השקעה במניות – כיצד להשקיע את הכסף שלך בצורה המיטבית?

השקעה במניות – כיצד להשקיע את הכסף שלך בצורה המיטבית?

אם הייתם משקיעים לפני 50 שנה 10,000 דולר בתעודת סל העוקבת אחר מדד S&P 500, הייתם יכולים למשוך היום לכיסכם 1.2 מיליון דולר. השקעה בכלל, היא דרך להניח כסף בצד בזמן שאתם עסוקים בניהול שגרת חייכם ולתת לכסף לעבוד בשבילכם כדי שתוכלו לקצור בעתיד את התגמול על עבודתכם הקשה. השקעה במניות, כשהיא מבוצעת בצורה נכונה, היא בין הדרכים הטובות ביותר ליצירת עושר לאורך זמן. ובכל זאת, צמד המילים השקעה מניות נחשב למרתיע במיוחד עבור אנשים רבים. בשורות הבאות נסביר לכם בדיוק איך להשקיע במניה, מהן הדרכים העומדות לרשותכם לביצוע השקעות במניות ועל מה צריך להקפיד/ ממה צריך להיזהר, כדי להבטיח הצלחה על הצד הבטוח.

 

לפני הכל, מהי מניה?

ובכן, מניה היא תעודה שמעניקה למחזיק בה, נתח מהבעלות בחברה הציבורית שהנפיקה את אותה מניה. הנפקת מניות היא פרקטיקה של גיוס הון מהציבור. חברה גדולה מעוניינת לגייס הון לצורך יישום מהלכי צמיחה אסטרטגיים. באפשרותה לבקש הלוואה מהבנק, לבקש הלוואה מהציבור באמצעות הנפקת אגרות חוב או למכור חלק מהמניות שלה לציבור הרחב. באופציה השלישית, מקצה החברה נתח מסוים מהמניות שלה, אותן היא מוכרת לציבור באמצעות הנפקתן בבורסה. במעמד ההנפקה, רוכש הציבור את המניות מהחברה וכל הכסף ממכירת המניות נכנס לקופת החברה. מרגע זה, הופכות המניות לנייר ערך סחיר, שכל אחד יכול לקנות או למכור בבורסה.

ערך המניה משתנה על בסיס יומיומי בהתאם לשינויים ברמת ההיצע והביקוש למניה, במסגרת המסחר במניה בבורסה לניירות ערך, שהיא למעשה שוק או בית מסחר בניירות הערך/ מניות. אם החברה מציגה דוחות כספיים חיוביים, הביקוש למניות שלה עולה ובהתאם לכך עולה גם מחירן. במידה והחברה נקלעת לקשיים או מציגה הפסדים, אנשים יעדיפו להתרחק מהמניה שלה, היצע המניה יעלה, הביקוש ירד ובהתאם לכך ירד גם מחיר המניה. המטרה – לקנות מניות שערכן צפוי לעלות ולמכור אותן לאחר שערכן אכן עלה. זה יכול להצליח וזה יכול גם לא ולכן, בכל הקשור לעולם המורכב של מניות השקעה חייבת להתבצע בצורה זהירה ומחושבת.

 

איך מבוצעת ההשקעה הלכה למעשה?

השקעה במניה יכולה להתבצע בשני אפיקים מרכזיים:

  1. השקעה ישירה/ עצמאית

בהשקעה ישירה אתם בוחרים את המניות בהן אתם רוצים להשקיע ואתם גם מחליטים כמה להשקיע בכל מניה ומתי לקנות או למכור אותה. המשימה היחידה שאתם מאצילים על גורם מקצועי חיצוני משימת הקנייה והמכירה בפועל. לשם כך, עליכם לפתוח חשבון השקעות אצל ברוקר (בנק מסחרי או ברוקר אונליין). תפקידו של הברוקר הוא להוציא אל הפועל את הוראות הקנייה והמכירה שלכם. לאחר שפתחתם חשבון והפקדתם לתוכו את הכסף באמצעותו תבצעו את השקעותיכם, תוכלו לבקש מהברוקר לקנות או למכור עבורכם כל מניה שתרצו בכל סכום שתרצו ובכל עת שתרצו. בהשקעה ישירה, אתם למעשה מנהלים את ההשקעות שלכם מא' ועד ת' ונעזרים בברוקר רק לצורך ההוצאה לפועל של הוראות הקנייה והמכירה בבורסה.

