תוכנית השקעה – הדרך לניהול השקעות לכל מטרה

תוכנית השקעה – הדרך לניהול השקעות לכל מטרה

כדי למקסם את כספי ההשקעה נדרש לאתר השקעות אטרקטיביות אך גם לא פחות חשוב להרכיב תכנית השקעה חכמה שתענה על כל האלמנטים ההולמים את צרכי המשקיע – טווח הזמן, רמת הסיכון, נזילות הכספים ומה מטרת ההשקעה. הנה כל מה שצריך לדעת על תכנית השקעה שתגרום לכסף להתחיל לעבוד בשבילך. 

אחת הדרכים להגיע לרווחה כלכלית היא באמצעות היכולת לייצר כסף מכסף או במילים אחרות, לגרום לכסף לעבוד עבורנו. כדי שזה יקרה נדרש מהמשקיע בתחילה להבין לשם מה נועדה ההשקעה ובהתאם לבחון את כל החלופות המוצעות בשוק, בזהירות ובאחריות. עניין זה מקבל משנה תוקף נוכח העובדה כי בשנים האחרונות עולם ההשקעות התפתח ושלל האפיקים והמוצרים השונים להשקעה אמנם פותחים חלון הזדמנויות למשקיעים לנצל את הכסף הפנוי אך גם דורשים להבין את אופי ההשקעה ובמה היא כרוכה. 

רוב כספי ההשקעה מנותבים כיום לשוקי ההון המציעים למשקיעים, וותיקים וחדשים כאחד, שלל מכשירים בעלי אופי השקעה שונה. אלו מבטיחים כי אם המשקיע יבצע מיפוי של צרכיו, סביר כי ימצא מספר אפיקים שיתאימו לתנאי ההשקעה שהגדיר. בעניין זה חשוב לציין כי על סמך ביצועי העבר, המצרך הקריטי ביותר עבור המשקיע הוא הזמן. 

מחקרים סטטיסטיים שנעשו על-ידי הגופים הפיננסיים המובילים בעולם בנושא טווח זמן ההשקעה  ועקבו אחר התשואות שהשיאו המדדים המובילים בשוקי המניות הגיעו למסקנה חד משמעית – ככל שטווח ההשקעה ארוך יותר, הסיכוי להפסד יורד באופן עקבי. יתרה מכך, בהשקעה בשוק ההון לטווח של עשרות שנים, מורידה את הסיכוי להפסד כמה לרמה אפסית. אפשר לומר שפרמטר הזמן שיגדיר המשקיע באשר להשקעה קריטי ביותר ועשוי להכריע האם ההשקעה תהיה מוצלחת או לא. עם זאת, כמובן שישנם עוד מספר כללים שחשוב להכיר.

 

כללי ברזל לניהול תוכנית השקעה מוצלחת

 

פיזור השקעות אחד מהכללים המנחים החשובים ביותר לניהול תמהיל השקעה יציב ומוצלח טמון ביכולת לבצע פיזור בין נכסי השקעה שונים. על אף שכאמור לאורך זמן שווקי ההון מציגים עלייה, השגת התשואה לא צריכה להיעשות רק על-ידי הסתמכות על טווח הזמן אלא גם בזיהוי נכון של השווקים והסקטורים שצפויים להציג צמיחה. לשם כך, נדרשת חשיפה רחבה למספר שווקים לצד גיוון ההשקעה בין הסקטורים השונים.

יתרה מכך, בחינת הפיזור צריכה להתבצע לא רק בנוגע לתיק ההשקעות הפרטי (אם קיים כזה) אלא בהסתכלות רוחבית על כל כספי החיסכון הנמצאים בבעלותכם. כך למשל, אם קרן הפנסיה שלכם מושקעת במסלול מחקה מדד בארה"ב, אז ייתכן כי יהיה זה צעד חכם לבצע חשיפה בתיק הפרטי או לחילופין בכספי חיסכון שלכם במוצר אחר, למדדים בשווקים מחוץ לארה"ב. המטרה היא ששוק או סקטור השקעה בודד לא ייקבלו משקל יתר ביחס לכלל כספי ההשקעה שלכם.

