרת חוב של 1,000 דולרים לגוף המלווה. 

במידה ואכן ההערכה של המשקיע התממשה ושער הדולר ירד והגיע לרמה של 2 שקלים עבור דולר אחד (לעומת המצב הקודם – 3 שקלים לדולר), המשקיע כעת מבצע רכישה של אלף דולר עם הסכום בשקלים שיש בידיו. עלות הקנייה במקרה זה עומדת על 2,000 ש"ח (2 שקלים עבור כל דולר אחד). במצב הנוכחי, יש ברשות המשקיע אלף דולרים ובנוסף אלף ש"ח, שהם בעצם הפער ממכירת האלף דולר בשער של 3 דולר לשקל לעומת רכישה של אלף דולר ברמה של 2 שקלים לאחר הירידה. 

כעת, כל שעליו לעשות הוא להשיב לגוף המלווה את אלף הדולרים שהיה חייב, אך כפי שהבנו, עדיין נותר בידיו רווח של אלף שקלים מהעסקות שביצע נוכח ירידת הדולר כפי שהעריך. פעולה זו נקראת השאלה והיא בעצם מאפשרת למשקיע, בדומה לדוגמה, להרוויח מירידת ערכו של נכס הבסיס, בין אם מדובר בניירת ערך או כל נכס סחיר אחר.

ניתן להתחיל בדיקת התאמת להשקעה בפוליסת חיסכון על ידי בחירת הסכום הפנוי שיש לך להשקעה:

רכישה של נגזרת לנכס הבסיס – אמנם אופציות הן נכס ספקולטיבי ומסוכן שנדרש לגביו זהירות יתרה והיכרות עם כל הפרמטרים המשפיעים על ערכו אך בכל הקשור לגידור, מדובר בכלי השקעה שיכול למזער סיכונים בצורה ראויה. בשוק המקומי ישנן אופציות הניתנות לרכישה על המדדים המובילים כמו גם על מספר מניות בולטות. הבנה של כללי המשחק באופציות דורש היכרות מעמיקה כאמור אך אלה מתחלקות בעיקר לשתיים – אופציית PUT שערכן הכלכלי עולה ככל שנכס הבסיס יורד ואופציית CALL שערכן הכלכלי עולה ככל שנכס הבסיס עולה גם הוא.

גם במקרה זה נעזר בדוגמה שתסייע להבין איך אסטרטגיה זו עובדת – במידה ומשקיע רכש מניות של חברת 'טבע' מתוך ציפייה שהמניה תעלה, יש באפשרותו למזער את הסיכון באמצעות רכישה של אופציית PUT על המניה, כלומר, אם המניה תרד אזי המשקיע אמנם יפסיד מההשקעה במניה שתאבד מערכה אך מנגד ירוויח מהאופציה שכן זו כאמור תעלה ככל שהמניה תרד. 

מנגד, משקיע שקונה מניה כלשהי בחסר (השאלה) מתוך הערכה שזו תרד, יכול לרכוש אופציית CALL על אותה המניה כהגנה, כך שבמידה והמניה תעלה בניגוד להערכתו, אז אמנם הוא יפסיד מעצם העלייה במניה אך מנגד הפסד זה יקוזז שכן הוא צפוי לרוויח מהאופציה שתהיה שווה יותר ככל שהמניה תמשיך במגמת הירידה. 

דלתא אפס – זוהי למעשה אסטרטגיה המשלבת רכישה ובמקביל מכירה בחסר של מניות מאותו הסקטור. כך לדוגמה, משקיע שמאתר הזדמנות בחברה כלשהי מסקטור מסוים (למשל מענף הבנקאות, נדל"ן וכיוצא בזה) יכול לרכוש אותה בציפייה שתעלה ולגדר את הסיכון באמצעות מכירה בחסר של מניה אחרת הנכללת בסקטור שנראית פחות אטרקטיבית – בסכום זהה לזו שנרכשה. 

כך לדוגמה, משקיע שרכש בסכום של חצי מיליון ש"ח את מניית בנק פועלים מתוך ציפייה שזו תעלה אך רוצה לגדר את הסיכון, יכול במקביל לבצע מכירה בחסר של מניית דיסקונט באותו הסכום. סביר להניח כי שתי המניות בדרך-כלל יתנהגו בדומה למגמת השוק, כך שבמקרה והשוק יירד בכ-1% גם אותן המניות יירדו בשיעור דומה פחות או יותר. 

בפועל, על רכישת המניה, כלומר פוזיציית לונג בפועלים המשקיע יפסיד 1% מערך ההשקעה ומנגד ירוויח על פוזיציית השורט בדיסקונט אחוז דומה מערך ההשקעה, ולכן בעצם נשאר בעמדה מאוזנת. עם זאת, וכאן טמון העיקרון שבטכניקה זו – אך אם מניית הפועלים שלגביה העריך שאטרקטיבית וצפויה לעלות תבצע עלייה חדה יותר ביחס לשינוי במניית בנק דיסוקנט (אותה רכש כזכור בחסר), אז יתחיל המשקיע לקצור את הפירות מאסטרטגיה זו והרווח יהיה גבוה יותר. 

