משיכת פנסיה – עשו ואל תעשו

משיכת פנסיה – עשו ואל תעשו

שוקלים למשוך את כספי הפנסיה לפני היציאה לגמלאות? אם כן, חשוב שתכירו את ההשלכות הנלוות לכך טרם תבצעו משיכה שאין ממנה דרך חזרה.

1.משיכת כספי פיצויים מקרנות פנסיה  

לפני הוצאת כספי פנסיה חשוב להבין מי בכלל יכול למשוך את הכספים ואילו מרכיבים שלהם. בתור התחלה, כל מי שפוטר לאחר שעבד לפחות שנה שלמה במקום מסוים, זכאי לקבל מהמעסיק כספי פיצויים מקרנות פנסיה, כאשר תקרת הפטור ממס עבור משיכת כספים מהפנסיה עומדת נכון לשנת 2021 על 12,340 ש"ח. 

ישנם עוד מצבים בהם ניתן לבצע מתוך כספי פנסיה משיכה בעת סיום עבודה, כגון התפטרות בגין מצב בריאותי, צורך לטפל בילד, שינוי כתובת מגורים למרחק של מעל ארבעים ק"מ ממקום העבודה, והרעה משמעותית בתנאי העסקה ועבודה. את הפיצויים מחשבים לפי שכר יסוד, תוספת של וותק, יוקר מחייה, תוספת מקצועית ותוספת משפחה. מנגד, לא יחושבו בונוסים והחזרי הוצאות לרבות אחזקת רכב, משכורת שלוש עשרה, תוספות לביגוד, דמי הבראה ודמי נסיעה.

בכל מקרה, בעת פיטורין או התפטרות הפיצויים שמקבלים יורדים מתוכנית החיסכון הפנסיונית, בין אם ביטוח מנהלים, קופת גמל או קרן פנסיה. כספים אלו יכולים להגיע אף ל-40% מגובה הפנסיה. לכן, בעת פדיית פיצויי פיטורין יש לקחת בחשבון את השפעת המהלך על כספי הפרישה.

ניתן לבחון את התאמתכם לתכנון פיננסי מקיף של כלל החסכונות שברשותכם – למימושם באופן אפקטיבי

מה לא לעשות

  • אל תצאו מהנחה שתלוש השכר פועל לטובתכם – אל תתעצלו לבדוק את כל רכיבי השכר השונים ואופן רישומם.
  • אל תרגישו שלא בנוח להתייצב מול המעסיק ולדרוש את מה שמגיע לכם.

מה לעשות

  • שימו לב כבר במועד החתימה על חוזה ההעסקה שתוספות השכר לא יירשמו תחת החזרי הוצאות או בונוסים, לכן יימנע ביצוע פיקדון עבורן כמרכיבי שכר המוכרים לפיצויים.
  • שמרו כל מסמך שיכול להעיד על כך שהמעסיק ניסה להתחמק מתשלומים דרך שינוי רכיבי השכר.

1.רכיבי החיסכון הפנסיוני 

משיכת כספים מקרן פנסיה בטרם היציאה לגמלאות אפשרית רק מקופות חיסכון לא פעילות, למשל עקב הפסקת הפרשת כספים בעת פיטורין או עזיבה של מקום העבודה. מנגד, מקופת חיסכון פעילה אין אפשרות להוציא כספים מלבד במקרים קיצוניים.

יש להבין כי חיסכון פנסיוני מורכב בעיקרון משני חלקים: כספי פיצויים וכספי תגמולים. שימו לב שמשיכה של כספי תגמולים מקרנות פנסיה בסיום תקופת העבודה כרוכה במס בשיעור של 35% או בגובה מס שולי (הגבוה מבין השניים). יחד עם זאת, מי שהפך לעצמאי או מי שמובטל יכול לקבל פטור על משיכת כספי תגמולים עבור כסף שהופקד לפני שנת אלפיים. כמו כן, אפשר לקבל פטור ממס על כספי תגמולים למי שעומד באחד מארבעת הסעיפים של תנאי מסכנות.

יש גם הבדלים בגובה המס שתשלמו בין משיכת קרן פנסיה, ביטוח מנהלים, קופת גמל וקרן השתלמות. למשל, בקרנות פנסיה וביטוחי מנהלים תשלמו 35% מס על כספי תגמולי מעביד ועובד, ולא תשלמו מס על כספי פיצויים. זאת בעוד שבקרנות השתלמות תשלמו 50% מס אם לא עברו שש שנים ממועד הפקדת הכספים ואילו לאחר גיל פרישה אחרי שלוש שנים מההפקדה לא תשלמו בכלל מס.

 מה לא לעשות

  • אל תמשכו כספים מקרנות השתלמות ללא סיבה מוצדקת, מכיוון שתשלמו על כך מס גבוה במיוחד וגם תאבדו את החיסכון שלכם.

מה לעשות 

  • אם אתם שכירים ומבקשים למשוך כספי קרנות השתלמות העדיפו להוציא את הכספים במועדים המצוינים בתקנות הקרן. במועדים אלו יש פטור ממס על הפקדות, וחל רק מס רווחי הון בגובה 25% אחוז. 
  • במקרה שאתם ממש חייבים את הכסף, בדקו אם לא יותר כדאי ללוות אותו ממנהלי הקרן מאשר למשוך מהקרן עצמה. זאת בתנאי שאתם באמת יכולים להחזיר את ההלוואה.