בעניין זה ראוי לציין שעבור מי שלא מכיר את הניואנסים בשוק ההון ולא מיומן מספיק בניהול השקעות באופן עצמאי, רצוי מאוד שישקיע במכשירים שלא דורשים ניהול אקטיבי או לחילופין קיימת האפשרות להעביר את ניהול תיק השקעות לגוף פיננסי מקצועי ואמין שייקח לידיו את המושכות.

רמת סיכון – בעולם ההשקעות קיימת סקאלה רחבה של רמות סיכון וזהו פרמטר שכל משקיע נדרש לבחון אותו כדי להבין האם מכשיר ההשקעה תואם את פרופיל הסיכון שהגדיר כחלק מתכנית ההשקעה. כך למשל, השקעה באגרות חוב נחשבת להשקעה סולידית ביחס להשקעה במניות המוגדרת כהשקעה בעלת רמת סיכון גבוהה יותר. 

לרמת הסיכון יש גם משמעות כמובן באשר לגובה התשואה. הסיכון שלוקח המשקיע צריך להישקלל ביחס לתשואה הפוטנציאלית שההשקעה עשויה להניב. אם נחזור לדוגמה הקודמת בנוגע לאגח ומניות – אגרות חוב הן השקעה סולידית ובהתאם סביר להניח כי התשואה הצפויה תהיה צנועה יותר ביחס לתשואה שהשקעה במניות יכולה להניב. בהתאם, גם במידה וההשקעה רשמה הפסד סביר כי מי שהשקיע באגרת חוב יאבד באופן יחסי אחוז נמוך יותר מכספי ההשקעה בהשוואה להפסד שיירשם בנייר ערך. כלומר, שני צדדים למטבע ובכל תכנית הנוגעת בהשקעות יש לקחת בחשבון את שני המקרים.  

גמישות ונזילות הכספים – בחירת השקעה היא מהלך מושכל שדורש כאמור היכרות עם פרופיל המוצר הפיננסי אך אין זה אומר שבחלק מהמקרים לא ניתן להתחרט ולנתב את הכספים לאפיק או מכשיר השקעה אחר. ישנם מכשירים, כדוגמת קופת גמל להשקעה שהמשקיע יכול לדלג ממסלול השקעה אחד לשני מבלי שהדבר יהיה כרוך בעלות כלשהי (לרבות תשלום מס) אך מנגד, בקרנות נאמנות המצב שונה כך שאם המשקיע מבקש לנתב את הכספים לקרן אחרת, יהיה עליו לקחת בחשבון שהצעד יהיה כרוך בתשלום, מה שעשוי לעיתים אפילו לשנות את טיב ההשקעה ולהפוך אותה ללא כדאית מבחינה כלכלית.

במילים אחרות, בכל ניהול של השקעה צריך לבחון עוד קודם האם לרשות המשקיע ישנה גמישות בהעברת הכספים ממסלול אחד לאחר או לחילופין האם ניתן לסיים את ההשקעה בכל מועד ולייעד את הכספים למוצר השקעה אחר. עניין זה כמובן נוגע בנזילות הכספים – האם אלו ניתנים למשיכה בכל עת או שקיימת הגבלה כלשהי הנוגעת לזמן שיידרש המשקיע להמתין עד לקבלת כספי ההשקעה.  

היכרות עם חוקי המשחק בעולם ההשקעות – ידע הוא המפתח להצלחה בכל הנוגע לתחום ההשקעות. משקיע מיומן שצבר וותק בעולם ההשקעות יוכל להרשות לעצמו לנהל באופן עצמאי את ההשקעות ולא להיות תלותי בחברה או גוף ניהול. מנגד, עבור מי שרוצה להשקיע אבל לא מחזיק בניסיון יידרש להסתייע במקצועיות שמציעים היום החברות בתחום. 

