השוואת תשואות קרנות פנסיה – איך להשוות ביניהן?

השוואת תשואות קרנות פנסיה – איך להשוות ביניהן?

השוואת תשואות בין קרנות פנסיה – איך מתחילים?

זו בהחלט שאלה בוערת אשר נוגעת ישירות לישראלים רבים ואולי גם אליכם ברמה האישית. אך בטרם נענה עליה, נציג ונתמקד בנושאי הליבה הבאים: כמה דמי ניהול משלמים בקרן פנסיה, מהו ההבדל בין קרן פנסיה לבין קופות גמל, האם דמי ניהול חשובים יותר מתשואות, ומהן בדיוק קרנות ברירת מחדל? מעבר לכך, מחכה לכם השוואת תשואות בין 5 קרנות פנסיה מובילות. בואו נתחיל!

ממה מורכבים דמי הניהול בקרנות הפנסיה?
דמי הניהול בקרנות פנסיה מורכבים משני דברים: עלות ניהול על הפקדות ועלות ניהול על צבירה. דמי הניהול המקסימאליים על הפקדות עומדים על שיעור של 6% ודמי הניהול המקסימאליים על צבירה עומדים על שיעור של 0.5%. עם זאת, מרבית המוסדות הפיננסיים כגון בתי השקעות וסוכנויות ביטוח, מציעים עמלות ניהול של 2.32% על הפקדות ו-0.23% על צבירה. על אחוזים אלו ניתן (ואף רצוי) לנהל משא ומתן כדי לנסות ולהשיג עלויות ניהול כדאיות יותר.

אם החיסכון לטווח ארוך שלכם מתנהל בקופת גמל, חשוב שתדעו כי עלויות הניהול בו הן עד 4% על הפקדות ועד 1.05% על צבירה. עם זאת, ברוב המקרים הן תעמודנה על כ-0.32% על הפקדות וכ-0.56% על צבירה, כאשר בדומה למקרה של הקרנות הפנסיוניות, ניתן לבוא בדין ודברים כדי לנסות ולהפחית מגובהן.

מהו ההבדל בין קרן פנסיה לבין קופות גמל?

ראשית, בואו נדבר על מה שדומה בניהן.

קופת גמל וקרן פנסיה הן אפיקי חיסכון שמטרתם היא להבטיח לנו יציבות פיננסית החל מהיום בו "נתלה את הנעליים". שתיהן מתקשרות אל 'חוק פנסיה חובה' – חוק המחייב נשים מגיל 20 וגברים מגיל 21 לבצע הפקדה פנסיונית ממשכורתם אל איזשהו חיסכון ארוך טווח: הפקדה של 6% מגובה ההכנסה השנתית אשר אליה מתווספת הפקדת מעסיק של 12.5% נוספים (שהם 6% 'מרכיב העסקה' ועוד 6.5% 'מרכיב פיצויים'). כמו כן, קיים 'חוק פנסיה' עבור ציבור העצמאים אשר נדרשים להפקיד 4.45% או 12.55% מגובה הכנסתם השנתית, וזאת בהתאם לתקרת השכר המקסימאלית שלהם:

  • עבור מחזור הכנסה של עד 63,607 ₪ – שיעור ההפקדה הוא 4.45%.
  • עבור מחזור הכנסה של 63,608  ₪ ועד 126,612 ₪ – שיעור ההפקדה הוא 12.55%.

אז בכל זאת, מה שונה? ובכן, מלבד ההבדל בעלויות ניהול על הפקדה וצבירה, קופת גמל וקרן פנסיה נבדלות זו מזו גם באופי החיסכון בהן: בקופת גמל מדובר בחיסכון נטו (או חיסכון "טהור") אשר אומר כי כל שקל ושקל שאתם מפקידים אליה הולך באופן בלעדי להגדלת החיסכון הפנסיוני. לעומת זה, ההפקדה שאתם מבצעים לקרן הפנסיה שלכם מתחלקת לשניים: חלק מהכסף הולך לטובת חיסכון וחלקו האחר לטובת 'מרכיב ביטוחי'.

