השקעות אלטרנטיביות שמומלץ להכיר

השקעות אלטרנטיביות שמומלץ להכיר

עולם ההשקעות האלטרנטיביות הוא מהתחומים היותר מדוברים לאחרונה ויש לכך סיבות טובות. מדובר בהשקעות המאפשרות פיזור טוב יותר של סיכונים ואיזון אידיאלי של תשואות בתיק הנכסים, תוך הפחתת התלות בתנודות של שוק ההון. במאמר הבא נציג מספר סוגים של השקעות אלטרנטיביות מומלצות ונסביר כיצד זה עובד.

כמה מילים על השקעות אלטרנטיביות

מייד נראה שישנם כמה סוגי השקעות אלטרנטיביות, אבל לפני זה צריך להבין במה מדובר. במילה "אלטרנטיבה" הכוונה היא לחלופה להשקעה המקובלת בשוק ההון, דהיינו במניות ובאג"ח. כידוע, בניירות ערך קיימת תנודתיות לא קטנה והרציונאל שמאחורי השקעות אלטרנטיביות היא לפזר את הכספים גם על פני נכסים לא סחירים. למשל, השקעה בנדל"ן או בתשתיות תהיה אלטרנטיבה מפני שבנכסים האלו לא סוחרים בשוק ההון, ואותו הדבר לגבי הלוואות P2P, השקעות בסטרטאפים בטרם הנפקה, וכן הלאה. 

אמנם גם בהשקעות אלטרנטיביות יש סיכונים אך הם אינם נגזרים ישירות או באופן מיידי מהתנודות בשוק ההון, אלא מהתרחשויות בסקטורים ובכלכלות של מדינות שונות. המשמעות היא כי תיק ההשקעות הכולל אפיקים אלטרנטיביים ישמור על איזון תשואות גם אם שוק ההון נכנס לתקופה של דשדוש או משבר, ובמילים פשוטות: פיזור הסיכונים טוב יותר. יחד עם זאת, בפועל ההתייחסות ל- "אלטרנטיבי" יותר רחבה ומי שבונה תיק השקעות הכולל אפיקים כאלו יגלה שאפשר גם להשקיע בניירות הערך הרגילים, אך עם מכשירים פיננסיים מתוחכמים יותר. דוגמא נאה לכך מהוות קרנות גידור אשר מגדרות את הסיכונים שלהן באמצעות אופציות של שורט או פוט, המבטחות את המשקיעים כנגד ירידות בניירות הערך.

אז אילו סוגי השקעות אלטרנטיביות קיימים?

אם כבר הזכרנו את קרנות הגידור שמהוות מעין השקעות אלטרנטיביות בשוק ההון, ניתן לפתוח איתן את הסקירה. מדובר בקרנות המאגדות מספר משקיעים בניירות ערך שקונות ויוצרות חוזים עתידיים ואופציות, מוכרות ניירות ערך בחסר ומפיקות מכך רווחים. זוהי הגדרה רחבה מאוד ואכן הקרנות יכולות להשקיע בכל תחום של שוק ההון, כמעט ללא מגבלה ובכל מטבע. הקרן יכולה לנקוט בפעולות מתוחכמות יותר משל משקיעים פרטיים או מוסדיים לגידור הפסדים, למשל להיכנס לפוזיציית שורט על מניות וסקטורים מסוימים ודווקא להרוויח בזמן שהשוק יורד.

חשוב לדעת כי השקעות אלטרנטיביות בישראל המבוצעות עם קרנות מקומיות חבות במס של 25% ריאלי על הרווחים. לעומת זאת, על קרנות בחו"ל יש חבות מס אחרת שיכולה להיות נמוכה יותר, בפרט אם החברה רשומה במדינה שמהווה מקלט מס. ומעבר לכך לכל קרן יש מדיניות שונה לגבי דמי הניהול ודמי ההצלחה המהווים עמלה על הרווחים, אז חשוב לבדוק את הנושא.