1.תקנות מס הכנסה

בעת הוצאת קרן פנסיה, משיכת הכסף מושפעת רבות מתקנות שונות של מס הכנסה. בהתאם לתקנות קיימות מספר אפשרויות לטיפול בכספים. למשל, רצף זכויות מעסיק היא אופציה המודיעה למס הכנסה לדחות את חישוב מיסוי הפיצויים לעתיד, ואילו רצף קצבה היא אפשרות של משיכת פנסיה עם פטור חד פעמי ויתרה חייבת במס. 

מה לעשות

  • הכירו ובדקו את האפשרויות הפתוחות בפניכם לטיפול בכספי פיצויים.
  • למי שמתכנן בעתיד משיכת כספים חד פעמית כדאי לבחור באופציה של רצף זכויות מעסיק. 
  • למי שרוצה להפחית חבות מס בהווה בעת הוצאת פנסיה, ומנגד רוצה לשמור על קצבה מוגדלת בעתיד, כדאי לבחור באופציה של רצף קצבה.
  • על ידי פריסת המיסים אחורה וקדימה, ניתן יהיה להפחית את חבות המס העכשווית.

 

מה לא לעשות

  • משיכת כל כספי הפנסיה מפיטורים ופיצויי חייבים אינה מומלצת, עקב השפעתה על גובה הקצבה העתידית.

1.תקנות וטפסים שיש להכיר 

כדאי להכיר את תיקון 190 העוסק בין היתר בפטור ממס על קצבת הפנסיה. לפי התיקון, תקרת הפטור עולה לכל מי שפרש לגמלאות ומשך בעבר פיצויי פיטורים באופן חד פעמי, זאת בפרק זמן של עד 32 שנה אחורה. סכום זה יחושב בהתאם לגובה הפיצויים שיוכפלו ב-1.35, כאשר מהסכום המתקבל מורידים יתרות פטורות ממס. בנוסף, כדי לזכות בפטור מוגדל על כספיי הפיצויים, יותר מסכום המשכורת שלכם בכל שנת עבודה, יש למלא טופס 161 שניתן להורידו מהאתר מס הכנסה ולהגישו לצד אישור שחרור הכספים. מדובר בטופס המאפשר למס הכנסה לקבוע את גובה המס החל על כספי פיצויים, בעזרתו ניתן למשוך כספים מביטוח מנהלים, קופות גמל וקרנות פנסיה.

מה לא לעשות

  • זכרו שכל משיכה מוקדמת פוגעת בהטבות המס שתקבלו בעת פרישה. לכן, אם יש לכם ברירה עדיף שלא להוציא מוקדם את הכספים.
  • טופס 161 מורכב משני עמודים, כך שאם העברתם למס הכנסה רק עמוד אחד סביר להניח שהבקשה לא תתקבל. במקרה זה, דאגו להעביר מחדש את הטופס באופן מלא על שני עמודיו.
  • אל תשמיטו פרטים בטופס 161 לרבות תאריכים, אם כן חסרים פרטים דאגו לתקן אותם עם חתימה של המעסיק לצד התיקון.
  • אל תשלחו את הטופס לפני שבדקתם שכל נתוני כספי הפנסיה נכונים, מכיוון שבגין טעויות אלו לא יאשרו לכם למשוך כספים.

מה לעשות

  • ודאו שמתחת לספח של תיק הניכויים מצוין סכום הכספים המלא שנצבר ברכיב הפיצויים של קרנות הפנסיה. 
  • בדקו שמספר תיק הניכויים תקין וגם שסכום הכספים המצטבר תקין. 
  • אם יש לכם כספים במספר קופות עליכם לגשת לפקיד השומה עם אישור של יתרות פיצויים בקופות השונות, עם טופס 161 כדי שיחשב עבורכם את הפטור ממס עבור כספי פיצויים.

השורה התחתונה

ההחלטה על משיכת כספים מוקדמת מקרן הפנסיה אינה עניין של מה בכך. אמנם, לעיתים מדובר בכספים שבאמת נדרשים, אך המחיר מבחינת הקצבה העתידית עלול להיות גבוה. כמו כן, צריך לדעת כיצד לבצע את המשיכה מהמקום הנכון, בתזמון הנכון ובהליכים הנכונים על מנת לחסוך ככל הניתן במס ולהימנע מבעיות מיותרות. המומחים הפנסיוניים עומדים לרשותכם ומזמינים אתכם לפגישת ייעוץ והכוונה בה נסייע לכם להבין את מכלול השיקולים והאפשרויות. 

לקבלת מידע ושיחת ייעוץ עם איש מקצוע - השאירו פרטים כאן:

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותכם

כיצד מתכננים ירושה והעברה בין דורית במציאות לא יציבה? כך תוכלו לדאוג להבטחת העתיד לדור ההמשך שלכם
חיסכון עם תשואה גבוהה – לבחור את חברת ההשקעות הנכונה
השוואת תשואות קרנות פנסיה – איך להשוות ביניהן?

בואו לגלות איך משקיעי הפמילי אופיס מנהלים את כספיהם

הירשמו לניוזלטר שלנו!

ניתן להתחיל בדיקת התאמת להשקעה בפוליסת חיסכון על ידי בחירת הסכום הפנוי שיש לך להשקעה