סוגי השקעות שוק ההון – אפיקי השקעה פופולריים שמומלץ להכיר

סוגי השקעות שוק ההון – אפיקי השקעה פופולריים שמומלץ להכיר

עולם ההשקעות הוא עולם מגוון, מורכב ועשיר באינספור אפשרויות, מסלולים, אפיקים ונכסים להשקעה וזה אולי, מה שהופך אותו לכל כך מסתורי ואפילו מרתיע בעיני רבים כל כך. הבשורה הטובה היא, שכאשר לומדים להכיר את העולם הזה, אפשר גם ממש לאהוב אותו. אבל כמו כל אהבה, גם האהבה הזאת צריכה להתחיל בהיכרות בסיסית ובשורות הבאות נכיר לכם שורה של סוגי השקעות ואפיקי ההשקעה הפופולאריים ביותר בשוק ההון, אותם תוכלו לשלב במסגרת תיק ההשקעות שלכם ולעשות זאת ממקום של ידע וביטחון.

 

השקעה בשוק ההון – אפיקים להשקעה בנכסים

מטרת העל של כל השקעה בשוק ההון היא מאוד מובהקת וחד משמעית – לקנות נמוך ולמכור גבוה. במילים אחרות, המטרה שלכם היא לזהות נכסים שערכם צפוי לעלות ביחס למחיר שעליכם לשלם עבורם היום. כדי להשיג את המטרה הפשוטה הזאת במסגרת המגוון הגדול של סוגי השקעות בשוק ההון, נדרשות עשרות שנות ניסיון וידע מקצועי, שאותם לא נוכל בשום דרך לתמצת אל תוך מעט השורות העומדות לרשותנו. מהסיבה הזאת, אם אתם רציניים בכוונות ההשקעה שלכם, זה יכול מאוד להועיל אם תיעזרו באיש מקצוע מומחה בתחום של ייעוץ השקעות לבניית תיק ההשקעות שלכם. בינתיים, הנה רשימה של 10 אפיקי השקעה פופולאריים, ביניהם תוכלו כבר להתחיל להתלבט:

מניות

השקעה במניות הוא ללא ספק אפיק ההשקעה המוכר והפשוט ביותר מבין כלל סוגי ההשקעות בשוק ההון. מנייה היא למעשה נייר ערך, כלומר נייר שמייצג ערך כספי. כאשר אתם רוכשים מניה, אתם למעשה רוכשים נתח בבעלות על חברה ציבורית הנסחרת בבורסה. לכל חברה יש הון מניות ציבוריות הנסחרות בבורסה ולכל מניה כזאת יש מחיר נקוב. אם מחיר המניה של חברה איקס הוא 10 שקלים ואתם משקיעים במניות של אותה חברה 10,000 שקלים, זה אומר שיש בידיכם 1,000 מניות. המטרה – לקנות מניות שמחירן צפוי לעלות בעתיד. אם מחיר המניה אכן יעלה, תוכלו למכור אותה ברווח. מצד שני, אם מחירה דווקא ירד, מכירת המניה תוביל להפסד, אם כי חשוב לזכור שהפסד ורווח מתממשים אך ורק במעמד מכירת המניה ועל עיתוי המכירה יש לכם בפועל שליטה מלאה. השקעה במניות יכולה להתבצע במגוון צורות, החל מרכישת מניות דרך ברוקר, דרך הצטרפות כמשקיעים במסגרת קרנות נאמנות ובתי השקעות וכלה בהשקעות המבוצעות בכספכם על ידי קרן הפנסיה, קופת הגמל או קרן ההשתלמות בה מונחים כספי החיסכון שלכם לטווח הארוך.

