השקעה בקרן השתלמות – היתרונות לעצמאים ושכירים

השקעה בקרן השתלמות – היתרונות לעצמאים ושכירים

קרנות השתלמות הן מכשיר השקעה מומלץ ביותר לשכירים ועצמאיים לטווחים בינוניים. היתרונן הגדול נעוץ בהיות הכסף נזיל וניתן למשיכה הונית עם פטור ממס כעבור מספר שנים. לכך מצטרפים דמי ניהול נמוכים, בחירת מסלולי השקעה לפי העדפות אישית, אפשרות להלוואה בתנאים נוחים ועוד. יחד עם זאת, לא כולם מבינים באילו תנאים מתממשים היתרונות וכיצד מנצלים אותם בחוכמה.

כמה מילים על קרנות השתלמות

קרנות השתלמות הוקמו במקור עבור עובדים שכירים ובהתאם לשמן נועדו לחיסכון עבור השתלמות מקצועית. אך עם הזמן נפתחו הקרנות גם עבור עצמאים, חברי מושבים שיתופיים וקיבוצים, וגם אופי השימוש בהם השתנה. אמנם ההגדרה הרשמית נותרה על כנה אך עקב רפורמות במשק התבלטו יתרונותיהן כמכשיר השקעה לכל דבר, והן משמשות כיום לחיסכון לטווח בינוני ללא קשר להשתלמויות מקצועיות.

את הכספים מנהלים מומחים של בתי השקעות וחברות הביטוח, אשר משקיעים במסלולים שונים של שוק ההון עם מאפייני סיכון – תשואה משתנים, החל במסלולים סולידיים המתמקדים בעיקר באג"ח ועד למסלולים עם שיעור גבוה של מניות. כאמור, לאורך השנים נערכו מספר רפורמות במכשירי ההשקעה לציבור החוסכים, אשר הותירו את קרנות ההשתלמות כמכשיר ההשקעה היחיד לטווח בינוני שיש בו פטור משמעותי ממס. בעוד שבתיקי השקעות רגילים חל מס ריאלי של 25% על כלל רווחי ההון, לא כן הדבר בקרנות השתלמות.

פטור ממס לשכירים בקרנות השתלמות

עובד שכיר המעוניין למשוך כספים ייהנה מפטור מלא ממס על הקרן עצמה ועל הרווחים, אך תחת תנאים מסוימים. ניתן ליהנות מהפטור רק אם עברו שש שנים מיום שהתחילו ההפקדות לקרן, אך אם המטרה היא להשתמש בכספים עבור מימון של לימודים או השתלמות, הרי שהפטור חל כבר אחרי שלוש שנים. בנוסף, אם העובד כבר הגיע לגיל הפרישה הרי שייהנה מפטור ממס אחרי שלוש שנים, ואין זה משנה לאיזו מטרה הכספים מיועדים.

חשוב להבין שהפטור ניתן רק על הפרשות שאינן מעבר לתקרה. אמנם מותר להפריש יותר מהתקרה אך מעליה לא תחול ההטבה ולכן ישולם במשיכה מס רווחי הון בשיעור 25%. תקרת ההפרשות של המעסיק עומדת על 7.5% מ-"השכר הקובע" של העובד, כאשר המעסיק מפריש עד פי שלוש מחלקו של העובד. כלומר, חלקו של העובד הפטור ממס הוא עד 2.5% מהשכר הקובע, וחלקו של המעסיק עד 7.5% בהתאמה. מלבד זאת ישנה תקרה של שכר חודשי העומדת בשנת 2021 על 15,712 ₪, וכדי לסבר את האוזן, הסכום המקסימלי שניתן להפריש בחודש עם פטור ממס הוא 1,540 ₪.

יש להדגיש כי שכיר אינו יכול לפתוח על דעת עצמו קרן השתלמות. ההפקדות מבוצעות רק על ידי מעסיקים המחויבים לכך בהתאם לצווי הרחבה ולהסכמים קיבוציים. למשל בענפי הניקיון, ההוראה, האבטחה וכדומה. במידה שהשכיר הוא גם עצמאי מותר לו לפתוח בכל עת קרן השתלמות, אך אם מופקדים עבורו כספים גם כעצמאי וגם כשכיר הרי שהטבת המס איננה מוכפלת אלא הכספים מחושבים כחטיבה אחת לעניין זה.

