מסלול מניות – המדריך המפורט

מסלול מניות – המדריך המפורט

בתי ההשקעות וחברות הביטוח מציעים מסלולים רבים, החל בסולידיים ועד למנייתיים. הבחירה באחרונים נעשית על ידי מי שמחפש תשואות גבוהות יותר ומוכן לקחת את הסיכון. במאמר הבא נסביר על מסלולי מניות שונים ועל בחירה נכונה ביניהם.

קודם כל – האם בכלל לבחור במניות?

תחילה צריך להבין למי זה מתאים. מנהלי ההשקעות והגופים השונים מציעים כאמור שורה ארוכה של מסלולים כלליים ומתמחים, הנבדלים זה מזה במאפייני הסיכון-תשואה שלהם. ראשית, ישנם המסלולים הסולידיים שמורכבים בעיקר מאג"ח ממשלתיות, קונצרניות ומהשקעות צמודות למדד ולשקל. מסלולים אלו נחשבים לבטוחים ולפיכך לשומרים על הכסף שלכם אך עם תשואות נמוכות. למשל, מסלול המתמחה באג"ח ממשלתי הוא סולידי ואפילו מסלול שבאחזקותיו עד 10% מניות יכול לעמוד בהגדרה זו, אך ככל שיש יותר אג"ח לטווח ארוך, יותר אג"ח חברות ובוודאי יותר אחזקות במניות, כך הסיכון גבוה יותר, התיק תנודתי יותר וגם הפוטנציאל לתשואה עולה.

בציבור המשקיעים יש אנשים יותר שמרנים ויותר נועזים, אך ניתן לומר שהרוב מחפשים את האיזון בין פוטנציאל לתשואות למזעור סיכונים. לפיכך, חלק גדול מהציבור פונה למסלולים הכלליים שבהם יש בסביבות 30% אחזקה במניות והשאר אג"ח קונצרניות, ממשלתיות ומק"מים. בנוסף, יש הבוחרים במסלולים שאינם נקראים כלליים אך מציעים חלוקות דומות, למשל עד 20% חשיפה למניות וכדומה. יחד עם זאת, חשוב לזכור כי מסלול כללי עם 30% מניות ואפילו 20% חשיפה הוא לא מסלול סולידי מעצם הגדרתו, ובהחלט נתון לתנודות.

בסופו של דבר, פיזור ההשקעות שלכם הוא עניין של העדפה ונתונים אישיים, אם אינכם מכירים לעומק את התחום כדאי להיוועץ במתכנן פיננסי. בעיקרון, ככל שגילכם יותר צעיר כך מסלולי המניות לסוגיהם יהיו מתאימים יותר, מפני שאינכם מעמידים בסיכון סכומים כה גדולים, יש יותר סיכוי להגדלה מהירה של הכסף ויש הרבה זמן לתיקונים במסלול אחרי ירידות. באותו הקשר, חשוב לזכור כי בשוק ההון יש תנודות לרוב, בעיקר במניות, וכלל האצבע הוא להיות סבלניים ולזכור שמדובר בהשקעה לטווח יחסית ארוך. משיכת הכספים עקב צלילות של השוק כמעט אף פעם לא מוכיחה את עצמה כמהלך חכם.

איך לבחור בין מסלולי מניות

מסלול מניות הוא כזה שחלקו העיקרי חשוף למניות. החשיפה יכולה לנוע למשל בין 75%, 80% או אף 100% כאשר ההתמחות יכולה להיות במניות של חברות הייטק, אנרגיה ירוקה או מגוון מניות בישראל, התמקדות במניות חו"ל וכן הלאה. כיום ניתן לבחור במסלולים אלו באמצעות קופות גמל להשקעה המציעות את המגוון הרחב ביותר באמצעות קרנות השתלמות, פוליסות חיסכון, בתי השקעות ועוד. אלו לא מסלולים לבעלי "לב חלש" ואין זה מומלץ להפקיד בהם מרכיב משמעותי מאוד מהחסכונות או של הכסף הפנוי. יחד עם זאת, לאורך זמן הם בהחלט מציגים תשואות נאות יותר ממסלולים סולידיים, לכן פיזור נכון יכול לשלב חלק מסוים מהכסף באפיקים מנייתיים המגדילים אותו.