אגרות חוב

כשאתם קונים אגרת חוב, או בקיצור אג ח, אתם למעשה מלווים כסף לגוף שהנפיק את אותה האג"ח. כאשר חברה רוצה לגייס כסף מהציבור, אחת הדרכים שעומדות לרשותה היא הנפקת אגרות חוב ומכירתן לציבור כשמחירה של האגרת הוא הסכום הנקוב בה. לכל אגרת חוב יש תאריך פג תוקף שבו מחזיר מנפיק האג ח לקונה האג"ח את הסכום הנקוב (הקרן) בתוספת ריבית. אגרות החוב נסחרות אף הן בבורסה לניירות ערך ולכן השקעה בהן מבוצעת בדומה להשקעה במניות כמו גם בניירות הערך האחרים, אם כי רמת התשואה כמו גם רמת הסיכון באג ח היא נמוכה יותר משמעותית מזו של מניות רגילות. ככלל, ישנם שני סוגי אג"ח: אג"ח חברות המונפקות על ידי חברות גדולות ואג"ח ממשלתיות המונפקות על ידי גורמים ממשלתיים. אג"ח החברות נחשבות למעט יותר מסוכנות אך עדיין בטוחות יותר ממניות בעוד אג"ח ממשלתיות נחשבות לבטוחות מאוד. מצד שני, אג"ח חברות נושאות בדרך כלל, לא תמיד, תשואה גבוהה יותר מאלו הממשלתיות, אך נמוכה יותר ממניות.

קרנות נאמנות

קרן נאמנות היא למעשה אוסף של כספי משקיעים, המושקע בצורה מאוחדת במספר חברות במקביל. קרן נאמנות יכולה להיות מנוהלת בצורה אקטיבית על ידי מנהל מקצועי, שבוחר ומחליט באילו ניירות ערך להשקיע, כשהקו המנחה הוא בדרך כלל להשיג תשואה גבוהה יותר ממדד שוק ספציפי (למשל מדדי נדל ן או ת.א 25), שזהותו ידועה מראש למשקיעים. אופציה שנייה היא השתתפות בקרן נאמנות המנוהלת בצורה פאסיבית, שפשוט משקיעה במדד מוביל כמו ת.א. 25. רמת הסיכון בקרנות אלה דומה מאוד לזו של הנכסים בהם היא משקיעה (מניות או אג"ח), אם כי הגיוון המובנה (דייברסיפיקציה) של מספר מניות ו/או אג"ח בתיק ההשקעות הכולל יכול להפחית במידה רבה את רמת הסיכון הכוללת.

תעודות סל ותעודות פיקדון

תעודת סל דומה מאוד לקרן נאמנות בכך שהיא מהווה אוסף של השקעות ממספר רב של משקיעים, המושקע במדד שוק מוביל. יחד עם זאת, בעוד קרן נאמנות מנוהלת על ידי בית השקעות אליו יש להצטרף בכדי להשקיע בקרן, תעודות סל נסחרות בבורסה כמו כל נייר ערך אחר ללא דמי ניהול. אפשרות זו מתאימה למי שמעוניין לסחור בעצמו ולרכז את ההון בנייר ערך שמגלם בתוכו גיוון מובנה של מספר רב של מניות ולא של מניה אחת ספציפית. בדומה לתעודות סל העוקבות אחרי מדד בורסאי מוביל, ישנן גם תעודות פיקדון העוקבות אחרי מטבע מסוים. תעודות אלה ניתנות לאדם שמפקיד בבנק סכום של כסף למשך פרק זמן ידוע מראש ללא תחנות יציאה ובתמורה מקבל ריבית בשיעור ידוע מראש בתום תקופת הפיקדון. בבורסה בתל אביב נסחרות מספר בודד של תעודות פיקדון שקליות, שהתשואה עליהן עומדת בשיעור מקורב מאוד לריבית בנק ישראל, שהיא ריבית גבוהה יותר ממה שתוכלו לקבל בכל פיקדון בנקאי רגיל.

חסכונות טווח ארוך

חסכונות טווח ארוך כוללים בתוכם את כספי החיסכון בקרנות פנסיה וקופות גמל, כספים שמושקעים על ידי הקרנות והקופות לאורך כל תקופת החיסכון. למעשה, דרך אפיק השקעה זה, מושקע כיום כמעט כל אזרח בישראל כשהקרנות והקופות מנהלות עבורו לכאורה את תיק ההשקעות שלו. באפיק זה יש לכם בדרך כלל את היכולת לבחור את מסלול ההשקעה: סולידי, מנייתי או אגרסיבי, בהתאם לרמת הסיכון שאתם רוצים לקחת, אם כי מאחר ומדובר בכספי פנסיה, במסלולים אלה ישנה הגבלה של סף סיכון מקסימלי, שנחשב בעצמו לסולידי למדי בשוק ההון.