בואו לגלות איך משקיעי הפמילי אופיס מנהלים את כספיהם

הטבות מס לעצמאים

גם עצמאים יכולים להפקיד לקרנות השתלמות, אך הן אינן נחשבות כהפקדה לפנסיית עצמאי המחויבת כיום בחוק. למעשה עצמאים נהנים משתי הטבות בעת ובעונה אחת. הראשונה היא פטור ממס על רווחי הון עבור החלק שמתחת לתקרה, שעומד נכון לשנת 2021 על 18,480 או 1,540 ₪ חודשי. יחד עם זאת, עצמאים אינם מחויבים להפקיד סכומים חודשיים קבועים וישנה גמישות רבה מבחינה זו, לרבות אפשרות להפקיד סכום אחד באופן חד פעמי במהלך שנת המס.

כאן אנו מגיעים להטבה השנייה, והיא שחלק מההפקדות נחשבות בתור הוצאה מוכרת, המפחיתה את חבות המס הכללית של העצמאי. ההטבה ניתנת על הפקדות שמתחת ל-4.5% מההכנסה החייבת של העצמאי לאותה שנת מס, ועל הכנסות שנתיות שעד 263,000 ₪. כדי לסבר את האוזן, תקרת ההטבה עומדת על 11,836 ₪ נכון לשנת 2021, וזוהי הוצאה מוכרת מכובדת לכל הדעות.

יש לציין כי הפטור ממס למשיכת כספים עבור עצמאים עומד באותם התנאים של שכירים, דהיינו שש שנים לכל מטרה, שלוש שנים להשתלמות או לימודים, ושלוש שנים עם הגעה לגיל פרישה לכל מטרה.

אפשרות למשיכה הונית

אמנם קיימים מכשירי חיסכון אחרים שבהם ניתנים הטבות מס ופטורים. ואולם, במכשירים כמו קופות גמל, קרנות פנסיה וביטוחי מנהלים הכספים נעולים לטווח הארוך ואינם נזילים. האפשרות למשוך מהם סכום חד פעמי הינה מוגבלת מאוד ובעלת מורכבויות וחסרונות. לעומת זאת, בקרן השתלמות אפשר למשוך כאמור את הכספים לכל מטרה כבר אחרי שש שנים, וכך מתקבלת השקעה לטווח בינוני המנוהלת על ידי מומחים, עם הטבות מס משמעותיות.

יחד עם זאת, ראוי לציין כי בתוך היתרון מגולם גם חיסרון, שכן הפיתוי למשוך את הכספים עלול לבוא על חשבון הסתכלות ארוכת טווח והיערכות ליום סגריר. בנוסף, יש לזכור שהכספים עדיין "נעולים" לתקופות שצוינו לעיל ומי שמחליט על משיכה לפני הזמן ישלם ביוקר. המשמעות של משיכה לפני הזמן היא שמשלמים קנס של 49% מהצבירה של הקרן, מוותרים על הפטור ממס רווחי הון, וגם חייבים להחזיר למס הכנסה את ההטבות – למשל עצמאי על החזר ההוצאות המוכרות ושכיר על הפרשות המעסיק בהתאם למדרגות המס שלו.

במילים אחרות, משיכה מוקדמת מקרן השתלמות ממש לא מומלצת. אבל למי שממש צריך את הכספים כדאי לדעת שעקב משבר שנת הקורונה ניתן למשוך עד 7,500 ₪ בחודש ללא נזק, עד סכום כולל של 45 אלף ש"ח, וכל זאת עד לספטמבר 2021.

בחירת מסלולי השקעה בהתאמה אישית

כל שכיר או עצמאי יכול לבחור את בית ההשקעות או חברת הביטוח שינהלו את כספיו, וכן את הקרן (מסלול ההשקעה) הספציפית. ישנו מגוון רחב של מסלולים החל בקרנות סולידיות המתמקדות באג"ח ועד למסלולים מנייתיים, כך שניתן לבחור בהתאם לרמת הסיכון המועדפת, לשאיפות התשואה, לביצועי הקרן ולדמי הניהול שלה. ראוי לציין כי דמי הניהול בקרנות השתלמות נמוכים יחסית לתיקים מנוהלים בבתי השקעות, זהו יתרון נוסף שלהן כמכשיר חיסכון לטווח בינוני.

את ההשוואה בין הקרנות ניתן לבצע בקלות באתר של משרד האוצר ובאתרים פיננסיים נוספים. לצורך ההשוואה יש להסתכל על הגדרת הקרן מבחינת מדיניות ההשקעה (שיעור המניות מכלל הנכסים), ועל התשואה הממוצעת שלה לאורך שלוש ועדיף חמש השנים האחרונות. בנוסף, יש להסתכל על דמי הניהול הנגבים בקרן שלרוב נעים בין 0.4% ל-0.8%, ועל מדד שארפ. מדד שארפ הוא כלי הבוחן את איכות ניהול ההשקעות בקרן ספציפית בעזרת נוסחא מתמטית המתייחסת לתשואות, לריבית חסרת סיכון ולסטיית תקן. ככל שהתוצאה של מדד שארפ יותר גבוהה כך הניהול איכותי יותר, ולהיפך.