ומהו אותו מרכיב ביטוחי? זוהי פוליסה המיועדת למקרי קיצון של נכות, אובדן כושר עבודה או פטירה (חס וחלילה). מכאן עולה, כי בניגוד לקופות גמל אשר היקף התשואה בהן תלוי בעלויות הניהול (אך לא רק), תשואות של קרנות פנסיה מושפעות למעשה משני מרכיבים: הן מגובהה של עמלת הניהול והן מהיקף ההפקדות אל המרכיב הביטוחי.

ניתן לבחון את התאמתכם לתכנון פיננסי מקיף של כלל החסכונות שברשותכם – למימושם באופן אפקטיבי

מה חשוב יותר בקרנות פנסיה: תשואה מצטברת או גובה עמלת ניהול?

נתייחס לכך באמצעות הדוגמה הבאה:

רוני ולימור (דמויות בדויות) הן שתי חברות טובות אשר עובדות בתפקיד זהה באיזושהי חברת הייטק. שתיהן מועסקות שם בדיוק עשר שנים ומקבלות בדיוק את אותה המשכורת. בנוסף, שתיהן הצטרפו לקרן פנסיה לפי עמלות ניהול של 1.9% על הפקדות ו-0.24% על צבירה.

המה-מה? בבדיקת השוואת תשואות של כל אחת מן הקרנות, עולה כי זו של רוני משיגה תשואה שנתית של 2.5% בעוד הקרן של לימור רושמת ביצועים מרשימים יותר –  של כ- 4%.

בחלוף 30 שנה (תראו איך שהזמן רץ) חזרנו לבחון את מצב הקרנות של רוני ולימור שכבר הספיקו לפרוש לגמלאות:

בקרן של רוני נצבר סכום כולל של כ-1,200,000 ₪ והקצבה הפנסיונית שלה עומדת על 6,500 ₪. מנגד, לימור צברה בקרן כ-1,800,000 ₪ והקצבה הפנסיונית שלה היא 9,000 ₪.

אם כן, דוגמה זו מראה לנו כי לשיעור התשואה יש השפעה מכרעת על שורת הרווח התחתונה – גם כשמדובר בפערים מינוריים של אחוזים בודדים בלבד. עם זאת, אל לכם לזנוח את נושא דמי הניהול שכן הם משפיעים באופן ישיר על פוטנציאל התשואה בחיסכון שלכם. ככל שעמלת הניהול נמוכה יותר, פוטנציאל הרווח גדל – ולהפך כמובן.

מהן קרנות ברירת מחדל?

קרנות ברירת מחדל הן קרנות פנסיה אשר נבחרו במכרז ייעודי על-ידי משרד האוצר. נכון להיום, מדובר בקרנות הפנסיה של אלטשולר שחם, מיטב דש, הלמן-אלדובי ופסגות, כאשר המשותף להן זו עלות ניהול נמוכה ממה שמקובל בשוק. למשל, בעוד עמלות הניהול המקסימאליות בשוק הן 6% על הפקדות ו-0.5% על צבירה, באלטשולר שחם הן 1.49% על הפקדות ורק 0.1% על צבירה בלבד.

רפורמת קרנות המחדל החלה לראשונה בנובמבר 2016 במטרה לפרק את מונופול הריכוזיות אשר היה נהוג בשוק קרנות הפנסיה. עד לאותה העת, אלא אם כן השתייכתם לחברה, מוסד או ארגון גדולים, הסיכוי שלכם ליהנות מדמי ניהול אטרקטיביים היה נמוך למדי. על כן, בזכות הרפורמה, נפתחה בפניכם האופציה לעבור בחופשיות אל אחת מארבעת קרנות ברירת המחדל, שכאמור מציעות כיום עלויות ניהול כדאיות יותר.

בנוסף, קרנות ברירת המחדל הן בשורה חשובה עבור כל עובד ועובדת אשר אינם בוחרים באופן עצמאי את קרן הפנסיה שלהם. אם בעבר המעסיק יכל לבחור את קרן הפנסיה כראות עיניו, היום הוא אמור להפנות את עובדיו אל אחת מקרנות ברירת המחדל או פשוט לדאוג לבטח אותם באחת מהן.

בסופו של דבר, רפורמת ברירת המחדל מתקשרת באופן ישיר אל עניין התשואות שכן בזכות ההוזלה בעלויות הניהול – היקף הרווח הפוטנציאלי יכול לגדול בהתאמה.