שימו לב, שהשקעה ישירה מחייבת אתכם להתמקצע בשוק המניות, ללמוד את השוק ולעקוב אחריו, לנתח דוחות כספיים, ללמוד וליישם טכניקות של ניתוח טכני וניתוח פונדמנטלי, לאתר ולבחון המלצות השקעה במניות ולמעשה לתפקד כאנשי מקצוע המשרתים את עצמם.

 

      2. מכשירי השקעה מנוהלים

מכשירי השקעה מנוהלים הם למעשה פלטפורמות השקעה המנוהלות על ידי גורם מקצועי. במכשירים מנוהלים, התפקיד שלכם הוא רק להעמיד את ההון הנדרש להשקעה, כשכל השאר מבוצע על ידי מנהל השקעות מקצועי, שאחראי לבחור עבורכם את המניות, להחליט כמה ומתי לקנות או למכור וכמובן, לבצע פעולות קניה ומכירה בפועל. ישנם מכשירי השקעה מנוהלים רבים ומגוונים ואפילו קרנות פנסיה, קרנות השתלמות וקופות גמל הן מכשירי השקעה מנוהלים, אבל לענייננו נתמקד בשני מכשירים מייצגים:

קרן נאמנות – קרן נאמנות היא מכשיר השקעה המאפשר השקעה משותפת ומרוכזת של משקיעים רבים בניירות ערך לפי מדיניות השקעות מוגדרת מראש. בהשקעה דרך קרן נאמנות, אתם מפקידים לקופת הקרן את הסכום שתרצו להשקיע ובזאת מסתיים תפקידכם. מכאן, מנהל הקרן הוא שיבצע עבורכם את ההשקעות בפועל ובכל עת תוכלו למשוך חזרה את הכסף שהצטבר בחשבון. ישנם המון סוגים של קרנות נאמנות החל מקרן מחקה, שמחקה או עוקבת  אחרי מדד ספציפי, למשל מדד ת א 35 וכלה בקרן נאמנות המציעה השקעות במסלולים שונים – סולידי, ביניים או מנייתי אגרסיבי כשבאפשרותכם לבחור את המסלול המתאים לכם או מספר מסלולים במקביל.

קרן סל – קרן סל היא למעשה הגלגול העדכני של תעודת הסל. תעודת סל היא נייר ערך המונפק על ידי בתי השקעות ועוקב אחרי מדד ספציפי (למשל S&P 500). בקניית תעודת סל, מתחייב כלפיכם בית ההשקעות שהנפיק את התעודה להחזיר לכם את הקרן בתוספת תשואת המדד שאחריו עוקבת התעודה הספציפית. קרן סל מתפקדת בצורה דומה, רק שבית ההשקעות לא מתחייב להשגת תשואת המדד, אלא לעשיית מרב המאמצים להשיג עבורכם את התשואה הזאת.

בניית תיק השקעות

לאחר שסקרנו את הערוצים והדרכים לבצע השקעות מניות, הגיעה העת לבנות את תיק ההשקעות ואת זה, נעשה בשני שלבים מרכזיים:

  1. מטרות ואילוצים

בכל השקעה שאתם מבצעים, עליכם להגדיר מראש מהי המטרה שאתם רוצים להשיג באמצעותה (יעדים אישיים) וכמה זמן עומד לרשותכם לשם כך (טווח השקעה). השקעה לצורך חיסכון לילדיכם הקטנים מעמידה לרשותכם עשור או שניים של השקעה. השקעה לצורך רכישת דירה אמורה לייצר לכם תשואות גבוהות בתוך שנים ספורות בלבד. בכל אחד מן המקרים, יהיה עליכם להשקיע את כספכם בצורה שונה, ממנה תיגזר היכולת שלכם להשיג את יעדיכם בטווח הזמן העומד לרשותכם.

  1. סיכונים

השקעה במניה היא השקעה נושאת סיכון. בכל השקעה שאתם מבצעים, אתם רוצים לבצע ניתוח סיכונים יסודי ואם אינכם יודעים לעשות זאת, יהיה זה נכון מבחינתכם להשקיע דווקא דרך מכשירים מנוהלים בהם מועסקים אנליסטים שזהו כל תפקידם. לפני שמשקיעים, חשוב להגדיר את רמת הסיכון הרצויה בתיק וזאת, על בסיס הסיבולת האישית שלכם בפני סיכון (Risk Tolerance), היעדים האישיים שלכם בהשקעה וטווח ההשקעה. בהשקעות לטווח ארוך ניתן לקחת סיכונים גבוהים יותר, שכן יש יותר זמן לתקן. בהשקעות לטווח קצר נרצה להפחית את הסיכון עד כמה שניתן.

