מתכננים פרישה לגמלאות? חובת קריאה!

מתכננים פרישה לגמלאות? חובת קריאה!

היציאה לגמלאות מעוררת התרגשות, תקוות וגם חששות, ולפחות מהפן הכלכלי חשוב לתכנן אותה היטב. את התכנון מומלץ להתחיל מבעוד מועד, אפילו כמה שנים לפני הפרישה, וזאת בעזרת מומחה מנוסה ואובייקטיבי. בשורות הבאות נביא פרטים, המלצות ותובנות על פרישה לגמלאות ולגבי תכנונה הפיננסי הנכון. 

בראש ובראשונה יש להבין כי תכנון הפרישה וביצוע הצעדים המתבקשים ממנו, יכתיב באופן משמעותי את איכות ורמת החיים בגיל השלישי. מדובר בתהליך הלוקח בחשבון שורה ארוכה של היבטים, כגון חישוב מענק פרישה, התייחסות לתיקון 190, הערכת הכנסות והוצאות עתידיות, התנהלות מול רשויות המס, בחירת אפשרויות השקעה מיטביות, תכנון ירושה ועוד. על כל אלו ועוד נסביר בהמשך המאמר. 

היבטים בסיסיים של תכנון פרישה

תכנון פרישה מחייב אתכם להבין ולהגדיר מראש כמה פרמטרים בסיסיים: 

1. יש להבין ולאמוד את הצרכים הכלכליים שלכם בפרישה, ומכאן להגדיר מהו גובה הקצבה החודשית שתצטרכו ואיזה סכום הוני אתם מעוניינים שיעמוד לרשותכם. לשם כך עליכם לערוך רשימה של הוצאות שוטפות עתידיות הכוללת גם תוכניות מיוחדות, למשל טיול ארוך בחו"ל, לימודי תואר שני, שיפוץ הבית וכדומה.

2. כדי להבין כמה כסף יעמוד לרשותכם בפרישה עליכם לאתר ולסכם את כל מקורות ההכנסה בפנסיה, בין אם מדובר בקרנות, ביטוחים, חסכונות, נכסים, ירושה, קצבאות מיוחדות, שכר דירה וכן הלאה.

3. שימו לב: מצב בריאותי ידוע, שלכם או של בן הזוג (או של בן משפחה קרוב אחר) יהווה השפעה ישירה על ההוצאות הצפויות.

4. הבינו אילו צעדים עליכם לנקוט לפני הפרישה ובמועד הפרישה עצמו, ומהי הדרך הכדאית ביותר לממש את כספי הפרישה עם תכנון מס מיטבי.  

אסוף לבדוק כמה שיותר נתונים

במשק הישראלי קיימים מודלים שונים לפרישה המשתנים למשל בין עובדי ציבור לעובדים במגזר הפרטי וגם בין גופים, חברות וארגונים שונים. לכן, בתור התחלה תכנון פרישה מחייב שתכירו את מודל הפרישה שלכם. כמו כן חשוב לבדוק את כל הזכויות שצברתם במקום העבודה, כמו יתרת ימי חופשה ודמי הבראה, מענקים ותשלומים שאתם זכאים לקבל וכדומה.

למעשה, בתהליך תכנון פרישה לגמלאות יש לאסוף כל פיסת מידע עדכנית ורלוונטית, למשל אודות חסכונות, זכויות וכספים שנצברו במהלך תקופת עבודתכם בכל מקומות התעסוקה, כגון קרנות השתלמות, קרנות פנסיה, קופות גמל, ביטוח מנהלים ועוד. בתוך כך, לפני חתימה על הצהרה או על כתב ויתור, חשוב לבדוק שלא נותרו יתרות חוב של המעסיק וששולמו לכם כל התשלומים השוטפים באפיקי החיסכון השונים. כדאי גם לאסוף הסכמי עבודה בכתב, צווי הרחבה והסכם קיבוצי, חוזרים והסכמים הדנים על תנאי פרישה, והעתק של טופס 161 ממקומות עבודה קודמים.

בואו לגלות איך משקיעי הפמילי אופיס מנהלים את כספיהם

מתי כדאי לפרוש? 

