חיסכון עם תשואה גבוהה – לבחור את חברת ההשקעות הנכונה

חיסכון עם תשואה גבוהה – לבחור את חברת ההשקעות הנכונה

בסביבה של ריבית נמוכה, כאשר הכספים המופקדים בפיקדונות ואפיקים שמרניים אחרים הולכים ונשחקים, רבים מחפשים אחר מכשירי השקעה עם תשואות נאות. הבשורות הטובות הן שלרשות החוסכים לטווח בינוני וארוך עומדות לא מעט אפשרויות, החל בבתי השקעות ועד לקופות הגמל להשקעה. אחד המכשירים הללו הוא פוליסות החיסכון של חברות הביטוח, שאותן שווה להכיר, לכן בשורות הבאות נסביר איך בוחרים פוליסת חיסכון עם תשואה גבוהה וכיצד מבדילים בין התוכניות והמסלולים הקיימים.

מי מציע פוליסות חיסכון ומהן בכלל?

ייתכן שאתם רגילים לחשוב על חברות הביטוח כמו הפניקס, מנורה, מגדל או הראל בתור מי שמציעות ביטוחי חיים, אובדן כושר עבודה, נסיעות וכדומה. אבל כדי להבין את המאמר הבא עדיף שתחשבו עליהן בתור חברות השקעה לכל דבר. למעשה, חברות הביטוח משקיעות בכל עת את כספי הפנסיה וביטוחי המנהלים בשוק ההון, במטרה להשיג תשואות נאות עבור המבוטחים.

הידע של המומחים בחברות הביטוח, שלעיתים משולב עם אנשי בתי השקעות מובילים, עומד גם בבסיסן של פוליסות חיסכון. רק שכאן מדובר במוצר שונה לגמרי מהביטוחים ומקרנות הפנסיה ועדיף לחשוב עליו בתור מכשיר להשקעה בשוק ההון. מצד שני, הוא שונה מהשקעות רגילות בשוק ההון ומקנה כמה יתרונות כגון הטבות מס בהגעה לגיל מסוים, אפשרות למשוך את הכספים באופן חודשי קבוע, קבלת הלוואה על חשבון הכספים הצבורים, ועוד.

יתרה מכך, בניגוד לפתיחת תיק בבית השקעות הדורשת לרוב סכום מינימאלי של מאות אלפי שקלים, הרי שבפוליסות החיסכון ההפקדה המינימאלית נמוכה בהרבה. היא יכולה לעמוד גם על אלפים בודדים בשנה ואפילו אותם ניתן לחלק להפקדות חודשיות ומזדמנות. לכן, זהו כלי הפותח את ההשקעה המנוהלת בשוק ההון גם בפני מי שאין בידו כספים נזילים משמעותיים.

אילו סוגים של פוליסות חיסכון קיימים

כל חברת ביטוח מציעה פוליסות חיסכון עם אפיקי השקעה מגוונים, שאותם נתאר מייד. אבל לפני כן חשוב לדעת שיש כמה סוגים של תוכניות המשתנים בין החברות, ומיועדים לצרכים שונים של הלקוחות. לדוגמא, בתוכנית בסיסית וסטנדרטית ניתן לבצע הפקדות באופן חד פעמי או שוטף למען כל צורך שיתעורר בעתיד. פוליסה כזו מאפשרת להרחיב את המעטפת הכלכלית לטווח קצר, בינוני או ארוך. למשל אם רוצים לחסוך עבור רכישת דירה לילדים, מימון לימודיהם האקדמיים וכדומה.

הדבר מתאפשר מכיוון שלא מדובר בכסף "נעול" כמו בחיסכון פנסיוני, אלא בסכומים שניתן למשוך בכל עת ללא מגבלות או קנסות. יחד עם זאת, יש לקחת בחשבון כי בעת המשיכה יהיה צורך לשלם 25% מס ריאלי על הרווחים שהושגו בתקופת ההפקדה ואותו המיסוי יחול גם על העברת הכספים אל פוליסה של חברה אחרת.

דוגמא נוספת לפוליסת חיסכון היא כזו המיועדת ספציפית לגילאי הפרישה. אמנם, גם בתוכנית הזו הכספים הינם נזילים אך ניתן להגדיר בה סוגים שונים של משיכה. למשל ניתן להגדיר שמתוך ההשקעה ישולם סכום בתור הכנסה חודשית, כאשר היתרה ממשיכה להתנהל במסלול ההשקעה הנבחר. בנוסף, המגיעים לגיל 60 יכולים להעביר את יתרתם לתוכניות משלמות קצבה בהתאם למקדמי קצבה הנהוגים בקרנות הפנסיה, ולפי מה שנהוג באותה חברת ביטוח.

ודוגמא אחרונה: ישנן פוליסות חיסכון הכוללות ביטוחים כגון כיסוי נכות מתאונה, ריסק מוות, השתלות וכן הלאה. אלו יכולות להיות למשל תוכניות המיועדות להורים שרוצים להבטיח את המשכיות החיסכון לילדיהם, המציעות בין היתר הבטחת המשכיות במקרה של פטירת ההורה או אובדן כושר עבודה.

