ניהול קרנות פנסיה באופן אפקטיבי

ניהול קרנות פנסיה באופן אפקטיבי

החיסכון הפנסיוני הוא ללא ספק החשוב וגם הגדול ביותר שלכם, הוא נועד להבטיח את עתידכם הכלכלי ואת איכות החיים לשנות הפרישה. יחד עם זאת, השוק הפנסיוני בכלל ועולם קרנות הפנסיה בפרט הינו מגוון מאוד, ולמעשה רבים מהחוסכים אינם מבינים את כלל המינוחים והאפשרויות. כתוצאה מכך הנושא נזנח והכספים הנצברים בקרן הפנסיה נמוכים משמעותית ממה שניתן היה להשיג. את המצב הזה ניתן וכדאי לשנות, לכן בשורות הבאות יובאו מספר הסברים והמלצות על ניהול קרנות פנסיה בצורה אפקטיבית.

כמה מונחים ועובדות בסיסיות

בואו נתחיל עם כמה עובדות בסיסיות על קרנות הפנסיה:

1.  ההפרשה לפנסיה בישראל היא חובה לשכירים ולעצמאים כאחד.

2. כל שכיר ועצמאי רשאי לבחור את הגוף המוסדי שאליו מועברות ההפרשות הפנסיוניות. אם אתם שכירים שימו לב: המעסיק לא יכול לכפות עליכם להצטרף לגוף פנסיוני כזה או אחר, אפילו אם כבר קיים הסכם או נוהל הקובעים שעליכם לעשות זאת.

3. יש שני סוגים עיקריים של קרנות פנסיה: חדשות וותיקות. סביר להניח שעבורכם העיסוק בקרנות הוותיקות פחות רלוונטי שכן הן סגורות להצטרפות משנת 1995. בשנה זו נכנסו לתמונה הקרנות החדשות שמציעות פנסיה מקיפה וכוללות לצד הקצבה החודשית גם ביטוח נכות, מוות וכדומה. לקרנות אלו מותר להשקיע שיעור מסוים מהנכסים באג"ח מיועדות עם תשואה מובטחת של 4.86%, והשאר מושקע במסלולים שונים כפי שנתאר בהמשך. 

4. מאז שנת 2016 קיימות "קרנות ברירת מחדל" שזכו במכרז של משרד האוצר, כצעד להגברת התחרותיות בשוק. נכון להיום יש ארבעה קרנות כאלו – אלטשולר שחם, פסגות, הלמן אלדובי ומיטב ד"ש. מדובר בקרנות המחויבות לדמי ניהול נמוכים וקבועים למשך עשר שנים לפחות. 

5. דמי הניהול מהווים מרכיב חשוב ביותר בניהול אפקטיבי של קרנות פנסיה, לכן נעסוק בהם בהרחבה בהמשך. לעת עתה נציין כי בקרנות החדשות נגבים דמי ניהול מהצבירה עד לתקרה של 0.5%, וכן דמי ניהול מהפקדות עד לתקרה של 6%. יחד עם זאת, דמי הניהול האמיתיים הנגבים נמוכים יותר.

6. כל קרן משקיעה את הכספים באפיקים שונים של שוק ההון, בעלי סיכוי וסיכון משתנים לתשואות ולהפסדים. גם בנושא התשואות נרחיב עוד מעט, רק נציין כעת שישנם אפיקי השקעה רבים כגון אגרות חוב ממשלתיות וקונצרניות, מניות ונכסים לא סחירים.

ניתן לבחון את התאמתכם לתכנון פיננסי מקיף של כלל החסכונות שברשותכם – למימושם באופן אפקטיבי

מה המשמעות של ניהול פנסיה אפקטיבי?

חלק גדול מהחוסכים אינם מעורים מספיק בנתונים, במרכיבים ובביצועים של קרנות הפנסיה שלהם וחבל, כי הם פשוט מפסידים. כאשר מדברים על ניהול אפקטיבי מתכוונים לכך שעליכם להיות ערניים ולזכור שבכל עת ניתן לעבור לקרן כדאית יותר. בנוסף, עליכם למנוע מצבים של תשלום גבוה ואף מיותר לקרן, למשל עבור כיסויים ביטוחיים שאינם ממש נחוצים או כפל ביטוחים. כמו כן, יש למנוע מצבים של תשלום דמי ניהול גבוהים מכיוון שלא בוצע איחוד קרנות, או בגלל שישנם כספים שלא עברו מפנסיה משלימה למקיפה למרות שהדבר אפשרי.

במילים אחרות, אתם צריכים להיות עם היד על הדופק. הבשורות הטובות הן שלא מדובר במשימה נורא קשה, מורכבת או ממושכת. קבלו מידע מקריאת מאמרים ברשת ובמידת הצורך פנו אל מומחים בתחום לכל יועץ פנסיוני אובייקטיבי ובעל ניסיון. ועכשיו, בואו נבחן כמה אלמנטים מרכזיים של התנהלות אפקטיבית בחסכונות הפנסיה.

