מהו איזון אקטוארי – קרנות פנסיה

מהו איזון אקטוארי – קרנות פנסיה

קרן פנסיה היא מכשיר חיסכון ארוך טווח הנועד לשרת את החוסכים ביום שאחרי הפרישה מהעבודה ולהוות תחליף למשכורת בדמות תשלום חודשי קבוע המחושב ביחס לכספים שנצברו בקרן, אלא שהכסף הנחסך במהלך התקופה מושפע לחיוב ולשלילה ממספר גורמים, בניהם מהאיזון האקטוארי שנחשב לחידה עבור רבים. איזון אקטוארי בקרן פנסיה משמע שאם קיים עודף אזי כספי החיסכון הפנסיוני יגדלו ובמקרה של גירעון, הסכום יקטן בהתאם. 

איזון אקטוארי פנסיה בעצם מבטא את עקרון הערבות ההדדית בין כלל העמיתים בקרן כך שבמקרה תביעה (בגין אובדן כושר עבודה למשל), העמיתים בקרן הפנסיה הם אלו הנושאים בנטל תשלום הפיצוי ולא החברה עצמה. במילים אחרות, החוסכים בקרן מבטחים האחד את השני. מנגנון איזון אקטוארי קרנות פנסיה פועל באופן כזה שבכל חודש כל עמית פעיל בקרן משלם עבור הכיסויים הביטוחיים (ריסק) שרכש, כאשר אותו תשלום פרמיה מנותב מדי חודש לקופה נפרדת שנועדה לכסות על תגמולים ותשלומי פיצויים במקרה של אירוע ביטוחי במסגרתו זכאי העמית בקרן לפיצוי כספי.

 

בואו לגלות איך משקיעי הפמילי אופיס מנהלים את כספיהם

מה הכוונה בעודף או גירעון אקטוארי – ואיך זה נוצר

המנגנון לפיו החוסכים בקרן מבטחים האחד את השני אחראי ליצירת עודף או גירעון אקטוארי. עודף אקטוארי פירושו שבתום כל רבעון נותרו בקופה כספים עודפים שלא שימשו את הקרן לצורך תשלומי פיצויים ותגמולים לעמיתי הקרן, ובמצב כזה הקרן תשיב את הכסף הנותר למאזן הכספים בכל קרן של כלל החוסכים. במקרה ההפוך – גירעון אקטוארי משמעו כי בסוף הרבעון ישנו חוסר בכספים בקופה שנדרשים לתשלום עבור פיצויי תביעות ותגמולים ובמצב כזה הקרן תגבה מכל החוסכים סכום נוסף לטובת השלמת הפער וכיסוי "המינוס" בקופה.

עניין זה בעצם חושף את כל עמיתי קרן הפנסיה – הפעילים, חוסכים שהקפיאו את הקרן ומקבלי הקצבאות – לגרעון אקטוארי כאשר נוצר מצב של ריבוי תביעות ותשלומי פיצויים ומנגד, לעודף אקטוארי והחזרת כספים כאשר נרשמו מיעוט תביעות ביחס לצפי. 

הנה דוגמה פשוטה שתסייע להבין את השיטה ואיך הדברים עובדים בפועל. כל קרן פנסיה מבצעת הערכה לקראת שנה מסוימת באשר להיקף המקרים בגינם יידרשו לשלם פיצויים ותגמולים. בהתאם להערכה, הקרן גובה מכל עמית בקרן סכום מסוים אלא שייתכן מצב בו במהלך השנה המציאות בפועל שונה מהערכה. כך למשל, אם נרשמו יותר מקרים ביטוחיים הדורשים פיצוי כספי ביחס להערכה המוקדמת, העמיתים בקרן הם אלו שיממנו את העלויות הנוספות – המכונה כאמור גירעון אקטוארי. במקרה בו נרשמו מיעוט מקרים הדורשים הפרשות כספיות ביחס לצפי, הקרן תשיב חלק מהכספים שנגבו לעמיתי הקרן, במה שנקרא עודף אקטוארי – המצב האידיאלי עבור החוסכים השקול לתוספת תשואה. 