ראוי לציין כי קרנות גידור מאוגדות בתור שותפות מוגבלת, כלומר יש בהן מספר מסוים של שותפים מוגבלים ועוד שותף כללי. השותף הכללי הוא הגורם שמנהל את ההשקעות שמבצעת הקרן, והוא בעצמו רשום בתור חברה בע"מ. היתרון המרכזי בצורת התאגדות כזו, הוא שבמקרה שהקרן מפסידה וצוברת חובות לא ניתן יהיה לדרוש מכם יותר מהסכום שהשקעתם. יחד עם זאת, חשוב להבין כי הדלת אל קרנות גידור אינה פתוחה בפני כל אחד. לרוב הסכום המינימאלי למשקיע יעמוד על כמיליון ₪ ואף ישנה מגבלה לכל הצעת רכישה העומדת על 50 ניצעים שאינם לקוחות כשירים (בעלי ממון נכבד). ומכיוון שכל הזמנה של הציבור להצטרף לרכישה דרך הקרן מהווה הצעה, הרי שמנהליה יבדקו בציציות וייפגשו עם כל אחד מהמועמדים.

 

אפשרות מעניינת – השקעה בתשתיות

קרנות השקעה אלטרנטיביות עשויות להתמקד בין היתר בתחום התשתיות, הכולל כבישים ומסילות ברזל, גשרים, נמלים, בתי זיקוק, תשתיות מים ותקשורת וכן הלאה. בעת האחרונה יש התעניינות גוברת בתשתיות גם מבחינת השקעות אלטרנטיביות בישראל, שכן הזרמת כספים לתשתיות מטעם המדינה היא בעיני רבים צעד נבון ואף מתבקש לפתרון בעיית האבטלה אחרי משבר הקורונה. כבר עכשיו נמצאות בקנה תקנות המאפשרות לגופים מוסדיים להגדיל השקעה מ- 20% ל- 49% בתשתיות מתוך סך אחזקותיהם.

בנוסף, כבר שנתיים מתקדמת מאוד הסדרת הפעילות של קרן השקעות אלטרנטיביות בתשתיות, כדי שגם משקיעים פרטיים יוכלו להיכנס לסקטור דרך הבורסה בתל אביב. יש שתי קרנות הפועלות בתחום מזה שנים הפונות אל הגופים המוסדיים, ויש עוד כמה קרנות שהחלו לפעול בהתאם לרפורמה הפונה לציבור הפרטי. הרפורמה מחייבת את הקרן לשלם דיבידנד של לפחות 90% מהרווחים למשקיעים, ומחייבת שעד 75% מהשקעותיה יבוצעו בתשתיות בישראל. מלבד הקרנות המקומיות, ראוי לשים לב לקרנות בינלאומיות המשקיעות בתשתיות, ביניהן Listed Infrastructure Portfolio ו- iShares Global Infrastructure, המשקיעות במגוון סקטורים ברחבי העולם.

קרנות Private Equity

בדומה לקרנות הגידור, גם כאן מדובר בקרנות פרטיות המאוגדות בתור שותפות מוגבלת, כלומר עם שותפים מוגבלים (המשקיעים) והשותף הכללי (החברה המנהלת את ההשקעות). מלבד סוגיית האחריות לחובות הקרן שצוינה לעיל, להתאגדות זו יש עוד כמה יתרונות. לדוגמא, השותף הכללי יכול לנהל את הקרן עבור המשקיעים בצורה הרבה יותר נוחה ויעילה בהשוואה לחברות בע"מ, בעוד השותפים הם כמו בעלי מניות בזכות יחידות ההשתתפות שלהם ולכן נהנים מהרווחים ומזכויות נוספות. בנוסף, המיסוי הוא לרוב רק על מי שמחזיק יחידות השתתפות ולא על החברה עצמה – בניגוד למניות בחברה בע"מ שעליהן חל גם מיסוי דיבידנדים וגם מס חברות.

באופן כללי, מדובר בקרנות המתמחות באיתור של נכסים וחברות המצויים במשבר, או בעלי פוטנציאל גבוה יותר מזה הממומש בפועל. הן רוכשות את הנכס או את החברה, מבצעות פעולות שונות של השבחה ומוכרות או מנפיקות ברווח. בנוסף, יש קרנות שקונות משותפים מוגבלים בקרנות אחרות את זכויותיהם, יש קרנות המשקיעות בחברות צומחות ויש חברות המתמחות בנדל"ן. חשוב כמובן לבדוק את מדיניות ההשקעות, את התקנון, דמי הניהול, טווח ההשקעה, סוגיות של מיסוי בינלאומי וסכום הכניסה המינימאלי.

