השקעות p2p – ההסבר המלא

השקעות p2p – ההסבר המלא

בשנים האחרונות מחפש הציבור ומוצא אפיקי השקעות אלטרנטיביים, בעלי תלות פחותה בתנודות שוק ההון. מדובר בהשקעות המקנות יותר ודאות ויציבות, מאזנות את התשואות בתיק ומפזרות את הסיכונים באופן מושכל. אחד האפיקים הללו שמעורר עניין רב נקראp2p  השקעות.

במה בעצם מדובר?

כאשר אדם או עסק רוצה לקבל הלוואה הוא פונה לרוב לבנק, אשר גובה ריבית לא קטנה ומציב תנאים ותהליך בירוקרטי שיכול להיות מייגע. לעומת זאת, השקעות P2P (Peer To Peer) הן סוג של הלוואות חברתיות הנועדו לעקוף את הבנק ואת הקופונים שהוא גוזר על ההלוואה, יש בהן יתרון ללווים המעוניינים בתנאים טובים יותר, בקבלת הכספים באופן יחסית מהיר ונוח ומבלי להגדיל את התחייבויותיהם מול הבנק.

הדבר מתבצע על ידי פלטפורמות מקוונות שמחברות בין לווים למלווים, רק שכאן המלווים אינם בנקים אלא אנשים פרטיים וגופים מוסדיים. מאידך, חשוב להדגיש כי הלוואות כאלו אינן נפוצות בישראל ולמעשה הכוונה היא לענף הפורח בארה"ב. זאת מפני שבאמריקה יש רגולציה מאוד מפותחת וניתן לקבל מידע פיננסי מקיף על הלווים, מה שמאפשר לבחור באופן מושכל את הלווה ולקבוע את תנאי ההלוואה. בארה"ב לכל אדם יש ציון אשראי המכונה FICO – הנקבע בהתאם למצבו הפיננסי הנוכחי וההיסטוריה הכלכלית שלו, מידע זה יהיה חשוף בפני הגורם שאליו האדם (או העסק) פונה לצורך קבלת הלוואה.

אז במילים פשוטות, מי שמשקיע בתחום ה- P2P מלווה את כספו לאנשים או לעסקים באמריקה הזקוקים להלוואה. הרווח מגיע מהחזר הריבית והקרן, פחות דמי ניהול, עמלות ומיסוי. 

כיצד ניתן להשקיע באפיק זה?

לפני שנדבר על היתרונות הגלומים בהשקעות "עמית לעמית" יש לדעת שקיימות שתי אפשרויות עקרוניות להשקעה כזו. הראשונה: משקיע יכול למצוא בעצמו פלטפורמה אינטרנטית המתמקדת בהלוואות לאנשים פרטיים או לעסקים. השנייה: ניתן להשקיע בקרנות המתמחות בתחום ומושקעות באלפי הלוואות, דבר המאפשר פיזור נרחב יותר והקטנה של סיכונים. 

מהם היתרונות של השקעות P2P

להשקעות אלו יש כמה יתרונות. בראש ובראשונה מדובר בהשקעה אלטרנטיבית לשוק ההון, המושפעת במידה פחותה מהתנודות בו, שכן ההלוואות כלל אינן נסחרות בבורסה. כך שללא קשר להעלאת הריבית באמריקה או לירידות במניות ובמדדים שונים, תנאי ההלוואה נותרים קבועים לאורך תקופת ההחזר. במילים אחרות – תשואה מובטחת. 

יחד עם זאת, לא כדאי להגזים ולומר שבהשקעות אלו אין סיכון, שכן נפילה חזקה ומשבר ארוך במשק האמריקאי מן הסתם ישפיעו על יכולות ההחזר של הציבור הפרטי והעסקי. מכאן שהסיכון המרכזי הוא התרסקות של הקרן בה משקיעים. זוהי סיבה מצוינת (אך לא יחידה) לכך שיש לבחור את הקרן באופן מושכל ועוד נעסוק בכך בהמשך.

כעת אנו מגיעים ליתרון השני של קרנות P2P, שהוא רמת סיכון מחושבת ובעיקרון נמוכה. כאמור, לרשות הפלטפורמות האינטרנטיות ולכן גם לרשות המשקיעים, עומד מידע עשיר אודות הלווים ולפיכך ניתן לחשב בכלים מתמטיים את סיכויי ההחזר שלהם. יתר על כן, קיימים מנגנוני הגנה על הכספים, למשל שעבודים וערבויות אישיות, ישנה גם קרן ביטחון המבטיחה (עד לרמה מסוימת) את המלווים מפני מצבים של אי עמידה בהחזרים. כאמור, הכספים מפוזרים על פני אלפי הלוואות בריביות משתנות (מבחינתכם – תשואות), בהתאם למצבו של הלווה, הסכומים וטווח ההלוואה.

ואם כבר דיברנו על טווח השקעה, עוד יתרון הוא שמדובר באפיק אלטרנטיבי להשקעה בטווחים בינוניים. תקופות ההחזר יכולות להתחיל בשנה ולהגיע עד לעשר שנים, אך לרוב נעות בין שלוש לחמש שנים. המשמעות היא שעבור המשקיע הפרטי זוהי הזדמנות לתת לכסף לעבוד ולהביא תשואה נאה, מבלי לנעול אותו באפיקים ארוכי טווח. 

מבחינת התשואות, עבור הלווים הריביות על ההלוואות לרוב נמוכות ואטרקטיביות יותר מאשר בבנקים, מאידך הן בהחלט נאות עבור המשקיעים ונעות סביב ארבעה עד עשרה אחוזים. זוהי תשואה יפה, בעיקר כשלוקחים בחשבון שהיא בעיקרון מובטחת ונובעת מהסכם ההלוואה. זאת לעומת חוסר הוודאות בהשקעות באפיקים המשלבים מניות, או לעומת התשואות הנמוכות יחסית באג"ח.

