תיקון 190 פנסיוני – תיקון שחשוב להכיר לקראת הגיל השלישי

תיקון 190 פנסיוני – תיקון שחשוב להכיר לקראת הגיל השלישי

בעת האחרונה מופיעים במדיה פרסומים רבים המזמינים אנשים המתקרבים לגיל הזהב לנצל את יתרונות תיקון 190, בעיקר בכל הקשור לקופות הגמל. מדובר בתיקון לפקודת מס הכנסה המשנה את חישוב חבות המס על חסכונות פנסיוניים, וכן מאפשר משיכת כספים הונית מקופות גמל בתנאי מיסוי משופרים. אז מהו בדיוק תיקון 190 פנסיוני? מדוע הוא הפך את ההפקדה לקופות גמל לקראת הגיל השלישי ליותר אטרקטיבית? ולמי הוא בכלל מתאים? על כל אלו ועוד נספר בשורות הבאות.

קופות הגמל כאפיק חיסכון לקראת פרישה 

כדי להבין את ההטבות המוצעות דרך תיקון 190 כדאי להתעמק קצת יותר בשני מושגי בסיס, האחד הוא קופות גמל והשני הוא מיסוי נומינאלי, אז בואו נתחיל עם הראשון. קופת גמל מהווה אפיק לחיסכון ארוך טווח של כספים המיועדים לעת פרישה, שאינה כוללת בדרך כלל ביטוחי אובדן כושר עבודה וחיים. אולם לקופות הגמל יש כמה יתרונות לעומת מכשירי ומסלולי חיסכון אחרים לטווחים אלו. 

ראשית, קופות הגמל מציעות מסלולים עם רמות סיכון משתנות, למשל מבחינת חשיפה לאג"ח, למניות וכדומה. הדבר מאפשר לכם לבחור ולשנות מעת לעת את רמת הסיכון והסיכוי לתשואות בהתאם להעדפות אישיות ולפי מצב המשק. בקופות הגמל גם ישנה אפשרות לניהול עצמי של הכספים (IRA), ובכל מקרה הן מציעות יותר מסלולי השקעה מאשר קרנות הפנסיה. המגוון קיים גם בבתי השקעות, אך כאן המעבר בין מסלולים נחשב לאירוע מס הכרוך במיסוי על 25% מהרווחים הריאליים. לעומת זאת, המעבר בין מסלולים באותה קופת גמל אינו נחשב לאירוע מס, כך גם המעבר בין קופות גמל שונות בהתאם להעדפות אישיות.

שנית, דמי הניהול בקרנות הגמל נמוכים מאשר בתיקי השקעות ובאפיקים נוספים (מלבד במקרים מסוימים בקרנות הפנסיה), כך שלאורך השנים נוצר חיסכון בלתי מבוטל של כספים. בניגוד לניהול כספי השקעה על ידי בתי השקעות או ביצוע השקעות פרטיות, על פעולות בכספים שמשקיעים למענכם בקופה אינכם משלמים דמי משמרת ועמלות קניה ומכירה.

ניתן לבחון את התאמתכם לתכנון פיננסי מקיף של כלל החסכונות שברשותכם – למימושם באופן אפקטיבי

רגע לפני שנצלול אל תיקון 190 – מהו מיסוי נומינאלי?

אחרי שהבנתם את היתרונות הבסיסיים של קופות הגמל כאפיק השקעה ארוך טווח, יש עוד מונח שראוי להסביר והוא מיסוי נומינאלי. במרבית אפיקי ההשקעה, ובוודאי בהשקעות פרטיות, כאשר אתם מושכים כספים יהיה עליכם לשלם מס ריאלי בגובה 25% על רווחי ההון. המס הריאלי מתייחס אך ורק אל שיעור הרווח שלכם שמעל לאינפלציה בשנה הרלוונטית, ולעומתו מס נומינאלי מוטל על הרווח כולו. 

המשמעות היא שככל שהאינפלציה יותר גבוהה כך משתלם יותר לחסוך באפיק עם מיסוי ריאלי, שכן חלק גדול יותר מהרווחים שלכם אינו חייב במס. מאידך, ככל שהאינפלציה נמוכה יותר כך מתקרב המיסוי הריאלי לשיעור של המיסוי הנומינאלי, עד שמגיעים לריבית אפס או שלילית שבה הם מתאזנים. במקרה כזה של ריבית נמוכה או אפסית, אם אתם חוסכים למשל באפיק עם מיסוי 15% נומינלי, הרי שמשיכת הכספים ממנו תהיה משתלמת יותר מאפיק רגיל עם מיסוי 25% ריאלי. 