אבל השאלה אינה רק כמה כסף לשים במסלולים מנייתיים (אם בכלל), אלא גם באיזה גוף ומסלול לבחור מבין האפשרויות השונות. ראשית, חשוב להבין את ההבדלים מבחינת מכשירי ההשקעה השונים (קרנות השתלמות, גמל להשקעה, בתי השקעות וכדומה), על כל המשתמע מכך מבחינת סוגיית המיסוי, נזילות הכספים כמשיכה הונית או בקצבה, דמי הניהול על הפקדות וצבירות, ועוד.

ניתן להתחיל בדיקת התאמת להשקעה בפוליסת חיסכון על ידי בחירת הסכום הפנוי שיש לך להשקעה:

מעבר לכך יש לבחון את ביצועי המסלולים המנייתיים דרך אתרים כמו מיי.גמל.נט ואחרים. כאשר מבצעים את הבחירה יש להתחשב במספר היבטים עיקריים:

ודאו שאתם משווי בין אותם מכשירי חיסכון/השקעה ורק בין מסלולים מתמחי מניות, בלי מסלולים כלליים או עם התמחויות אחרות. שימו לב שגם במסלול שמדיניותו היא מינימום 50% אחזקה במניות, גם במסלול עם מינימום 80%, האחזקה בפועל יכולה לעמוד על בין 90% ל- 100%.

היקף הנכסים המנוהלים – ככל שמסלול מסוים והגוף העומד מאחוריו יותר מצליחים, כך מוזרמים אליו יותר כספים. לכן היקף נכסים גבוה עשוי להעיד במידה מסוימת על הצלחה אך היא אינה מובטחת לעתיד. מצד שני, יש הגורסים כי היקף נכסים גדול דווקא מגביל את גמישות ההשקעות במסלול. זהו פרמטר חשוב בעולם הדינאמי של המניות. בכל מקרה, הדעות חלוקות בנושא.

תשואות – זהו הפרמטר החשוב ביותר שצריך להשוות ואתם כמובן מכוונים גבוה. שימו לב שברוב טבלאות ההשוואה מציגים את התשואות בשנה עד חמש השנים האחרונות. התעלמו מהשנה האחרונה ואפילו משלוש שנים שאינן תקופה כה ארוכה. התחילו בתשואות של חמש השנים האחרונות והמשיכו אפילו עשור אחורה. לדוגמא, מבין חברות הביטוח בלטו במיוחד בחמשת השנים האחרונות המסלולים של הפניקס עם 72.09%, של כלל עם 69.21%, של מנורה מבטחים עם 62.48% והראל עם 61.70%.

דמי ניהול – יש לזכור במסלולים המנייתיים דמי הניהול נוטים להיות גבוהים יותר מאשר בשאר המסלולים. הסיבה היא שנדרש ניהול יותר מורכב המצריך בקיאות מעמיקה, ושההשקעה אינה תמיד לטווחים ארוכים. לכן חשוב לשים לב לדמי הניהול כאשר המטרה היא כמובן למצוא את הנמוכים ביותר. אם ניקח למשל את קרנות ההשתלמות נראה שפסגות שיא גובה נכון להיום 0.56%, הלמן אלדובי 0.64% ורום ספיר 0.32%.

מדד שארפ – זהו מדד המציג באופן פשוט ומספרי את ביצועי הקרן ועליכם לשאוף למספר גבוה ככל האפשר.

מתלבטים באיזה מניות להשקיע? לא יודעים באיזה מסלול עדיף לבחור? המומחים הפיננסיים שלנו עומדים לרשותכם על מנת לסייע בניהול נכון ומושכל של נכסי התא המשפחתי.

לקבלת מידע ושיחת ייעוץ עם איש מקצוע - השאירו פרטים כאן:

לקבלת מידע ושיחת ייעוץ עם איש מקצוע - השאירו פרטים כאן:

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותכם

כיצד מתכננים ירושה והעברה בין דורית במציאות לא יציבה? כך תוכלו לדאוג להבטחת העתיד לדור ההמשך שלכם
חיסכון עם תשואה גבוהה – לבחור את חברת ההשקעות הנכונה
השוואת תשואות קרנות פנסיה – איך להשוות ביניהן?

הירשמו לניוזלטר שלנו!

ניתן להתחיל בדיקת התאמת להשקעה בפוליסת חיסכון על ידי בחירת הסכום הפנוי שיש לך להשקעה