מלבד איסוף מידע, אחת הסוגיות הבסיסיות של תכנון פרישה מעבודה היא מתי בעצם לפרוש. התשובה לשאלה הזו תלויה במספר שיקולים, ובהם:

  • חשוב לדעת כי פדיון ימי מחלה חל רק עבור מי שפורש ממקום העבודה מגיל חמישים וחמש ומעלה.
  • פרישה לפני השלושים בספטמבר של אותה שנה תגרום לכך שהשנה הראשונה לפריסה תחושב לפי השנה שחלפה. לעומת זאת, פרישה אחרי התאריך הזה תגרום לכך שפריסת השנה הראשונה תחול על שנת המס הבאה, ולרוב תהיה הרבה יותר נמוכה עם שיעורי מס שוליים. 
  • אם המעסיק עומד להודיע על תוכנית פרישה מרצון המלווה בתנאים משופרים, כדאי לבדוק אם תוכנית זו חלה גם עליכם.
  • במידה ואתם מתכננים לחתום על הסכם פרישה מוקדם, כדאי לבדוק את השלכות המס שלו ולהבין את הזכויות להן אתם זכאים בהסכם.

תכנון פיננסי מקדים

לפני יציאה לפנסיה ועזיבת מקום העבודה, חשוב לערוך בעזרת גורם מקצועי תכנון פיננסי מקדים וארוך טווח. התכנון יסייע בין היתר לעשות סדר בהוצאות השונות, כמו תחזוקת הבית וקניות, טיפולים רפואיים, עזרה לילדים בקניית דירה, יציאה לנופש ושיפוץ הבית. בהתאם להכנסות, לסדרי העדיפויות בהוצאות ולרמת החיים המבוקשת לאחר פרישה לפנסיה, יתוכנן תקציב שנתי וחודשי מפורט.

לצד ההכנסות וההוצאות העתידיות של התא המשפחתי, התכנון הפיננסי יתחשב גם בנכסים נזילים ובשיקולי מס. בכל הקשור לנכסים, יש לבחון את הדרך הטובה ביותר להשתמש בהם בהתאם למיסוי על רווחי הון, תקנות של קופות הגמל והטבות מס שונות. בנוסף, חשוב להבין מהי הדרך הנכונה והמשתלמת עבורכם למימוש כספי הפנסיה, הן ברמת הקצבה החודשית והן ברמת אפשרות ההיוון, גם כאן יש לתת את הדעת על היבטי מיסוי של פדיונות חד פעמיים.

תיק השקעות פנסיוני ופיננסי

על מנת לאגד את כל נושאי הפרישה בכתובת אחת, מומלץ כאמור להיעזר בליווי של מתכנן פיננסי שיבנה לקראת תקופת הפרישה תיק השקעות פנסיוני ופיננסי המותאם לצרכיכם. התיק יכיל כל פתרון פיננסי רלוונטי בדגש על פיזור נכון של השקעות וניצול מלא של הטבות המס. 

פיזור השקעה מקיף ונכון מתבטא בתיק השקעות מגוון ובטוח, בהתאמה אישית לכל אדם, הכולל השקעות מוכרות כמו שוק ההון, קרנות השתלמות וקופות גמל, לצד השקעות אלטרנטיביות לרבות השקעות בתשתיות, דיור מוגן ונדל"ן. חשוב שניתן יהיה לבצע בתיק שינויים והתאמות בכל מועד מבוקש, על מנת לשפר ולהגדיל את החסכונות לפני, במהלך ואחרי היציאה לגמלאות. 

במועד הפרישה עצמו מתכנן פיננסי יוכל לסייע בתכנון מיטבי של מיסוי, באופן המפחית את חבות המס על כספי פיצויים ומענקים. הוא גם יבהיר לכם אלו זכויות, הטבות ופטורים ממס אפשריים עבורכם, כדוגמת תיקון 190 העוסק בהענקת הטבות מס לגמלאים.

בואו לגלות איך משקיעי הפמילי אופיס מנהלים את כספיהם

תכנון פרישה ומיסוי

כפי שניתן להבין, הנושאים של תכנון פרישה ומיסוי הולכים יד ביד. לכן חשוב לבדוק אותם מראש ולעומק בעזרת גורם מקצועי שיוכל לייעץ בכל הקשור למיסוי פנסיה ומענקי פרישה, אשר החלטות לגביהם הן לא אחת בלתי הפיכות. סוגיות המס ישפיעו באופן מהותי על תוכנית הפרישה, ולאורן תוכלו לקבל החלטות נכונות ולחסוך סכומים נכבדים.