זהו המצב כיום: האינפלציה בישראל נמוכה מאוד בשנים האחרונות. היא עמדה בין השנים 2014-2016 על מתחת לאפס, בשנת 2017 על 0.3%, בשנת 2018 על 0.8% ובשנים 2019-2020  שוב ירדה אל מתחת לאפס. ומדוע כל זה חשוב? מפני שלפי תיקון 190 ניתן לבצע משיכת כספים הונית (בניגוד להפרשה קצבתית) מקרנות הגמל, שתהיה חייבת במס 15% נומינלי בלבד. 

אז מהו בעצם תיקון 190?

תיקון 190 בפקודת מס הכנסה נוגע לא רק לקופות הגמל אלא גם לקרנות פנסיה ולפוליסות ביטוח. אולם לאור היתרונות שתוארו לעיל ובעיקר לאור האפשרות למשיכה הונית, מרבית האנשים מיישמים אותו על קופות הגמל. למעשה, התיקון עבר עוד בשנת 2012 אם כי המודעות הציבורית אליו התגברה רק בשנים האחרונות. מדובר בעיקר בציבור החוסכים המבוגרים המעוניינים מצד אחד באפיקי השקעה יותר מבוזרים, המציעים תשואות גבוהות יותר מפיקדונות וקרנות נאמנות, ומצד שני רוצים אפיקים חסכוניים בדמי הניהול עם אפשרות למשיכת כספים בעת הצורך תחת מיסוי כמה שיותר נמוך. 

התיקון המדובר הופך עבור חלק מהחוסכים המבוגרים את קופות הגמל למכשיר יותר אטרקטיבי, זאת בזכות מספר הטבות. ראשית, כפי שאמרנו התיקון קובע כי בעת משיכה יחול מיסוי נומינאלי של 15% על הרווחים, נמוך יותר מ- 25% ריאלי באפיקים אחרים להשקעה הונית. מאחר שהאינפלציה בשנים האחרונות נמוכה מאוד אכן מדובר בהטבה. 

שנית, לפי התיקון לפקודת מס הכנסה ישנה תקרה של 1.05% על דמי הניהול בחיסכון בקופות גמל, כאשר העלויות פוחתות ככל שסכום ההשקעה יותר גדול. למעשה, דמי הניהול הממוצעים בקופות הגמל עומדים בממוצע על כ-0.65%, שיעור נמוך יותר מאשר בתיקי השקעות מנוהלים. 

ועוד הטבת מס חשובה קשורה להורשת הכספים למוטבים או ליורשים במקרה של פטירה. ההטבה אומרת שאם החוסך נפטר לפני שהגיע לגיל 75 יכולים המוטבים או היורשים למשוך את הכספים עם פטור מלא ממס, כמו כן יוכלו להעביר את הכספים לקופות גמל אחרות הרשומות על שמם ללא מיסוי. לעומת זאת, אם הפטירה חלה אחרי גיל 75 הרי שמשיכת הכספים תהיה חייבת במס של 15%, או במקרה של קבלת הכספים כקצבה – ללא מיסוי. 

לבסוף, הטבה משמעותית שמביא התיקון קשורה בקבלת הכספים קצבה. מאז שנת 2008 כל קרנות הגמל בישראל הן קרנות משלמות קצבה (למעט קופות גמל להשקעה), ולפי תיקון 190 מי שבוחר להפוך את הכספים שנחסכו בקופה לכספי פנסיה, כלומר לקצבה חודשית, ייהנה מפטור מלא ממס על כספים אלו. 

יחד עם זאת, ולמרות כל האמור לעיל, חשוב להבין כי הפקדות כספים ומשיכות תחת תיקון 190 חייבות לעמוד בתנאים מסוימים, שאינם מכוונים או מתאימים לכל אחד.

מי יכול לנצל את תיקון 190 בקופות הגמל?

תיקון 190 פנסיוני לא כוון מעיקרו לחסכונות של כספים נזילים. אולם, עקב השפעתו החיובית על קופות הגמל מתרכזת התעניינות הציבור סביבן. מאז שנת 2008 סבלו הקופות מפדיונות רבים עקב החלטה שעודדה חיסכון לקצבה על פני חיסכון הוני. בהתאם להחלטה זו, ניתן היה למשוך כספים שהופקדו לקופה אחרי 2008 רק מגיל 60, ואם המשיכה נעשתה מוקדם יותר חל עליה מס של 35%. תיקון 190 תיקן במידת מה את המצב והחזיר את קופות הגמל לתמונה, אך הוא אינו מתאים לכולם – בואו נבין מדוע.