הכירו את דמי הניהול

כאמור, דמי הניהול בקרנות פנסיה חדשות נגבים מסך הצבירה ומההפקדות, יש להם השפעה מהותית על הסכומים שיעמדו לרשותכם בעת הפרישה. למשל, הפרש של כמה עשיריות האחוז בחיסכון של 30 שנה יכול להתבטא בכמה מאות שקלים בקצבה החודשית. אז ברור שחשוב לבחון את דמי הניהול שאתם משלמים בהשוואה לקרנות פנסיה אחרות ואם מצאתם אפשרות יותר משתלמת – ייתכן שכדאי לעבור. זכרו גם שהאינטרס של הקרן הוא שתישארו, מה שנותן את הכוח לפנות לנציגיה ולקיים משא ומתן על הפחתת דמי הניהול. אל תתביישו לעשות זאת ואל תמהרו לקבל תשובה שלילית.

עקב התחרותיות בשוק כל הקרנות גובות דמי ניהול נמוכים מהרף המקסימאלי המותר בחוק. יחד עם זאת, עדיין קיימים הבדלים ההופכים קרן מסוימת ליותר משתלמת מאחרת. בשלב זה ראוי להזכיר שוב את קרנות ברירת המחדל, אשר מציגות דמי ניהול אטרקטיביים כפי שהתחייבו במכרז, הן גם מחויבות להשארת דמי הניהול קבועים לאורך עשר שנים לפחות. לדוגמא, הלמן אלדובי ואלטשולר שחם גובות דמי ניהול מקסימליים של 1.49% מההפקדות ו- 0.1% מהצבירה. לעומת זאת, פסגות גובה דמי ניהול של 1.68% מההפקדות ו- 0.0905% מהצבירה, ואילו מיטב דש גובה 2.49% מההפקדות ו- 0.05% מהצבירה.

באופן כללי, ככל שאתם חוסכים יותר וותיקים שנצברו לזכותם סכומים משמעותיים, כך עדיפה לכם קרן המציעה דמי ניהול נמוכים על הצבירה לעומת ההפקדות (ממילא לא נותרו לכם עוד המון הפקדות). 

מאידך, אם אתם חוסכים צעירים הרי שההיפך הוא הנכון: עליכם להעדיף קרן פנסיה הגובה דמי ניהול יותר נמוכים על ההפקדות בהשוואה לצבירה. את הנתונים תוכלו לראות בקלות בדוחות שמעבירה לכם קרן הפנסיה, וניתן להשוות בין דמי הניהול של הקרנות השונות באמצעות אתרי אינטרנט ייעודיים.

ומה עם התשואות?

עם כל הכבוד לדמי הניהול, ישנו מרכיב המשפיע עוד יותר על הפנסיה שלכם והוא התשואות. כאמור, חלק מהכספים בקרנות (משתנה בהתאם לגיל החוסך) מושקע באג"ח ייעודיות, המבטיחות תשואה של 4.86%. מעבר לכך, כל קרן משקיעה בנכסים בהתאם להגדרותיה ולשיקולי המומחים שלה, כגון מניות, אג"ח ממשלתי וקונצרני, ונכסים לא סחירים המושפעים פחות מתנודות השוק. בהתאם ליכולותיהם של המומחים בקריאת השוק ובביצוע השקעות חכמות, תהיה התשואה יותר או פחות גבוהה. וזה משמעותי: אם ניקח למשל שני חוסכים המפקידים לאורך 35 שנים את אותו הסכום בשתי קרנות זהות, כאשר האחת משיגה תשואה גבוהה רק באחוז אחד מהשנייה, ההפרש בקצבה יעמוד על אלפי שקלים לחודש! 

לפיכך, ברור שכדאי להשוות בין הביצועים של קרנות הפנסיה השונות, שוב בעזרת אתרים ייעודיים. יחד עם זאת, עליכם לזכור שההבדלים בתשואות נובעים גם ממסלול ההשקעה וממידת הסיכון בו. למשל, מסלולים שמרניים מאופיינים בהשקעה גדולה באג"ח, מסלולים עם סיכון גבוה משקיעים יותר במניות ואילו הם מסלולים עם סיכון בינוני המשלבים אג"ח, מניות ואפיקים אחרים. את רמת הסיכון של הקרן עליכם להתאים לשאיפות צבירת הכספים, לרמת הסיכון שאתם מוכנים לקחת, למה שכבר נצבר ולגילכם. 

באופן כללי, ככל שאתם חוסכים יותר וותיקים ומבוגרים, כלומר צבורים לזכותכם יותר כספים שחשוב לשמור עליהם לקראת הפרישה המתקרבת, כך עדיף לבחור מסלולים יותר שמרניים ויציבים. קחו בחשבון שממילא לקרנות החדשות מותר להשקיע עד 60% באג"ח מיועדות. מאידך, אם אתם חוסכים צעירים ייתכן ששווה להעלות את הרף עקב הסיכוי להגדלה מהירה של הכספים, שעוד אפשר לקחת עליהם סיכון מושכל. שימו לב: במקרים רבים מי שאינו בוחר מסלול ספציפי נכנס לתוכנית פנסיה המשתנה אוטומטית, בה רמת הסיכון יורדת מול העלייה בגיל. 