היתרון בשיטה 

מכיוון שבניגוד לחברת ביטוח שהיא זו שתישא בכל העלויות הכרוכות במתן פיצוי למבוטח שהגיש תביעה, במקרה של עמיתי קרן הפנסיה הם כאמור אלו הנושאים בעלויות התביעות והפיצויים ולכן עלות הכיסוי הביטוחי בקרן לא מגלמת מרכיב רווח, עניין שמוזיל באופן משמעותי את עלויות הביטוח ביחס לעלות בחלופות האחרות – ביטוח מנהלים או רכישת ממוקדמת של כיסוי אובדן כושר עבודה או מוות (חלילה).

הפקטורים שמשפיעים על האיזון האקטוארי

האיזון האקטוארי נועד כאמור לסגור את הפער בין התחזית שתידרש הקרן לשלם לעמיתים במקרה של אירוע ביטוחי או תגמולים לבין המצב בפועל, כאשר עניין זה מושפע ממספר גורמים עיקריים. ראשית, מכיוון שכל עמית בקרן תלוי במצבם של העמיתים האחרים, פרמטר של גיל החוסכים, תוחלת החיים, מועד היציאה לפנסיה ותקופת החברות שלהם משפיעה במידה רבה על האיזון האקטוארי. נוסף על כך, פרמטרים חיצוניים שנקבעים על ידי רשויות ההון, כמו תעריפי הכיסוי הביטוחי, משפיעים גם הם באופן מהותי על המאזן. כל אלו מקשים במידה רבה על חיזוי המאזן ובשל כך נוצר מצב של גירעון או עודף אקטוארי. 

חשוב לציין, האיזון האקטוארי נקוב באחוזים אך מתורגם לסכומי כסף כך שככל וסכום החיסכון גבוה יותר, הסכום הכספי שיתקבל בעודף אקטוארי לזכות העמית יהיה גבוה יותר ואילו אם יווצר מצב של גירעון אקטוארי סכום הכסף שיגבה מאותו עמית יהיה גם הוא גבוה באופן יחסי. כמובן שסיטואציה זו מתקיימת גם במקרה הפוך – אם בקרן הפנסיה של חוסך מסוים ישנו מעט כסף אז יגבה ממנו סכום נמוך במצב של גירעון אקטוארי או שיזכה לסכום זניח במצב של עודף אקטוארי. 

בואו לגלות איך משקיעי הפמילי אופיס מנהלים את כספיהם

היכן ניתן לצפות באיזון האקטוארי בקרן הפנסיה

בכל דוח תקופתי שנשלח אל חוסכי קרנות הפנסיה השונות מוצגת שורה "עדכון יתרת הכספים בגין מנגנון איזון אקטוארי" כאשר זו מבטאת האם עמיתי הקרן נפגעו מגירעון או שנהנו מעודף אקטוארי. כאשר הנתון מופיע במינוס משמעות הדבר שנגבו מהקרן כספים נוספים לצורך כיסוי הגירעון ואילו אם הסכום המופיע בשורה הוא חיובי, משמעות הדבר כי החוסך "הרוויח" סכום מהעודף האקטוארי שנוצר בקרן.

בשורה התחתונה, מנגנון האיזון אקטוארי הוא ללא ספק פקטור המשפיע באופן מהותי על כספי החיסכון בקרן הפנסיה ונדרש לקחת אותו בחשבון לצורך השוואה בין נתוני הקרנות השונות. המומחים הפיננסים שלנו עומדים לרשותך ומציעים מעטפת ליווי וסיוע בבחינת הפרמטרים בקרן הפנסיה ומיצוי מיטבי של הכספים שנצברו כדי שתזכה לעתיד כלכלי יציב ביום שאחרי היציאה לפנסיה.

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותכם

כיצד מתכננים ירושה והעברה בין דורית במציאות לא יציבה? כך תוכלו לדאוג להבטחת העתיד לדור ההמשך שלכם
חיסכון עם תשואה גבוהה – לבחור את חברת ההשקעות הנכונה
השוואת תשואות קרנות פנסיה – איך להשוות ביניהן?

בואו לגלות איך משקיעי הפמילי אופיס מנהלים את כספיהם

הירשמו לניוזלטר שלנו!

ניתן להתחיל בדיקת התאמת להשקעה בפוליסת חיסכון על ידי בחירת הסכום הפנוי שיש לך להשקעה