יועץ השקעות פרטי – טיפים לבחירה נכונה

יועץ השקעות פרטי – טיפים לבחירה נכונה

ייעוץ השקעות הוא שירות הניתן על ידי בתי השקעות, הבנקים או יועצים פרטיים ועצמאיים. לאחרונים יש כמה יתרונות עבור מי שמעוניין להשקיע באופן עצמאי בניירות ערך, אבל לפני שמתחילים לקבל ייעוץ חשוב לזכור שישנם הבדלים בין יועצי ההשקעות הפרטיים מבחינת ניסיון, יכולות, עלויות ועוד. אז במאמר הבא נסביר מיהו בדיוק יועץ השקעות אישי ונביא מספר טיפים לבחירה נכונה שלו.

מיהו יועץ ההשקעות הפרטי?

יועץ ההשקעות הפרטי הינו בעל רישיון רלוונטי מטעם הרשות לניירות ערך, לאחר שעבר תקופת התמחות ובחינות העוסקות בדיני ניירות ערך, אתיקה מקצועית, סטטיסטיקה, כלכלה, מימון וחשבונאות. הוא אינו חייב להיות בעל תואר אקדמי בתחומים כלכליים או אחרים, אך חייב להיות בעל רישיון. בנוסף, עליו לפעול בהתאם לשורה של התניות הקשורות לאיסור הלבנות הון, פרטיות הלקוח ואתיקה, והוא גם מוגבל ביכולות ההשקעה של עצמו בניירות ערך כדי למנוע ניגוד אינטרסים. אכן, השקיפות והאובייקטיביות צריכות להיות נר לרגליהם של יועצי השקעות פרטיים ובהמשך המאמר נרחיב בעניין. 

יחד עם זאת, ראוי לציין שלא בכל מקרה של ייעוץ למסחר עצמאי בבורסה חובה להחזיק רישיון. למשל, אם אדם מסוים מייעץ לבן משפחתו, אם מייעצים ל- 5 אנשים לכל היותר במהלך שנה קלנדרית, ואם מקצועו העיקרי של המייעץ הינו ראיית חשבון, ייעוץ מס או עריכת דין. בנוסף, ניתן לייעץ ללא רישיון למי שעומד במבחני "לקוח כשיר".

לא לבלבל בין בעלי המקצוע

אם אתם מחפשים יועץ השקעות פרטי לצורך פעילות עצמאית עם מערכת מסחר, חשוב שלא לבלבל בינו לבין בעלי מקצוע אחרים. ראשית, יש הבדל משמעותי בין יועץ לבין משווק השקעות. אמנם שניהם מחזיקים ברישיון מטעם הרשות לניירות ערך ועוברים מבחנים דומים, אבל המשווק אינו מספק שירות אובייקטיבי מפני שהוא עובד עם בית השקעות או קרן נאמנות ספציפיים. המשמעות היא שיש לו אינטרס מובנה להפנות אתכם אל מוצרי הבית ומן הסתם גם מקבל עמלה על כל לקוח שמצטרף. ייתכן שהמוצרים שהוא ימליץ עליהם באמת הולמים אבל מרחב ההתאמה לצרכים, ההעדפות, הסיכונים והתשואות הינו נמוך בהרבה. למעשה, אם נאמר זאת בעדינות, האינטרסים שלו ושלכם עשויים שלא לחפוף.

בנוסף, אין לבלבל בין מי שמעניק ייעוץ השקעות פרטי בלבד לבין מי שמוגדר בתור מנהל תיקי השקעות. גם מנהל תיקים יכול לייעץ ולהמליץ אך הכדור נמצא בידיים שלו ואתם יושבים על הספסל. כלומר, לא אתם מבצעים את הפעולות בתיק אלא בעל המקצוע בהתאם להבנתו ולמדיניות הנגזרת מהיכרותו עם צרכיכם והעדפותיכם. לרוב הוא לא ייוועץ בכם לפני כל פעולה אלא אם תדרשו זאת. כמובן שטובתכם היא זו שאמורה לעמוד בלעדית לנגד עיניו.

לבסוף, חשוב שלא לבלבל בין ייעוץ השקעות אישי הניתן באופן פרטי לבין ייעוץ שגם כן מוצג כ- "אישי" אבל ניתן על ידי עובדי בנקים ובתי השקעות. לעבודה הפרטית עם יועץ ההשקעות בניירות ערך יש כמה יתרונות על פני המוסדיים, למשל במגוון אפשרויות ההשקעה שביכולתו להמליץ עליהן, מבחינת האובייקטיביות של המלצותיו והזמינות שלו עבורכם. מאידך, ראוי לזכור שישנם חסרונות לאנשים מסוימים. לדוגמא, יועץ עצמאי נוטה לספק שירות לבעלי חשבון השקעות פרטי גדול יותר מאשר בנקים או בתי השקעות, וכאמור, הוא לא מבצע עבורכם את הפעולות בתיק. זוהי אחריותכם לפעול או שלא לפעול על פי המלצותיו.

 

ניתן לבחון את התאמתכם לתכנון פיננסי מקיף של כלל החסכונות שברשותכם – למימושם באופן אפקטיבי

אז איך בוחרים יועץ פרטי איכותי?