חשוב לדעת שמי שכבר מפקיד לקרן השתלמות מסוימת, מבצע השוואה ומגלה קרן טובה יותר מבחינתו, יכול בהחלט לעבור. אפשר לעבור גם בין מסלולים באותו גוף מנהל וגם בין גופים מנהלים ללא קנסות או מיסים, תוך שמירה על הוותק המקורי שכבר נצבר. לדוגמא, אם עברתם לקרן חדשה לפני שנה מקרן שכבר צברה וותק של שש שנים, הרי שתוכלו כבר עכשיו למשוך את הכספים מהקרן החדשה עם הטבת המס.

בואו לגלות איך משקיעי הפמילי אופיס מנהלים את כספיהם

הורשת הכספים למוטבים

כאשר פותחים קרן השתלמות מתבקשים לציין את שמות המוטבים שיהיו זכאים לכספים במקרה של פטירת החוסך. ניתן כמובן לציין את מי שממילא היו יורשים על פי דין בהתאם למעגלי הקרבה של חוק הירושה, למשל בן הזוג והילדים. אולם מה שתופס כאן הוא המוטבים שצוינו בטפסי הקרן (או בצוואה), לכן ישנו חופש מבחינת בחירת הנהנים מכספי העיזבון בבוא העת, להבדיל מהמגבלות הברורות של חוק הירושה. על כל פנים, המוטבים יכולים למשוך את הכספים באופן מיידי על ידי מילוי טפסים רלוונטיים של החברה המנהלת.

קבלת הלוואה בתנאים מצוינים

יתרון אחרון וחשוב של קרנות ההשתלמות הוא שניתן לקבל מהגוף המנהל הלוואה בריבית נוחה במיוחד של 1% עד 2%. זוהי ריבית נמוכה משמעותית מזו שניתן לקבל בבנקים או בגופים חוץ בנקאיים, והיא מתאפשרת עקב הסיכון הנמוך של הגוף המנהל, שכן הכספים ממילא נמצאים כבטוחה בקרן ההשתלמות. גובה הכספים שניתן לקבל כהלוואה משתנה בהתאם לגוף המנהל ומדיניותו. כך למשל, נכון להיום אלטשולר שחם מאפשרת לקבל הלוואה עד גובה 65% מקרן נזילה, מנורה מבטחים עד 80% ממסלול רגיל או סולידי ועד 50% ממסלול מנייתי ומיטב דש עד 35 אלף ₪. יש לציין כי התנאים משתנים מעת לעת בהתאם לתמורות במשק, למשל עקב משבר הקורונה.

לסיכום, כפי שניתן לראות קרנות השתלמות מציגות יתרונות משמעותיים. הן מאפשרות משיכה הונית לאחר תקופה לא ארוכה עם פטור ממס על רווחי הון, נחשבות כהוצאה מוכרת לעצמאים, מאפשרות בחירת מסלולים בהתאם להעדפות, מציעות דמי ניהול נמוכים יחסית, מקנות הלוואות בתנאים נוחים, והכספים עוברים מיידית למוטבים. לפיכך, בהחלט מומלץ להשתמש בקרנות השתלמות כמכשיר חיסכון לטווח בינוני, הן לשכירים והן לעצמאים.

עם זאת, ישנה חשיבות לבחירת הקרן ולתכנון פיננסי נכון, הלוקח בחשבון אפשרויות השקעה נוספות וכמובן את צרכי התא המשפחתי והפרט גם בטווח הארוך. המומחים הפיננסיים שלנו עומדים לרשותכם, ליצירת תמהיל השקעות וחסכונות אופטימאלי בהתאם להעדפות וצרכים אישיים, תוך מקסום התשואות והוזלת עלויות, מזעור סיכונים והקטנת חבות המס.

כל זאת בתהליך מסודר, מקצועי ויעיל אשר מטרתו היא להקנות ביטחון כלכלי ואיכות חיים טובה לכם ולמשפחתכם בכל הטווחים.

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותכם

כיצד מתכננים ירושה והעברה בין דורית במציאות לא יציבה? כך תוכלו לדאוג להבטחת העתיד לדור ההמשך שלכם
חיסכון עם תשואה גבוהה – לבחור את חברת ההשקעות הנכונה
השוואת תשואות קרנות פנסיה – איך להשוות ביניהן?

בואו לגלות איך משקיעי הפמילי אופיס מנהלים את כספיהם

הירשמו לניוזלטר שלנו!

ניתן להתחיל בדיקת התאמת להשקעה בפוליסת חיסכון על ידי בחירת הסכום הפנוי שיש לך להשקעה