לאחר שהגדרנו את המטרות, האילוצים והסיכונים, נוכל להתחיל לבנות את תיק ההשקעות באמצעות מניות ספציפיות, אגרות חוב, קרנות נאמנות, קרנות סל וכדומה. בבניית תיק ההשקעות, חשוב לפזר את הסיכון בתיק באמצעות בניית תמהיל נכון של מניות, אגרות חוב ואפיקי השקעה נוספים בגאוגרפיות שונות ושווקים שונים (שוק ההון, נדל ן וכדומה) בכדי להבטיח סיכון מאוזן בתיק ובכדי להימנע ממצב של "כל הביצים בסל אחד (מניה אחת)". אם אתם מעדיפים שלא לעשות זאת בעצמכם, מומלץ להיעזר במנהל תיקי השקעות.

 

השקעה במניות – טיפים חשובים

אחרי שעמדנו על כל הדרכים המרכזיות לביצוע השקעה במניות, הנה כמה טיפים חשובים עבורכם:

  1. פעילות השקעה מניות היא פעילות עם מערבולות רגשיות לצידה – הסיכון (פחד), התשואה (תקווה) והחלומות (תאוות בצע) יכולים להכשיל כל משקיע בכל עת. על כן, השקעות במניות חייבות להתבצע בצורה מחושבת, קרת רוח ונטולת רגשות עם רגליים חזק על הקרקע. אם אתם מתקשים בכך, מכשירי ההשקעה המנוהלים יכולים לתת לכם פתרונות טובים יותר מהשקעה עצמאית.
  2. דמי ניהול ועמלות – פעילות השקעות מניות כרוכה בעלויות, שאותן יש לקחת בחשבון מראש. בהשקעה עצמאית, עליכם לקחת בחשבון עמלות רכישה וקנייה ועמלות אחרות שיגבה מכם הברוקר. בהשקעה מנוהלת, יהיה עליכם לשלם דמי ניהול למנהל ההשקעות.
  3. מס רווחי הון – על פי החוק במדינת ישראל, כל רווח הון חייב במס בשיעור 25% על הרווח הריאלי (על הרווח בלבד). בחישובים שאתם עושים מול היעדים האישיים שאתם רוצים להשיג, חשוב לשקלל גם את הפחתת המס הצפויה במשיכת הרווחים.

לבסוף, הטיפ החשוב ביותר:

השקעה במניות זה לא קסם. סיפורי התעשרות מהירה הם סיפורים נהדרים אך נדירים וכלל לא מייצגים. תהליך ההשקעה הוא תהליך מקצועי, קר ומחושב, שמחייב מאמץ, ידע מקצועי וניהול נכון של פעילות ההשקעה. כשאתם משקיעים את כספכם במניות, היו פחות הרפתקנים ויותר מנהלים, היו סבלניים והיעזרו באנשי המקצוע בשוק ההון או במכשירי השקעה מנוהלים.

בין שאתם בוחרים להשקיע במניות באופן עצמאי ובין שאתם מעדיפים את המכשירים המנוהלים, צוות המומחים הפיננסיים שלנו ישמח ללוות אתכם בצעדי ההשקעה שלכם בעולם המניות ולסייע בבניית תיק השקעות וניתוב כספי ההשקעה בהתאמה מלאה ליעדיכם האישיים ולאילוצים בהם עליכם להשיג אותם.

ניתן להתחיל בדיקת התאמת להשקעה בפוליסת חיסכון על ידי בחירת הסכום הפנוי שיש לך להשקעה:

לקבלת מידע ושיחת ייעוץ עם איש מקצוע - השאירו פרטים כאן:

לקבלת מידע ושיחת ייעוץ עם איש מקצוע - השאירו פרטים כאן:

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותכם

כיצד מתכננים ירושה והעברה בין דורית במציאות לא יציבה? כך תוכלו לדאוג להבטחת העתיד לדור ההמשך שלכם
חיסכון עם תשואה גבוהה – לבחור את חברת ההשקעות הנכונה
השוואת תשואות קרנות פנסיה – איך להשוות ביניהן?

הירשמו לניוזלטר שלנו!

ניתן להתחיל בדיקת התאמת להשקעה בפוליסת חיסכון על ידי בחירת הסכום הפנוי שיש לך להשקעה