מהו חוק ניירות ערך משקיע כשיר?

מהו חוק ניירות ערך משקיע כשיר?

חוק ניירות ערך משקיע כשיר – רקע והסבר

בסוף חודש מרץ של 2016 הוכנס תיקון לחוק ניירות ערך ("חוק ניירות ערך התשכ"ח-1968") אשר מגדיר במדויק מי הוא משקיע כשיר (Accredited Investor). לפי התיקון, נקבעו 3 מבחנים אשר מגדירים משקיעים כ"כשירים" וכי עליהם לעמוד בלפחות אחד כדי להיחשב לכאלה:  

  1. מבחן שווי הנכסים: להגדרת לקוח כשיר עפ"י מבחן השווי, שוויים הכולל של הנכסים הנזילים צריך להיות גבוה מ- 8 מיליון שקלים. ומהם בדיוק נכסים נזילים? ובכן, עפ"י חוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, שיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, התשנ"ה- 1995 'נכסים נזילים' הם פיקדונות, מזומנים ונכסים פיננסיים שונים כגון מניות, אופציות, מוצרי מדדים ועוד.
  2. מבחן היקף ההכנסות: עפ"י מבחן ההכנסות, גובה ההכנסות בשנתיים האחרונות צריך להיות גבוה מ- 1.2 מיליון שקלים או שגובה ההכנסות בתא המשפחתי עולה על סכום של 1.8 מיליון שקלים. 
  3. "המבחן המשולב": להגדרת לקוח כשיר עפ"י המבחן המשולב, שווי הנכסים הנזילים צריך להיות גבוה  מ- 5 מיליון שקלים כאשר גובה ההכנסה, בשנתיים האחרונות, צריך להיות גבוה מ- 600,000 שקלים או 900,000 שקלים בתא המשפחתי האישי. 

בעבר יש לציין, כי הגדרתם של משקיעים כשירים הייתה שונה ומורכבת יותר. הדרישה הייתה לעמוד בשני מבחנים והמבחנים עצמם היו מחמירים יותר:

  1. היקף נכסים נזילים של 12 מיליון שקלים במקום 8 מיליון שקלים. 
  2. במקום להוכיח את היקף הכנסותיהם, המשקיעים נדרשו להוכיח כי יש להם ידע וכישורים בשוק ההון.
  3. במקום "מבחן משולב" של היקף נכסים + גובה הכנסות היה מה שנקרא "מבחן רף העסקאות" – דרישה להציג כ-30 עסקאות (מינימום) בכל אחד מארבעת הרבעונים האחרונים.    

 

בואו לגלות איך משקיעי הפמילי אופיס מנהלים את כספיהם

משקיע כשיר חוק ניירות ערך – לשם מה הוא נוצר? 

הצורך להגדיר משקיעים כשירים הוא להגן על המשקיעים הלא כשירים אשר לא תמיד מודעים לעומק הסיכונים בהשקעות מורכבות. למעשה, זהו מנגנון איזון ובלמים אשר קיים ברחבי העולם שמטרתו היא למנוע ניצול של משקיעים מצד חברות, גופים ומוסדות פיננסיים גדולים. בדיוק מסיבה זו אגב, גובש 'חוק הניצעים': חוק המגביל את היקף גיוס המשקיעים ללא תשקיף – לעד 35 במקסימום (התשקיף הוא מידע פיננסי רגיש אשר נוגע ישירות להשקעה: תוכנית עסקית, תשואות, מחיר, ריביות וכו'). 

אך באופן אבסורדי מעט, דווקא אותו מנגנון אשר מגן על המשקיעים הלא כשירים – מונע מהם גישה אל הזדמנויות השקעה אקסקלוסיביות. לעומת זה, משקיעים כשירים נהנים מיחס מועדף יותר ו"שערי הזהב" של עולם ההשקעות נותרים פתוחים בפניהם תמיד.

לקוח כשיר חוק ניירות ערך – מהם היתרונות?

  • חשיפה מיידית אל מידע פיננסי רגיש מבלי הצורך להמתין לתשקיף (כאמור, מידע על מחיר, תשואות, תוכנית עסקית ועוד) 
  • המשקיעים הכשירים נחשפים להזדמנויות אשר אינן בהכרח פתוחות למשקיעים "מן השורה". למשל: השקעה בקרנות נדל"ן, קרנות גידור (Hedge Funds) תשתיות, אנרגיה, טכנולוגיה, פרייבט אקוויטיס (Private Equities), ועוד. 
  • הזדמנות להשתתף בהנפקות ראשוניות (Initial Public Offering) אשר פוטנציאל הרווח בהן עשוי להיות גבוה.
  • למשקיעים כשירים יש יתרון מובהק בקרב חברות הייטק אשר מעדיפות לגייס אותם כמשקיעים בודדים על פני תהליך מתמשך של חיפוש משקיעים קטנים (עד 35 "ניצעים"). 

