הגדרת משקיע כשיר – כל מה שחשוב לדעת

הגדרת משקיע כשיר – כל מה שחשוב לדעת

בקרב ציבור המשקיעים בבורסה קיימת קבוצה הנהנית מכמה פריבילגיות, אשר נקראת משקיעים כשרים, מתוחכמים או מסווגים. מדובר באנשים פרטיים העומדים בתנאים מסוימים של נכסים נזילים ו/או הכנסה אישית, אשר יכולים ליהנות בין היתר ממידע פיננסי מוקדם, מרכישת מניות בעת הנפקות מוסדיות, ממחירים נמוכים יותר על מניות, ועוד. עקב העניין שאפשרות זו מעוררת, במאמר הבא נבחן את הגדרת לקוח כשיר ונסביר מה היא בעצם מאפשרת לאותם משקיעים.

הכירו את הרשות לניירות ערך

רגע לפני שנדבר על הגדרת משקיע כשיר כדאי להציג בכמה מילים את הרשות לניירות ערך. הרשות הוקמה בהתאם לחוק ניירות ערך משנת 1968 ועוסקת בשמירת האינטרסים של ציבור המשקיעים, או במילים אחרות – מייצרת הגנה עליהם. למשל, הרשות מספקת היתרים לתשקיפים בהם מחויבים תאגידים וקרנות המעוניינים להציע ניירות ערך ויחידות לציבור. היא גם בודקת את הדוחות שמגישים גופים אלו, מסדירה את פעילות ענף קרנות הנאמנות, עוסקת ברישוי של יועצי השקעות, משווקי השקעות ומנהלי תיקים, מפקחת על ניהול תקין של הבורסה ועוד.

התקנות בחוק ניירות ערך קובעות כי גוף המעוניין להנפיק ניירות ערך או יחידות לציבור, חייב לפרסם תשקיף המציג שורה ארוכה של פרטים, המאפשרים לציבור החלטה מושכלת לגבי השקעה. בין היתר התשקיף מתאר את המניות או האג"ח, את שער הבורסה של מניות המנפיק, את המחזיקים במניותיו, דוחות שנתיים, דוחות ביניים, דוחות השוואתיים, ועוד רשימה ארוכה. בהתאם לחוק, מי שמציע ניירות ערך לציבור ללא תשקיף עובר עבירה פלילית חמורה.

יחד עם זאת, הרשות לניירות ערך הערה לכך שההליכים הבירוקרטים הממושכים שכרוכים בפרסום התשקיף ואישורו, עלולים לפגוע ביכולת גיוס הכספים של חברות מסוימות. דוגמה נאה לכך היא חברות הזנק טכנולוגיות שצריכות לצמוח בשוק מהיר ודינאמי. לכן נקבע כי ישנן הצעות שאינן מחייבות תשקיף, בתנאי שהן פונות למספר מוגבל של משקיעים, הנקראים ניצעים. לפי התקנות, בהצעה כזו מותר לפנות עד ל-35 ניצעים.

אז היכן נכנס לתמונה המשקיע הכשיר?

על פי חוק ניירות ערך, במניין 35 הניצעים לא צריך למנות את מי שעומדים בהגדרת לקוחות כשירים. בכך ישנו יתרון לחברות המגייסות, עקב היכולת לפנות ליותר משקיעים ביתר קלות. יחד עם זאת, לא כל אדם יכול להיחשב לקוח כשיר בדיוק מהסיבה שבהשקעות כאלו יורדות ההגנות של הרשות לניירות ערך. כלומר, אין תשקיף ואין בחינה מדוקדקת שלו על ידי הרשות.

אמנם, החברה הפונה אל משקיע כשיר עם הצעה לגבי ניירות ערך בהחלט מספקת מידע פיננסי מפורט, רק שעל המשקיע להיות בעל יכולת טובה לבדיקת ההצעה, וגם בעל כרית ביטחון פיננסית שתרפד אותו במקרה של הפסד. לכן קיימת עבור לקוח כשיר הגדרה מיוחדת המעלה את הסיכוי לכך שיש לו משאבים כלכליים משמעותיים, ניסיון מספיק וכלים המאפשרים הערכת טובה של השקעות.

בואו לגלות איך משקיעי הפמילי אופיס מנהלים את כספיהם

מהי בדיוק ההגדרה של משקיע כשיר?

התשובה לשאלה מה זה משקיע כשיר היא הגדרה פשוטה למדי, המתייחסת אל שווי נכסים נזילים וגובה הכנסה בלבד. למעשה אדם כזה צריך לעמוד באחד מתוך 3 מבחנים: המבחן הראשון הוא שווי נכסים העולה על 8 מיליון ₪, לרבות במזומן, פיקדונות ונכסים כלכליים שונים.