חשוב לציין כי על המשקיע לקחת בחשבון שכל אסטרטגיית גידור היא כזו שגם מקצצת ברווח הפוטנציאל אך כאמור חשובה ביותר לצורך מזעור הסיכונים והקטנת החשיפה של המשקיע במקרה שהערכתו באשר לנכס הנרכש תתברר כשגויה. 

כללים נוספים לניהול השקעות חכם 

לצד טכניקות הגידור והניסיון למזער את הסיכון עד כמה שניתן, ישנם עוד צעדים הנוגעים בניהול השקעות בצורה חכמה שתאפשר למשקיע לייצר מעטפת הגנה על תיק ההשקעות:

פיזור סיכונים רחב – מדובר באלמנט ישן אך חשוב מאין כמוהו. פיזור (Diversification) משמע חלוקת כספי ההשקעה בין מספר נכסי השקעה שונים. הפיזור צריך להיעשות בצורה חכמה על פני סקטורים, מניות, אגרות חוב ואף פיזור גיאוגרפי כך שבמידה ושוק אחד נמצא בירידה אין זה בהכרח משפיע על שאר נכסי ההשקעה.

גיוון תמהיל ההשקעות – לצד ניהול הסיכונים בתיק חשוב גם לגוון עד כמה שניתן את אפיקי ההשקעה. כך לדוגמה, עולם ההשקעות האלטרנטיביות מאפשר למשקיע להיחשף למגוון רחב של אפשרויות השקעה אטרקטיביות שאינן מושפעות מתנודות השווקים, כך שהשקעות אלה עשויות להניב רווחים גם בעתות משבר שהשווקים קורסים.

פקודות מסחר מרכזיות 

כחלק מהמסחר בשוק ההון ישנן הוראות מתקדמות המאפשרות למשקיע להגדיר מראש את ההפסד שמוכן לספוג במידה ונכס ההשקעה ירד כמו גם הרווח אותו ירצה לגרוף במידה והנכס יעלה. הנה כמה מסוגי הפקודות הנפוצים שעשויים למזער את הסיכון ולגדר את גובה ההפסד: 

LMT – הגבלת שער הקנייה. המשקיע יכול להגדיר את המחיר המקסימאלי שהינו מוכן לשלם עבור הנייר אותו הוא מעוניין לרכוש, כלומר הוא משדר פקודה עתידית שאם שער הנייר יגיע לרמה שקבע, הרכישה תתבצע באופן אוטומטי. במכירה – זה השער המינימלי בו הנייר ימכר.

Stop Limit – זוהי פקודה עתידית שתתבצע כאשר שער המניה גדול, קטן או שווה לשער מסוים שמשקיעים מגדירים בפקודה. למשל, אם המשקיע מבקש למכור מניה כשהשער שלה יירד מתחת למחיר מסוים כדי להגביל את סכום להפסד.

בשורה התחתונה, גידור הוא אלמנט חשוב הניתן לביצוע באמצעות שלל אסטרטגיות וטכניקות, פשוטות ומסובכות, אך נדרש עבור כל משקיע כדי למזער סיכונים לכל מקרה שעתיד לבוא. זכרו כי את השוק לא ניתן לתזמן ולכן ניהול סיכונים וגידור נכון הם האופציה היחידה לשמור על כספי ההשקעה בעתות משבר ותנודתיות חריפה בשווקים. צוות הפיננסים שלנו צבר ניסיון ומיומנות של עשרות שנים של ייעוץ השקעות וישמח לעמוד לרשותך בהכוונה וסיוע בבניית אסטרטגיית מסחר מקצועית שתגדר את תיק ההשקעות אך במקביל תאפשר ניצול מיטבי של פוטנציאל הרווח. 

לקבלת מידע ושיחת ייעוץ עם איש מקצוע - השאירו פרטים כאן:

לקבלת מידע ושיחת ייעוץ עם איש מקצוע - השאירו פרטים כאן:

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותכם

כיצד מתכננים ירושה והעברה בין דורית במציאות לא יציבה? כך תוכלו לדאוג להבטחת העתיד לדור ההמשך שלכם
חיסכון עם תשואה גבוהה – לבחור את חברת ההשקעות הנכונה
השוואת תשואות קרנות פנסיה – איך להשוות ביניהן?

הירשמו לניוזלטר שלנו!

ניתן להתחיל בדיקת התאמת להשקעה בפוליסת חיסכון על ידי בחירת הסכום הפנוי שיש לך להשקעה