במה שונה הגדרת משקיע כשיר בישראל מהגדרתו בארה"ב?

אצלנו, כזכור, משקיע כשיר יכול להיחשב כאחד בהנחה שהוא עומד באחד משלושה מבחנים:

  • שווי נכסים נזילים אשר עולה על 8 מיליון שקלים.
  • הכנסות של למעלה מ- 1.2 מיליון שקלים או 1.8 מיליון שקלים בתא המשפחתי האישי (במשך שנתיים ברציפות).
  • שוויו נכסים נזילים אשר עולה 5 מיליון שקלים + היקף הכנסות של 600,000 שקלים או 900,000 שקלים בתא המשפחתי האישי (במשך שנתיים ברציפות). 

לעומת זה, כדי להיחשב למשקיע כשיר באמריקה צריך לעמוד באחד משני מבחנים בלבד: 

  • מבחן ההכנסה השנתית: גובה ההכנסות בשנתיים האחרונות עמד על לפחות 200 אלף דולרים או שהיקף ההכנסות בתא המשפחתי הגיע או עבר את ה- 300 אלף דולרים.
  • מבחן הנכסים הנזילים: שווי הנכסים הנזילים הוא לפחות מיליון דולרים (כאמור –  פיקדונות, מזומנים, מניות, חוזים, אופציות וכו'). 

בואו לגלות איך משקיעי הפמילי אופיס מנהלים את כספיהם

כיצד משקיע כשיר מוכיח שהוא כזה?

על פי החוקים של רשות ניירות ערך (הרגולטור בישראל על השקעות סחירות), דרושים אימות והוכחה לעמידה באחד המבחנים שהוזכרו לעיל: היקף שווי נכסים ו/או היקף הכנסות ו/או "המבחן המשולב". הדרך לעשות זאת היא להחתים רואה חשבון או עורך דין (או כל גורם אשר יש לו ידע וניסיון בתחום) שיכולים לנמק ולהוכיח כיצד המשקיע/ה עומדים במבחנים להגדרת לקוח כשיר. בתוך כך, רצוי לצרף אסמכתאות כמו תדפיסי עובר ושב, הצהרות הון ודוחות מס הכנסה וכמובן לחתום על טופס ייעודי של אישור משקיע כשיר.

מילות סיכום

התואר משקיע כשיר מגיע עם יתרונות מעולים –  ובראשם פתיחת דלתות להזדמנויות השקעה אקסקלוסיביות. לצד זאת, להיות משקיעים כשירים זה לא משהו שהופך אתכם לחסינים מפני סיכונים. נהפוך הוא, יתכנו מקרים בהם רמות הסיכון תהיינה גבוהות ומורכבות יותר.

על כן, חשוב שתהיה לכם אסטרטגיה השקעות מסודרת; מתודה אשר תהיה לכם לסט עקרונות מנחים שיוכלו לסייע לכם להתנהל בצורה מושכלת. לשם כך, כמובן, אתם חייבים שיעמוד לצידכם גורם מקצועי מתאים שידאג לייעץ ולכוון אתכם למקום הנכון.

צוות המומחים שלנו ידאג לאתר ולהשוות עבורכם בין מגוון הזדמנויות השקעה, תוך שימת דגש (בלתי מתפשרת!) על התאמה אופטימאלית לצרכים והיעדים הפיננסיים שלכם.

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותכם

כיצד מתכננים ירושה והעברה בין דורית במציאות לא יציבה? כך תוכלו לדאוג להבטחת העתיד לדור ההמשך שלכם
חיסכון עם תשואה גבוהה – לבחור את חברת ההשקעות הנכונה
השוואת תשואות קרנות פנסיה – איך להשוות ביניהן?

בואו לגלות איך משקיעי הפמילי אופיס מנהלים את כספיהם

הירשמו לניוזלטר שלנו!

ניתן להתחיל בדיקת התאמת להשקעה בפוליסת חיסכון על ידי בחירת הסכום הפנוי שיש לך להשקעה