לבסוף, יתרון משמעותי הוא שהשקעות אלו אינן שמורות רק לגופים מוסדיים או לבעלי ההון. הן בהחלט פתוחות למשקיעים פרטיים עם סכומים התחלתיים לא גבוהים במיוחד, כאשר אפשר לבחור באופן מושכל את גובה ההשקעה בהתאם לפיזור הרצוי של הנכסים המשפחתיים.

ניתן להתחיל בדיקת התאמת להשקעה בפוליסת חיסכון על ידי בחירת הסכום הפנוי שיש לך להשקעה:

בחירה נכונה של השקעה

השקעות P2P עוד לא מאוד מוכרות לציבור הישראלי, לכן חשוב עוד יותר לבחור קרן או פלטפורמה אחרי שלמדתם את התחום וביצעתם כמה בדיקות, מומלץ גם לקבל ייעוץ מקצועי של מתכנן ביטוח פיננסי אובייקטיבי. 

תחילה עליכם להבין מהו הסכום הפנוי העומד לרשותכם, תוך התחשבות בפיזור על פני מגוון אפיקים. את הסכום שניתן להשקיע ב- P2P יש להשוות אל דרישת ההשקעה המינימלית בפלטפורמה או בקרן, כדי לראות אם תוכלו בכלל להשקיע. בנוסף, שאלו את עצמכם מהו טווח ההשקעה שאתם מחפשים ובדקו האם הלוואות עמית לעמית מספקות את הצורך. כאמור, בדרך כלל מדובר בהלוואות הנפרשות על פני 3 עד 5 שנים.

לאחר מכן הגיע הזמן לכמה בדיקות. למשקיע פרטי עדיף לרוב שלא להתחיל עם פלטפורמה מקוונת, אלא לבחור בקרן השקעות P2P שלמנהליה יש הרבה ניסיון, הבנה וידע לגבי הפעלת הכלים ופיזור נכון של סיכונים. אמנם המשמעות היא שתשלמו דמי ניהול, אבל הם שווים את השקט הנפשי ומקטינים סיכונים.

מבחינת הקרן, יש לבדוק מי עומד מאחוריה מבחינת הניסיון והמוניטין וכן מידת ההצלחה לפי שיעור ההלוואות המוחזרות והבלתי מוחזרות לאורך השנים. בנוסף יש לוודא כי הקרן עושה שימוש בכלי ניתוח מתקדמים המתבססים על דירוג האשראי ועל היבטים פיננסיים נוספים של הלווים (למשל תחום העיסוק שלהם).  

מדיניות ההשקעות של הקרן מבוססת על תוצאות ניתוחים אלו ועליכם להבין מהי אותה מדיניות ומהו ציון ה-FISCO הממוצע של הלווים שבהם הקרן משקיעה. כמובן שיש לבדוק את דמי הניהול המשתנים מקרן לקרן, אשר ביחד עם מיסוי 25% ריאלי על רווחי הון, ישפיעו על הרווח שלכם.

מעבר לכך חשוב לבחור קרן המציגה בשקיפות מלאה את כל הפרטים על המדיניות, הביצועים, דמי הניהול, הנכסים המנוהלים כיום, שיעור החזרי ההלוואות, המח"מ וכדומה. המח"מ – משך החיים הממוצע של ההלוואות, הוא מרכיב חשוב במדיניות מאחר שהלוואות ארוכות טווח עלולות להיות יותר חשופות לשינויים במשק האמריקאי והעולמי, ואילו הלוואות קצרות טווח פחות מסוכנות ומאפשרות יותר גמישות. 

לסיכומו של עניין, עולם ההשקעות ה-P2P הינו מגוון ותלוי בפרמטרים רבים שיש לבחון אותם מראש. למומחים הפיננסיים שלנו יש היכרות מצוינות עם עולם ההשקעות האלטרנטיביות ועם השקעות P2P בפרט. כאמור, מדובר באפיק המשלב כמה יתרונות כגון תשואות נאות יותר מאפיקים סולידיים וקונבנציונאליים, ורמות ודאות יחסית גבוהות שאינן מושפעות מתנודתיות בשוק ההון. לפיכך, ביכולתו לתרום לאיזון התשואה בתיק ההשקעות תוך התאמת הסיכון להעדפות פרטיות.

המומחים הפנסיוניים שלנו עומדים לרשותך ומציעים מעטפת ליווי וייעוץ מקדים להשקעות אלטרנטיביות לפי רמת הסיכון, טווח ההשקעה והעדפותיכם, כאשר המטרה העיקרית היא אך ורק הביטחון הכלכלי והרווחה שלכם.

לקבלת מידע ושיחת ייעוץ עם איש מקצוע - השאירו פרטים כאן:

לקבלת מידע ושיחת ייעוץ עם איש מקצוע - השאירו פרטים כאן:

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותכם

כיצד מתכננים ירושה והעברה בין דורית במציאות לא יציבה? כך תוכלו לדאוג להבטחת העתיד לדור ההמשך שלכם
חיסכון עם תשואה גבוהה – לבחור את חברת ההשקעות הנכונה
השוואת תשואות קרנות פנסיה – איך להשוות ביניהן?

הירשמו לניוזלטר שלנו!

ניתן להתחיל בדיקת התאמת להשקעה בפוליסת חיסכון על ידי בחירת הסכום הפנוי שיש לך להשקעה