המבחן השני הוא הכנסה שנתית בגובה 1.2 מיליון ₪ ומעלה, או בגובה 1.8 מיליון ₪ ומעלה של התא המשפחתי – וזאת בשנתיים האחרונות. והמבחן השלישי משלב בין נכסים נזילים להכנסות ומציג עבור משקיע כשיר הגדרה העומדת על שווי נכסים מעל 5 מיליון ₪, וכן הכנסה בגובה 600 אלף ₪ או בגובה 900 אלף ₪ של התא המשפחתי בשנתיים האחרונות.

יש לציין כי גם בארה"ב קיימת הגדרה של משקיעים כשירים, הנקראים Accredited Investors. באמריקה יש לעמוד באחד משני מבחנים: הראשון קובע שווי נכסים של לפחות מיליון דולר, לא כולל בית המגורים, ואילו השני קובע הכנסה שנתית של לפחות 200 אלף דולר או 300 אלף דולר לתא המשפחתי, וזאת בשנתיים האחרונות.

ממה יכול ליהנות לקוח כשיר?

על פי כל מבחן או הגדרה, לקוח כשיר יכול ליהנות מכמה הזדמנויות מעניינות וכדאיות:

אפשרות להשתתף בהנפקות פרטיות.

אפשרות לרכוש מניות בשלב ההנפקות המוסדי.

הנחות על מניות שהינן נפוצות מאוד בהנפקות הנ"ל, אשר לרוב מייצרות באופן מהיר רווח למשקיע.

אין צורך לקבל ייעוץ מיועץ השקעות בעל רישיון.

קבלת מידע פיננסי מלא אודות השקעות, מידע על תשואות עבר וצפי עתידי לתשואות, ועוד.

יתרון של ידע מוקדם בהשוואה לציבור המשקיעים הפרטיים הכללי.

איך אדע שאני משקיע כשיר?

משקיעים מסווגים אמורים להיות שחקנים מספיק מתוחכמים, בעלי הבנה וכלים לניתוח הצעות לניירות ערך. יחד עם זאת, המבחנים עצמם עוסקים רק בהגדרות כלכליות לאור הנחה כי בעלי אמצעים יודעים לנהל היטב את ענייניהם הכספיים, ובכל מקרה יש להם כרית ביטחון מניחה את הדעת.

לכן גם "ההוכחה" כי אתם משקיעים כשירים אינה מסובכת במיוחד, ורק מצריכה חתימה על הצהרה מטעם החברה שבה אתם שוקלים להשקיע, עם אישור של רואה חשבון או אימות הצהרה מטעם על ידי עורך דין על גבי מסמך המאשר את מצבכם הפיננסי. בנוסף, קרנות השקעה המארגנות הצעות ללקוחות כשירים מאפשרות הגשה של מסמכים פיננסיים המעידים על עמידה באחד המבחנים, כמו אישורים על חשבונות מנוהלים, דוחות למס הכנסה ותדפיסי בנק. אנשי הקרן בוחנים את הדוחות ואת העמידה במבחנים, ומכאן והלאה אתם הופכים למשקיעים כשירים המקבלים הצעות.

בואו לגלות איך משקיעי הפמילי אופיס מנהלים את כספיהם

גם כשיר, גם חכם

אם כן, בפני משקיעים מתוחכמים עומדות לא מעט אפשרויות השקעה, המעניקות נקודת פתיחה טובה ומובילות לא פעם לרווחים גבוהים יותר בהשוואה לשאר הציבור. המומחים הפיננסיים שלנו עומדים לרשותכם לבניית תמהיל השקעות אישי, המתייחס לפיזור נכסים מושכל של התא המשפחתי, לרמת הסיכון המתאימה לכם, להוזלת עלויות, למיקסום תשואות, לחיסכון במיסים ולהתגוננות מפני סיכונים. כל זאת באופן מקצועי ומסודר תחת קורת גג אחת.

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותכם

כיצד מתכננים ירושה והעברה בין דורית במציאות לא יציבה? כך תוכלו לדאוג להבטחת העתיד לדור ההמשך שלכם
חיסכון עם תשואה גבוהה – לבחור את חברת ההשקעות הנכונה
השוואת תשואות קרנות פנסיה – איך להשוות ביניהן?

בואו לגלות איך משקיעי הפמילי אופיס מנהלים את כספיהם

הירשמו לניוזלטר שלנו!

ניתן להתחיל בדיקת התאמת להשקעה בפוליסת חיסכון על ידי בחירת הסכום הפנוי שיש לך להשקעה