ניתן לבחון את התאמתכם לתכנון פיננסי מקיף של כלל החסכונות שברשותכם – למימושם באופן אפקטיבי

מסלולי השקעה בפוליסות חיסכון

פוליסות חיסכון מציעות מגוון טוב למדי של אפיקי השקעה, המאפשר פיזור סיכונים נכון ומושכל. יתר על כן, בניגוד לקרנות השתלמות וקופות גמל, הפוליסות גם משקיעות בנכסים לא סחירים כמו נדל"ן מניב ותשתיות, שאינם מושפעים מיידית ומשמעותית מהתנודות בשוק ההון.

לפיכך, אחת הבחירות העיקריות שתתבקשו לעשות קשורה במסלולי ההשקעה. המסלולים נבדלים זה מזה במוצרים בהם יושקע כספכם ובשיעור ההשקעה בהם, ומכאן במידת הסיכוי והסיכון לתשואות והפסדים. ניתן לקבל עבור כל פוליסת חיסכון תשואות שונות בהתאם למסלול הנבחר, כפי שניתן לראות להלן:

  • מסלולי אג"ח – ההשקעה במסלולים אלו נחשבת לשמרנית וסולידית, כלומר עם תשואות וסיכון נמוכים יחסית. ישנם למשל מסלולים המשקיעים לפחות 75% מהנכסים במוצרים כגון אגרות חוב לפיקדונות והמרה, הלוואות לא סחירות, ניירות ערך מסחריים, אג"ח לא סחירות ואג"ח סחירות. לעומת זאת ישנם מסלולים שבהם מושקעים לפחות 75% מהנכסים במדדים העוקבים אחר אג"ח בחו"ל. מסלולים פחות שמרניים המציגים לרוב תשואות יותר גבוהות, משקיעים לפחות 75% בנכסי אג"ח אך משלבים חשיפה של עד 25% למניות.
  • מסלולי מניות – ההשקעה במסלולי מניות יותר נועזת ונועדה בעיקר עבור מי שרוצה לקבל עבור פוליסות חיסכון תשואות גבוהות, בעודו לוקח בחשבון את הסיכון. ישנם מסלולים המשקיעים לפחות 75% במניות, אחרים לפחות 50% וכן הלאה באמצעות קרנות נאמנות, נגזרים, תעודות סל או השקעה ישירה. חלקם מתמקדים אך ורק במניות הנסחרות בחו"ל ואחרים משלבים גם מניות הנסחרות בבורסה בתל אביב.
  • מסלול כללי פאסיבי – מדובר במסלולים פופולאריים למדי שלרוב מהווים ברירת מחדל, המשלבים בין רמת סיכון בינונית לבין תשואות פוליסות חיסכון נאות. מדובר במסלולים עם פיזור נרחב של השקעות המבוסס על מדדים מובילים כגון מדדי אג"ח ממשלתי וקונצרני, תל אביב 100, MSC ועוד.
  • מגוון מסלולים נוספים – מלבד האמור לעיל ישנם עוד מגוון מסלולים המציעים תשואות פוליסת חיסכון משתנות. ביניהם ניתן לציין את מסלול שקלי טווח קצר שמתאים למשקיעים סולידיים מאוד בסביבת ריבית נמוכה, מסלול אג"ח ממשלת ישראל שגם הוא שמרני, מסלול אג"ח עד 20% מניות וכיוצא בזאת.

אז איך לבחור את החברה והפוליסה הנכונה?

לאחר שהבנתם מהן פוליסות חיסכון ומה העיקרון שעומד מאחורי התוכניות ומסלולי ההשקעה, ניתן לעבור לפרמטרים של בחירה נכונה. הדבר הראשון שצריך לבחון הוא את התשואות שהשיגה החברה דרך פוליסות החיסכון שלה בשנים האחרונות. מטבע הדברים, ככל שהתשואות של החברה בכללותה יותר גבוהות, כך הדבר מעיד על הצלחה שנובעת מניהול מצוין ומהבנה טובה של השוק. את הנתונים וההשוואות תוכלו לבצע בקלות דרך אתרי אינטרנט העוסקים בתחום, לרבות באתרים של החברות עצמן, אך יש לקחת בחשבון שתי נקודות חשובות.

ראשית, התשואות המצוינות אינן בגדר הבטחה שהמגמה תימשך. למעשה חל איסור מוחלט על מתן תחזיות ככלי שיווקי מטעם חברות הביטוח, והדבר נאכף על ידי מחלקת הפיקוח של רשות שוק ההון, החיסכון והביטוח. במילים אחרות, אם מוצגות עבור פוליסות חיסכון תשואות גבוהות הרי שזוהי אינדיקציה סבירה לקבלת החלטות, אך בוודאי לא כהבטחה להמשך הדרך.