השוואת תשואות בין קרנות פנסיה מובילות

כעת נעבור להשוואה שערכנו בין 5 קרנות פנסיה במסלולי הבסיס הכלליים:

  1. מסלול פנסיה עד גיל 50
  2. מסלול פנסיה עבור גילאי 50-60
  3. מסלול פנסיה עבור גילאי 60 ומעלה.

הגופים אשר התמקדנו בהם הם בתי ההשקעות 'הלמן-אלדובי' ו-'אלטשולר שחם' וסוכנויות הביטוח 'איילון', 'הפניקס' ו'הראל'.

ביצועי תשואות פנסיה במסלול כללי עבור גילאי 50 ומטה

  • אלטשולר שחם פנסיה כללית מסלול לבני 50 ומטה – 7.74%
  • הפניקס פנסיה משלימה עד גיל 50 – 7.22%
  • איילון מיטב פנסיה כללית עד גיל 50 – 6.45%
  • הראל פנסיה כללית עד גיל  50 – 6.26%
  • הלמן-אלדובי פנסיה כללית מסלול עד גיל 50 – 4.76%

*הנתונים נכונים לתאריך 27.4.2021

*ביצועי תשואות בממוצע שנתי ב-3 שנים האחרונות.

ביצועי תשואות פנסיה במסלול כללי עבור גילאי 50-60

  • אלטשולר שחם פנסיה כללית לבני 50-60 – 7.18%
  • הפניקס פנסיה משלימה לגילאי 50-60 – 6.71%
  • איילון מיטב פנסיה כללית לבני 50-60 – 5.71%
  • הראל פנסיה כללית לבני 50-60 – 5.36%
  • הלמן-אלדובי פנסיה כללית מסלול לבני 50-60 – 4.82%

*הנתונים נכונים לתאריך 27.4.2021

*ביצועי תשואות בממוצע שנתי ב-3 שנים האחרונות.

ביצועי תשואות פנסיה במסלול כללי עבר גילאי 60 ומעלה

  • אלטשולר שחם פנסיה כללית מסלול לבני 60 ומעלה – 6.04%
  • הפניקס פנסיה משלימה לגילאי 60 ומעלה – 5.48%
  • איילון מיטב פנסיה כללית לבני 60 ומעלה – 4.38%
  • הראל פנסיה כללית לבני 60 ומעלה – 4.18%
  • הלמן-אלדובי פנסיה כללית מסלול לבני 60 ומעלה – 2.93%

*הנתונים נכונים לתאריך 27.4.2021

*ביצועי תשואות בממוצע שנתי ב-3 שנים האחרונות.

לסיכום – איך משווים בין תשואות של קרנות פנסיה?
הכי קל זה להיכנס לאינטרנט ולהיעזר בכלי השוואה חינמיים של משרד האוצר. שם ניתן למצוא מידע עדכני על ביצועי התשואות של קרן הפנסיה שלכם ובבד בבד לערוך השוואה מול ביצועי תשואותיהן של קרנות פנסיה אחרות. אך האם די בכך כדי לגבש החלטה או לערוך שינויים בחיסכון הפנסיוני? לא בהכרח. אם אינכם אנשי מקצוע המבינים בתחום, מומלץ לא להסתמך על גוגל ולפנות לגורם מקצועי בתחום הפיננסי.

המומחים הפיננסיים שלנו ידאגו לבצע עבורכם השוואה יסודית בין מסלולי פנסיוניים (כולל 'בדק בית' על החסכונות הפנסיוניים הקיימים), לבחון ולתכנן יחד עמכם את מצבכם הכלכלי הקיים ולהעניק ליווי אישי ומקצועי בתהליך תכנון הפרישה.

לקבלת מידע ושיחת ייעוץ עם איש מקצוע - השאירו פרטים כאן:

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותכם

כיצד מתכננים ירושה והעברה בין דורית במציאות לא יציבה? כך תוכלו לדאוג להבטחת העתיד לדור ההמשך שלכם
חיסכון עם תשואה גבוהה – לבחור את חברת ההשקעות הנכונה
השוואת תשואות קרנות פנסיה – איך להשוות ביניהן?

בואו לגלות איך משקיעי הפמילי אופיס מנהלים את כספיהם

הירשמו לניוזלטר שלנו!

ניתן להתחיל בדיקת התאמת להשקעה בפוליסת חיסכון על ידי בחירת הסכום הפנוי שיש לך להשקעה