 

את תכנון המיסוי יש לבחון תוך התייחסות להיבטים מגוונים, לרבות השקעות פיננסיות, הצרכים הפיננסיים של הגמלאי, אופן התנהלות משק הבית, הכסף שנחסך עד כה והעתיד להיחסך, סכומי הכסף הנדרשים וכדומה. לאחר סקירת הנושאים האלו ניתן לבחון אילו הטבות מס יכולות להתאים לכם וכך לבנות תוכנית כדאית ומקיפה.

האם להוון את הקצבה, וכמה?

אחד הנושאים המהותיים בתכנון פיננסי של פרישה נוגע לאפשרות של היוון חלק מהכספים, כלומר קבלת סכום חד פעמי "על החשבון" הקצבה לכמה שנים. לא פעם יש רצון וצורך בסכום נזיל משמעותי למען מטרות שונות, ולפיכך היוון קצבה הוא מהלך שכיח. יחד עם זאת, מלבד הסכום הנדרש יש לקחת בחשבון עוד שורה ארוכה של פרמטרים, ובהם סוג החיסכון (פנסיה תקציבית או חדשה, עובדי מדינה או כוחות הביטחון, קופת גמל וכדומה), את שיעור הקצבה שניתן להוון, את המיסוי החל על המשיכה ופטורים אפשריים, את הקצבה שתתקבל עקב המשיכה, ואת מידת הכדאיות של הצעד מבחינה פיננסית.

כדאי להכיר את תיקון 190

לקראת הפרישה כדאי שתכירו תיקון 190 לפקודת מס הכנסה, הדן בהטבות מס לגמלאים ונועד לתקן ליקויים בתחום החסכונות הפנסיוניים. התיקון מעודד חסכונות פנסיוניים בקופות גמל ועוסק בחישוב הטבות מס בפנסיית זקנה, לצד סעיפים רבים נוספים. בין היתר, הוא  מאפשר קבלת כספים כקצבה מקופת גמל עם פטור ממס, ולבצע משיכת כספים הונית בשיעורי מס מופחת של 15% נומינלי לעומת 25% ריאלי באפיקי השקעה אחרים.

כמו כן, לאור התיקון יכול החוסך בקופת גמל לקבוע מוטבים למקרה של פטירה לפני גיל שבעים וחמש, אשר יירשו את כספי הקופה ללא צורך בתשלום מס על רווחי הון. לעומת זאת, במקרה של פטירה מעל גיל שבעים וחמש המוטבים ישלמו 15% מס נומינלי על רווחי ההון. בנוסף לכך, בעקבות תיקון 190 דמי הניהול של קופות גמל נמוכים יותר, וניתן יהיה להחליף מסלול השקעה ללא תשלום מס. ולבסוף, כנגד החיסכון בקופת הגמל ניתן לקבל הלוואות אטרקטיביות למינוף של השקעות אחרות או לצריכה פרטית.

אז מתי לתכנן פרישה?

תכנון פרישה לגמלאות כדאי להתחיל כמה שיותר מוקדם, ולמעשה ניתן לומר שהוא מתחיל כבר בפתיחה של תוכניות פנסיוניות בגילאי העשרים או השלושים. יחד עם זאת, בעיקר בגילאי החמישים כדאי להתחיל לחשוב ברצינות על היום שאחרי הפרישה, כך שמגיל שישים תיהנו מזכויות והטבות שישפרו את חסכונות הפרישה שלכם.

אם אתם מצויים בעשור הקודם לפרישה, אם היא כבר ממש קרובה ואפילו אם כבר פרשתם, אנו מזמינים אתכם לתהליך המותאם במיוחד לפורשים ולגמלאים. בעזרת המומחים שלנו תוכלו למפות ולהעריך את מקורות ההכנסה וההוצאות אחרי פרישה, להבין את סוגיות המס, להכיר את אפשרויות ההשקעה, ולקבל החלטות כלכליות נבונות המתייחסות גם לדור ההמשך.

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותכם

כיצד מתכננים ירושה והעברה בין דורית במציאות לא יציבה? כך תוכלו לדאוג להבטחת העתיד לדור ההמשך שלכם
חיסכון עם תשואה גבוהה – לבחור את חברת ההשקעות הנכונה
השוואת תשואות קרנות פנסיה – איך להשוות ביניהן?

בואו לגלות איך משקיעי הפמילי אופיס מנהלים את כספיהם

הירשמו לניוזלטר שלנו!

ניתן להתחיל בדיקת התאמת להשקעה בפוליסת חיסכון על ידי בחירת הסכום הפנוי שיש לך להשקעה