שנית, יש לבחון את התנהגות המסלולים השונים לאורך תקופה ממושכת. אם ניקח למען הדוגמא את מסלול המניות של "הראל", נראה כי ב- 12 החודשים האחרונים הושגה תשואה מצטברת של כ- 20%. אבל אם נבדוק מה עשה המסלול ב- 3 השנים האחרונות נמצא תשואה ממוצעת של כ- 8% בלבד. אז מה נכון? האינדיקציה הטובה ביותר לניהול איכותי תתקבל כאמור מבחינת ההצלחה לאורך זמן, עדיף לפחות ב- 5 השנים האחרונות. כך אנו מוצאים במסלול המניות של "הראל", שבחמשת השנים האחרונות התשואה הממוצעת עמדה על קצת יותר מ-10% לשנה. וכעת נעבור להשוואה בין מסלולים דומים בחברות אחרות.

איך עושים השוואה בין מסלולים?

זכרו כי פוליסות חיסכון אמנם נזילות מאוד אך מהוות לרוב השקעה לטווח בינוני וארוך. לכן מה שתעשה הפוליסה שלכם בכל יום, שבוע או אפילו כמה חודשים אינו צריך להדיר שינה מעיניכם. יש להתמקד כאמור במה שקורה לאורך תקופה ממושכת, ובתוך כך להגדיר את רמת הסיכון מול הצפי לתשואות שמתאימים לכם.

אז כעת אנו חוזרים אל השוואה בין ביצועי הפוליסות ומבינים שאת ההשוואה לא עושים בין כולן, אלא רק בין אלו שמתאימות להעדפות ולנטיות שלכם. למשל, אם אתם מוכנים לקחת סיכון גבוה השוו בין מסלולי המניות של מגדל, הפניקס, מנורה וכדומה, אם אתם ממש סולידיים השוו בין מסלולי האג"ח או השקלי, ואם אתם מוכנים לקחת סיכון סביר עבור תשואה טובה השוו בין המסלולים של עד 20% או 25% מניות.

מלבד התשואות, שימו לב בהשוואה לדמי הניהול, שלרוב עומדים על פחות מ- 1% אך יכולים לנוע בטווח של 0.5% ועד 1.5%. קחו בחשבון שהתשואות המוצגות אינן לוקחות בחשבון את דמי הניהול, וכמובן שהעדיפות צריכה להינתן למסלול המשלב בין תשואה גבוהה לבין דמי ניהול נמוכים ככל האפשר. יש לציין כי דמי הניהול אינם חקוקים בסלע וניתן לנצל את התחרות בשוק כדי לקיים משא ומתן עליהם מול החברות.

בנוסף, בזמן ההשוואה חשוב להסתכל על מדד שארפ, כלי המשמש לבחינת איכות ניהול ההשקעות במסלול ספציפי. מדובר בנוסחא מתמטית הלוקחת בחשבון את התשואות שהושגו במסלול, את הריבית חסרת הסיכון ואת סטיית התקן בתשואה. תוצאה נמוכה במדד שארפ מעידה על איכות נמוכה של ניהול השקעות ותוצאה גבוהה על ניהול איכותי. לדוגמא, נכון לכתיבת שורות אלו מדד שארפ של מגדל מניות עומד על 0.85, של מנורה מבטחים מניות על 0.72, של איילון מניות על 0.69 ושל הכשרה מניות על 0.92.

שווה להתייעץ לפני הבחירה

כפי שניתן להבין, פוליסות חיסכון עשויות להיות כלי משמעותי לחיסכון בטווחים משתנים, השומר על ערך כספכם ואף מביא תשואות נאות. הפוליסות גם גמישות מאוד מבחינת סכומי ותזמוני ההפקדות והמשיכות, לרבות משיכה באופן דמוי קצבתי ואף  קבלת הלוואה עד ל- 80% כנגד הכספים הצבורים. יחד עם זאת, הבחירה בחברה, בתוכנית ובמסלול המתאימים ביותר עבורכם אינה מובנת מאליה. ובנוסף, ישנם אפיקים אחרים שעשויים להתאים יותר לצרכיכם, כמו קופות גמל להשקעה.

לכן אנו ממליצים לפנות אל מומחים בתחום, אשר יגבשו עבורכם את האסטרטגיה הפיננסית הטובה והיעילה ביותר לניהול הנכסים. המומחים שלנו יעזרו בבחירת תמהיל ההשקעה המתאים ביותר תוך התייחסות לפיזור הנכסים ולרמת הסיכון המועדפת, ימקסמו תשואות ויוזילו עלויות, יחסכו בתשלומי מס וידאגו להגן עליכם מפני סיכונים.

לקבלת מידע ושיחת ייעוץ עם איש מקצוע - השאירו פרטים כאן:

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותכם

כיצד מתכננים ירושה והעברה בין דורית במציאות לא יציבה? כך תוכלו לדאוג להבטחת העתיד לדור ההמשך שלכם
חיסכון עם תשואה גבוהה – לבחור את חברת ההשקעות הנכונה
השוואת תשואות קרנות פנסיה – איך להשוות ביניהן?

בואו לגלות איך משקיעי הפמילי אופיס מנהלים את כספיהם

הירשמו לניוזלטר שלנו!

ניתן להתחיל בדיקת התאמת להשקעה בפוליסת חיסכון על ידי בחירת הסכום הפנוי שיש לך להשקעה