מט"ח ומטבעות וירטואליים

שוק המט"ח הוא השוק הגדול ביותר בעולם ובו נסחרים מרבית המטבעות בעולם בהיקף יומי של יותר מ-5 טריליון דולר! השוק פועל 24 שעות ביממה, 6 ימים בשבוע וניתן לסחור בו גם דרך בית השקעות וגם באופן עצמאי דרך פלטפורמות ייעודיות אונליין. מאחר ותנודות המטבעות הן זעירות (נמדדות ביחידות pip), השקעה במט"ח מחייבת מינוף גבוה מאוד ולכן מדובר באפיק מסוכן למדי. כמו כן, אפיק השקעות חדש שנפתח בפני משקיעים בכל רחבי העולם הוא האפיק של מסחר במטבעות וירטואליים או מטבעות קריפטו כדוגמת הביטקוין המפורסם. על אף הצמיחה האסטרונומית של אפיק זה בשנים האחרונות, המדובר באפיק תנודתי מאוד ומסוכן מאוד, שלא כדאי להיכנס אליו, גם לא בליווי מקצועי.

סחורות

סחורות (באנגלית Commodities) הוא תחום בשוק ההון שמתמקד במסחר במוצרים מוחשיים ובראשם סחורות מתכת (זהב, כסף ומתכות תעשייתיות), חקלאות (פולי סויה, תירס, אורז וכן הלאה), מוצרים מן החי (בעיקר בשר) ואנרגיה (נפט, גז טבעי וכדומה). המסחר בסחורות מבוצע בדרך כלל באמצעות חוזים עתידיים, שמיועדים לספק גידור פיננסי ליצרני הסחורות ולמשקיעים מקצועיים.

 

בשורה התחתונה, בכל מה שקשור לבחירת סוגי השקעות שוק ההון יודע להציע לכם מגוון כמעט אינסופי של אפשרויות ובשורות שלעיל הבאנו בפניכם את הבולטים שבהם עם מידע מאוד בסיסי על כל אחד ואחד מהם. יחד עם זאת, אם אתם רוצים להיכנס לעולם ההשקעות בשוק ההון, עליכם לקחת בחשבון שמדובר בתחום מאוד מקצועי, שמחייב קור רוח, שיקול דעת ועבודה רבה בביצוע ניתוחים ואנליזות לשוק ולנכסים ובמקרה כזה אין תחליף לייעוץ מקצועי המתחשב בנתונים ובצרכים שלכם.

המומחים הפיננסיים שלנו הם בדיוק אותם אנשי מקצוע, שרכשו את היכולות הנדרשות בשוק ההון לאורך שנים של פעילות השקעה בשוק זה. המומחים שלנו יעניקו לכם ייעוץ השקעות מקצועי בבניית תיק השקעות ויסייעו לכם בבחירת אפיקי ההשקעה, ניירות הערך והערוצים המיטביים לתיק ההשקעות האישי שלכם תוך שקלול פרמטרים היקפיים של תשואה, סיכון וכמובן דמי הניהול. לקבלת פרטים נוספים ולמענה מקצועי ומפורט על כל שאלותיכם בנושא. 

ניתן להתחיל בדיקת התאמת להשקעה בפוליסת חיסכון על ידי בחירת הסכום הפנוי שיש לך להשקעה:

לקבלת מידע ושיחת ייעוץ עם איש מקצוע - השאירו פרטים כאן:

לקבלת מידע ושיחת ייעוץ עם איש מקצוע - השאירו פרטים כאן:

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותכם

כיצד מתכננים ירושה והעברה בין דורית במציאות לא יציבה? כך תוכלו לדאוג להבטחת העתיד לדור ההמשך שלכם
חיסכון עם תשואה גבוהה – לבחור את חברת ההשקעות הנכונה
השוואת תשואות קרנות פנסיה – איך להשוות ביניהן?

הירשמו לניוזלטר שלנו!

ניתן להתחיל בדיקת התאמת להשקעה בפוליסת חיסכון על ידי בחירת הסכום הפנוי שיש לך להשקעה