חשוב לציין, גם משקיעים מנוסים לא בהכרח מכירים לעומק את כל מכשירי ההשקעה וכאשר יש ספק זו כבר נורת אזהרה שדורשת מהמשקיע לפנות לגורם מקצועי שיוכל לייעץ והציג את התמונה המלאה באשר להשקעה. כך או כך, ידע הוא כוח ומשקיעים המבקשים להשקיע את כספם נדרשים לקרוא, וללמוד באשר לתנאי השוק והאלמנטים הכרוכים בהשקעה כזו או אחרת. 

טווח זמן – כאמור, אורך חיי ההשקעה הוא ללא ספק פרמטר שיכול להכריע האם ההשקעה תצלח או תיכשל. לפני שמחליטים היכן משקיעים את הכסף, צריך להבין האם הוא צפוי להיות נחוץ בקרוב או שמדובר למשל בכספים המיועדים לשמש בגיל הפנסיה וכך ישנן עוד שנים ארוכות עד שנזדקק לו באמת. בכל מכשיר אפשר להגדיר מראש את הזמן בו הסכום הכספי הוקצה לטובת ההשקעה או לבחון כמה זמן נידרש להשקיע את הכסף כדי לזכות לתשואה הולמת.

בעניין זה יש לקחת בחשבון גם את היבט המיסוי. השקעה בחיסכון פנסיוני למשל עשוי לזכות את המשקיע בהטבות מס משמעותיות אם ייעד את הכספים לקבלת קצבה בתקופת הפנסיה. מצד שני, אם בוצעה השקעה במכשיר חיסכון ארוך טווח והמשקיע ייבקש למשוך את הכספים עוד בטרם הגעה לגיל הפרישה, סביר כי הדבר יהיה כרוך בקנס פירעון מוקדם ובהתאם יגבה ממנו תשלום שעשוי להגיע לעיתים גם לעשות אלפי שח, תלוי כמובן בהיקף ההשקעה. 

גישות השקעה 

בעולם ההשקעות קיימות בעיקרון שתי גישות העומדות בפני כל משקיע – אקטיבי ופאסיבי. משקיעים אקטיביים הם כאלו הלוקחים חלק בלתי נפרד מניהול ההשקעות ונמצאים כל הזמן עם יד על הדופק. לרוב מדובר בפרופיל משקיע מנוסה ומיומן שיכול לסמוך על הניסיון והיכולות שצבר כדי לפעול בעצמו לטובת מיקסום ההשקעה. 

המשקיע הפאסיבי לעומת זאת, אינו נדרש להתערבות בניהול ההשקעה אלא הוא מקצה סכום כסף ומגדיר את הפרמטרים העיקריים כתנאי להשקעה (בהתאם לאלו שפורטו לעיל) ומשם השליטה עוברת לגוף המנהל. 

חשוב לומר, רוב הציבור משקיע באמצעות המתווכים, אותם גופים מוסדיים המנהלים את כספם של של אחרים דרך מכשירי השקעה לטווח קצר ובינוני, כמו קרנות נאמנות, קופת גמל להשקעה וקרנות סל ומכשירי השקעה לטווח ארוך, המיועדים לרוב לשרת את המשקיע בתקופת הפנסיה כדוגמת קופות גמל וקרנות פנסיה.

ניתן להתחיל בדיקת התאמת להשקעה בפוליסת חיסכון על ידי בחירת הסכום הפנוי שיש לך להשקעה:

עלויות התפעול נוגסות בהשקעה, אך לרוב משתלמות

כל ניהול של השקעה כרוך בעלויות כלשהן ואלה משתנות מהשקעה אחת לשנייה. אם בקרן הפנסיה הגוף המנהל גובה דמי ניהול על ההפקדות החודשיות כמו גם אחוז מסוים מהצבירץ הכספים, בניהול תיק השקעות למשל המצב שונה – הגוף המנהל אמנם גובה עמלה על תפעול התיק אך גם עשוי לדרוש דמי משמרת, כינוי נפוץ בעולם ההשקעות שמתייחס לעמלה שגובה הבנק או החברה בעבור ניהול החשבון. 