מובן שיש לבחור בצורה מושכלת את היועץ הפרטי שעימו תתקשרו, שכן תהיה לו השפעה מהותית על הפעולות שתבצעו בתיק על כל המשתמע מכך. הנה כמה טיפים חשובים לבחירת איש המקצוע המתאים:

  1. זה בסדר גמור להתייעץ עם בן משפחה או חבר שאתם סומכים על דעתו. אבל אל תבלבלו איזה טיפ שנזרק מדי פעם מצד מכר או קולגה עם פגישות עומק או ייעוץ שוטף לאורך זמן שניתן על ידי בעל מקצוע. במילים אחרות, חברים הם לא תחליף לייעוץ מקצועי. 
  2. כצעד ראשון ובסיסי ודאו שהאדם שפניתם אליו מחזיק ברישיון לייעוץ השקעות מטעם הרשות לניירות ערך. הרישיון מעיד לכל הפחות על כך שהיועץ עבר את בחינות ההסמכה ותקופת התמחות, ושישנם תקנות וחוקים המעגנים את התנהלותו האתית.
  3. כעת בררו לגבי הניסיון שלו בכל הקשור לייעוץ השקעות, למשל כמה זמן הוא כבר עוסק בתחום, האם סיפוק ייעוץ במסגרת גופים גדולים כמו בנקים, חברות ביטוח ובתי השקעות, אילו תפקידים מילא – זוטרים עד בכירים, היכן ביצע את ההתמחות וכדומה. בנוסף, לא יזיק לשאול לגבי ההכשרה המקצועית ולהבין אם מדובר במי שסיים כמה קורסים בסיסיים המאפשרים לצלוח את הבחינות, או באדם בעל השכלה אקדמית מקיפה בכלכלה ובשוק ההון.
  4. יועצים פרטיים חייבים להיות אובייקטיביים מבחינת המלצותיהם להשקעות במוצרים פיננסיים. אבל למרות שהדבר מעוגן בחוק חשוב לוודא מול היועץ שאין לו זיקה ישירה או עקיפה לגופים וכלים פיננסיים, ושאינו מקבל כל עמלת שיווק עבור פרסום מוצר מסוים. התעקשו על כך שהיועץ יספק מכתב חתום עם הצהרה על היעדר ניגוד עניינים.
  5. נצלו את הפגישה הראשונה כדי להתרשם ממידת המקצועיות של היועץ. הציגו בפניו את תיק ההשקעות שלכם, הסבירו את השאיפות והיעדים שלכם, את העדפות הסיכון וטווח ההשקעה. יועץ רציני יוכל כבר בפגישה הראשונה להצביע על כיוונים הולמים שילכו ויתחדדו בהמשך הדרך, אז כדאי להתרשם מרוחב היריעה של ידיעותיו ומיכולתו להקשיב לכם ולתת פתרונות מתאימים.
  6. רצוי לשאול על היקף הלקוחות הנוכחי של היועץ, מאחר שהדבר מעיד על מוניטין ושביעות רצון. בקשו מספרי טלפון של כמה לקוחות כדי לקבל את התרשמותם האישית.
  7. ודאו כי גישת השירות של היועץ מבוססת על זמינות גבוהה. התנודות בשוק ההון עשויות לעורר חשש ודאגה בקרב משקיעים שאינם מנוסים, ובמצבים אלו תרצו שיהיה לכם עוגן בטוח של יועץ שבאמת עונה לטלפון, עוזר להירגע וממליץ על הצעדים הנחוצים.
  8. כמו בתחומים מקצועיים אחרים גובה כל יועץ השקעות פרטי מחיר שונה עבור שירותיו. למשל, יש הבדל בין עלות שעת ייעוץ למי שמעוניין בפגישה או בפגישות הכוונה בלבד, כאשר העלויות משתנות במאות שקלים לשעה. בנוסף, למי שבוחר ליווי שוטף עשויות העלויות לנוע בין 1% ל- 2%, הבדלים שיתבטאו בסכומים לא מבוטלים לאורך זמן. כמובן שיש לוודא מראש את העלויות ולהבין מכל הבדיקות שתוארו לעיל אם יש הצדקה למה שגובים מכם.

בואו להתייעץ!

אנשי מקצוע מהתחום עומדים לרשותכם עם ידע מקצועי וניסיון נרחב. בתהליך מקצועי ממוקד נוכל לבנות עבורכם תמהיל השקעות אופטימאלי החוסך בעלויות ובמיסוי, ממקסם תשואות, מפזר סיכונים בצורה חכמה, ומותאם במדויק להעדפות, לצרכים ולשאיפות שלכם.

לקבלת מידע ושיחת ייעוץ עם איש מקצוע - השאירו פרטים כאן:

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותכם

כיצד מתכננים ירושה והעברה בין דורית במציאות לא יציבה? כך תוכלו לדאוג להבטחת העתיד לדור ההמשך שלכם
חיסכון עם תשואה גבוהה – לבחור את חברת ההשקעות הנכונה
השוואת תשואות קרנות פנסיה – איך להשוות ביניהן?

בואו לגלות איך משקיעי הפמילי אופיס מנהלים את כספיהם

הירשמו לניוזלטר שלנו!

ניתן להתחיל בדיקת התאמת להשקעה בפוליסת חיסכון על ידי בחירת הסכום הפנוי שיש לך להשקעה