בכל מקרה, כאשר אתם משווים באינטרנט בין קרנות הפנסיה ומחפשים את הטובה ביותר, עליכם להשוות בין מסלולים מאותה רמת הסיכון, כלומר ברמה נמוכה, בינונית וגבוהה. כמו כן, אין טעם להשוות בין ביצועי הקרנות לתקופה קצרה, של שנה למשל, כי ייתכן שהייתה זו שנה מוצלחת או גרועה במיוחד של הקרן שאינה מעידה על ביצועיה לתקופה ממושכת. לכן בדקו מה עשו הקרנות לפחות בשלוש ועדיף בחמש השנים האחרונות. שימו לב שבטבלאות ההשוואה באינטרנט מוצגים גם דמי הניהול של הקרן על הצבירה וההפקדה, ומה שאתם בעצם מחפשים הוא את האופטימום בין תשואה גבוהה ודמי ניהול נמוכים.

למה לשלם יותר?

ניהול קרנות פנסיה אפקטיבי מצריך תשומת לב גם לתשלומים שאינם תמיד הכרחיים. לדוגמא, החל ממשכורת של כ-20 אלף שקלים בחודש מגיע העובד לתקרת ההפקדות בקרן פנסיה מקיפה. זוהי הקרן הבסיסית שיש בה מרכיב של תשואה מובטחת על אג"ח ייעודיות, כיסויים ביטוחיים ודמי ניהול יחסית נמוכים. ואולם, החל מתקרה זו מופרשים הכספים אוטומטית לקרן פנסיה משלימה, שאינה נהנית מאותן הטבות. אם גם לכם נפתחה פנסיה משלימה ייתכן שעקב שינויים בשכר ניתן להחזיר חלק מהכספים לקרן המקיפה וליהנות מיתרונותיה. ישנה גם אפשרות להעביר את הכספים לאפיקים נוספים כגון קופת גמל או ביטוח מנהלים, תוך בחירת יתרונותיהם, חסרונותיהם והתאמתם עבורכם.

בנוסף, חשוב לבדוק את הכיסויים הביטוחיים של הקרן ואת ההיגיון הכלכלי שלהם. למשל, פנסיה המכסה קצבת שארים ולכן כרוכה בפרמיה יותר גבוהה אינה נדרשת למי שלא התחתן, והיא עשויה להיות גבוהה ומיותרת לגרושים ולחד הוריים במקרים מסוימים. גם לא חסרים מקרים של כפל ביטוחים. דוגמא לכך היא אנשים שיש להם כיסוי אובדן כושר עבודה בביטוח מנהלים או בפוליסה פרטית, בעוד מההפרשות שלהם לפנסיה מנוכה ביטוח נכות. מדובר בתשלום מיותר מפני שמספר הפוליסות אינו מעלה או מוריד משיעור הפיצויים המגיע. מעבר לכך, ישנם מקרים נוספים העלולים להביא לתשלום יתר, למשל אם עברתם מקום עבודה ונפתחה לכם קרן פנסיה חדשה, אבל לא עשיתם איחוד קרנות ולכן גובים מכם דמי ניהול כפולים.

פשוט להיות חכמים

לגבי החיסכון המשמעותי ביותר בחייכם עליכם להיות ערניים, לבדוק, להשוות ובמידת הצורך לבצע שינויים. 

צוות המומחים הפנסיוניים שלנו עומד לרשותכם וישמח לסייע בבחירת קרן הפנסיה והמסלול המתאימים והכדאיים ביותר עבורכם, לאור היכרות מעמיקה עם צרכיכם ושאיפותיכם. בתוך כך נגבש את האסטרטגיה הפיננסית היעילה והטובה ביותר לניהול נכסיכם, לאור כלל אפיקי החיסכון וההשקעה האפשריים.

לקבלת מידע ושיחת ייעוץ עם איש מקצוע - השאירו פרטים כאן:

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותכם

כיצד מתכננים ירושה והעברה בין דורית במציאות לא יציבה? כך תוכלו לדאוג להבטחת העתיד לדור ההמשך שלכם
חיסכון עם תשואה גבוהה – לבחור את חברת ההשקעות הנכונה
השוואת תשואות קרנות פנסיה – איך להשוות ביניהן?

בואו לגלות איך משקיעי הפמילי אופיס מנהלים את כספיהם

הירשמו לניוזלטר שלנו!

ניתן להתחיל בדיקת התאמת להשקעה בפוליסת חיסכון על ידי בחירת הסכום הפנוי שיש לך להשקעה