טיפ חשוב – בכל הגופים הפיננסיים קיימת גמישות בכל הנוגע לדמי הניהול. אם עשיתם בירור ונוכחתם לדעת שדמי הניהול אותם הנכם משלמים גבוהים ביחס לממוצע או לחלופות האחרות בשוק, זה הזמןם להפעיל את כוח המיקוח מול החברה המנהלת. אם זה לא עובד, תמיד ישנה האפשרות להעביר את הכספים לגוף אחר שיציע תנאים אטרקטיביים יותר. אם מדובר בהשקעה לטווח ארוך, זכרו כי גם אם העמלות זעירות יחסית, על פני התקופה הכסף שייגבה מכם עבור ניהול ותפעול החיסכון עשוי להסתכם בסכום לא מבוטל. 

השקעה בנדל"ן כחלק מתכנית ההשקעה

עד כה עסקנו בעיקר באופציות השקעה בשוק ההון אך עולם הנדל"ן הלוהט הוא ללא ספק אפיק שיכול לגוון את תיק ההשקעות ולייצר תשואה עודפת על הכסף. אם בעבר השקעה בנדל"ן הייתה בעיקר בדמות רכישת נכס מניב והשכרתו, כיום החשיפה לתחום רחבה הרבה יותר ובהתאם אופציות ההשקעה מגוונות. 

עולם ההשקעות האלטרנטיבי הביא לקדמת הבמה את מרבית קרנות הנדל"ן (יזמות, חוב, מניב וכיוצא בזה) שמאפשרות למשקיע לקחת חלק בהשקעת נדל"ן בסכומים נמוכים הרבה יותר מאלו הנדרשים לרכישת נכס פיזי. מלבד זאת, מדובר בתחום יציב שכבר שנים ארוכות רושם מגמת צמיחה עקבית ועל-פי ההערכות לא צפוי שינוי דרמטי במצב. 

השקעה זו יכולה להתבצע באמצעות חשיפה לקרנות שליבת פעילותן נדלן בישראל כמו גם קרנות הפועלות מעבר לים. כך או כך, שוק הנדל"ן מסתמן כעוגן כלכלי בתיק ההשקעות וכל משקיע המבקש לפזר את הכסף בצורה חכמה על פני חלופות ההשקעה השונות, יכול בהחלט לקחת בחשבון את השקעה זו כחלק בלתי נפרד מבניית תוכניות השקעה משלימות. 

בשורה התחתונה, היכולת לייצר תשואה נאה טמונה בהבנה כי דינאמיות היא חלק בלתי נפרד  מהמשחק בעולם ההשקעות של היום. כל משקיע נדרש לבחון את הפרמטרים הנוגעים בהשקעה ובהתאם להחליט האם זו תואמת את אופיו וצרכיו האישיים. אחרי עשרות שנים של ניסיון בעולמות ההשקעה, המציאות הוכיחה כי הכלים והניסיון של המומחים הפיננסיים שלנו לבחינת השקעה והתאמתה לצרכי הלקוח היא הדרך לייצר ערך כלכלי אמיתי. אנו מזמינים אותך לשיחת ייעוץ ומתחייבים להיות שם בשבילך לאורך כל הדרך.

לקבלת מידע ושיחת ייעוץ עם איש מקצוע - השאירו פרטים כאן:

לקבלת מידע ושיחת ייעוץ עם איש מקצוע - השאירו פרטים כאן:

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותכם

כיצד מתכננים ירושה והעברה בין דורית במציאות לא יציבה? כך תוכלו לדאוג להבטחת העתיד לדור ההמשך שלכם
חיסכון עם תשואה גבוהה – לבחור את חברת ההשקעות הנכונה
השוואת תשואות קרנות פנסיה – איך להשוות ביניהן?

הירשמו לניוזלטר שלנו!

ניתן להתחיל בדיקת התאמת להשקעה בפוליסת חיסכון על ידי בחירת הסכום הפנוי שיש לך להשקעה