עולם הנדל"ן

למי שחושב על ניהול השקעות אלטרנטיביות כדאי מאוד לשים לב לעולם הנדל"ן, אשר בו פועלים מספר גופים. לדוגמא, ניתן להשקיע דרך חברות המתמחות בנדל"ן בחו"ל, אשר מציעות אחזקות בנכסים ופרויקטים שנבחרו על ידי אנשי מקצוע. חברות אלו משפרות לאין ערוך את הסיכוי של משקיע פרטי להשיג תשואה נאה מנדל"ן בחו"ל, והן גם יכולות לוות אתכם לכל אורך הדרך – החל באיתור הנכס, דרך העברת הבעלות עליו ועד לניהול ארוך טווח של נכס מניב. יחד עם זאת, ראוי לזכור שישנן עמלות לא קטנות ושצריך לבחור את חברת הנדל"ן בפינצטה לפי ותק, הצלחות מוכחות, עמלות, טיב הליווי, מדיניות השקעות ועוד.

כמו כן, ניתן לבצע השקעות נדל ן באמצעות קרנות בינלאומית אשר מפזרות את השקעותיהן על פני שורה ארוכה של נכסים – החל במבנים מסחריים ועד למיזמי מגורים. בהשוואה לחברות נדל"ן, היתרון טמון בפיזור נכסים הרבה יותר נרחב (כלומר הקטנת הסיכון), ובסכומי כניסה שיכולים להיות הרבה יותר נמוכים – אפילו בעשרות אלפי שקלים. למעשה הדבר דומה לכל השקעה בקרן נאמנות בשוק ההון, רק שכאן אתם מפזרים את הכספים על נכסי נדל"ן שאינם מושפעים ישירות מהתנודות.

מגוון אפשרויות נוספות

מלבד האמור לעיל, השקעה אלטרנטיבית יכולה להתפרש על פני תחומים נוספים. למשל, ניתן להשקיע בקרנות P2P ולהרוויח מהריבית על הלוואות הניתנות בעיקר לאנשים פרטיים ועסקים בארה"ב, ניתן להשקיע בקרנות חוב המעניקות אשראי חוץ בנקאי ליזמים – בעיקר בתחום הנדל"ן, וגם ההשקעות בהייטק ובחברות הזנק מעניינות מאוד, וישנם אפיקים מגוונים נוספים.

אם כן, קיימות לא מעט אפשרויות אלטרנטיביות לפיזור סיכונים ולאיזון תשואות, תוך הפחתה משמעותית של התלות בתנודות של שוק ההון. יחד עם זאת, דווקא ההיצע הנרחב עשוי לבלבל וצריך לבחור נכון את המסלולים, ההשקעות ואת הגופים עצמם. לשם כך אנו מזמינים אתכם להיפגש עם המתכננים הפיננסיים שלנו, אשר יבחנו, יתאימו וימליצו על אפיקי ההשקעה הטובים ביותר שמתאימים להעדפות וליכולות האישיות. המומחים שלנו מחזיקים בניסיון רב והבנה מעמיקה בנושא, ביכולתם להעניק ייעוץ אובייקטיבי ומקצועי הרואה לנגד עיניו אך ורק את טובתכם.  

 

ניתן להתחיל בדיקת התאמת להשקעה בפוליסת חיסכון על ידי בחירת הסכום הפנוי שיש לך להשקעה:

לקבלת מידע ושיחת ייעוץ עם איש מקצוע - השאירו פרטים כאן:

לקבלת מידע ושיחת ייעוץ עם איש מקצוע - השאירו פרטים כאן:

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותכם

כיצד מתכננים ירושה והעברה בין דורית במציאות לא יציבה? כך תוכלו לדאוג להבטחת העתיד לדור ההמשך שלכם
חיסכון עם תשואה גבוהה – לבחור את חברת ההשקעות הנכונה
השוואת תשואות קרנות פנסיה – איך להשוות ביניהן?

הירשמו לניוזלטר שלנו!

ניתן להתחיל בדיקת התאמת להשקעה בפוליסת חיסכון על ידי בחירת הסכום הפנוי שיש לך להשקעה