קודם כל ההטבות של התיקון עדיין חלות רק על אנשים בני 60 ומעלה. בנוסף, ניתן ליהנות מההטבה על משיכת הכספים רק אם כבר מגיעה לכם באותה עת קצבה חודשית מינימאלית מפנסיה תקציבית או מחיסכון פנסיוני. הסכום המינימאלי משתנה משנה לשנה ועומד נכון ל- 2021 על כ- 4,500 ₪. אלו שני תנאים מצטברים נוקשים למדי שלא רבים בציבור עומדים בו. וחשוב לזכור שמי שמפקיד בהתאם לתיקון 190 אך למעשה אינו זכאי, יוצר מצב בו הכספים שלו ננעלים בקופה בלי אפשרות למשוך אותם עד לתחילת קבלת הקצבה. ליתר דיוק, על משיכה כזו תצטרכו לשלם מס בסך 35%. 

יתרה מכך, מדובר רק בכספים שהופקדו אחרי שנת 2012 שבמהלכה עבר התיקון. וגם אם הפקדתם לאחר 2012 לא על כל הסכום השנתי תוכלו לקבל את הטבת המס במשיכה, אלא רק על סכומים שמעבר לכ-35,000 בשנה, כאשר הספירה מתחילה מאפס בכל אחת מקופות גמל שאליהן מפקידים. 

אז מהי השורה התחתונה?

השורה התחתונה היא שתיקון 190 הביא בשורה לא רעה לציבור מסוים ומוגדר של חוסכים. כלומר, לאנשים שכבר יכולים לראות באופק את גיל 60, סבורים שיבטיחו לעצמם קצבה מינימאלית של כ-4,500 ש"ח בעשור השישי לחייהם ושיש בידם סכומים לא מבוטלים להפקדה לקופה בשנים הבאות. עבור קבוצה זו התיקון לפקודת מס הכנסה מעניק מספר יתרונות: אפיק חיסכון ארוך טווח אך בעל נזילות, עם הטבת מס שיכולה להיות משמעותית (כתלות באינפלציה) ושיש בו יותר מסלולים ואפשרויות לתשואה מאשר אפיקים מקבילים. כמו כן, החוסכים נהנים מדמי ניהול נמוכים יותר, מפטור מלא ממס עם הפיכת הכספים לקצבה חודשית ומאפשרות לקבוע מוטבים שייהנו מפטור ממס במקרה של פטירה לפני גיל 75.

תיקון 190 כחלק מתכנון פיננסי לקראת הגיל השלישי

כפי שניתן להבין, הפקדת כספים לקופות גמל לפי תיקון 190 היא צעד שיש לשקול בכובד ראש. חשוב לעשות אותו לאור הבנת היתרונות והחסרונות, ולאור היכרות עם אפשרויות ואפיקים נוספים, למשל קופות גמל להשקעה והטבות מס מעל גיל 70. 

חשוב לזכור כי לתכנון נכון של כספי הפרישה תהיה השפעה דרמטית על איכות החיים בגיל השלישי. צוות המומחים שלנו ממליצים להתחיל את התכנון אף כעשר שנים לפני מועד היציאה לגמלאות, כפי שניתן להבין מהמאמר יש לכך הצדקה רבה. אנו מזמינים לבחון את מיצוי מלוא זכויותיכם הפיננסיות, לרבות בכל הקשור לתיקון 190, תכנון ירושה לדור הבא וטיפול במענקי פרישה מול מס הכנסה. 

לקבלת מידע ושיחת ייעוץ עם איש מקצוע - השאירו פרטים כאן:

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותכם

כיצד מתכננים ירושה והעברה בין דורית במציאות לא יציבה? כך תוכלו לדאוג להבטחת העתיד לדור ההמשך שלכם
חיסכון עם תשואה גבוהה – לבחור את חברת ההשקעות הנכונה
השוואת תשואות קרנות פנסיה – איך להשוות ביניהן?

בואו לגלות איך משקיעי הפמילי אופיס מנהלים את כספיהם

הירשמו לניוזלטר שלנו!

ניתן להתחיל בדיקת התאמת להשקעה בפוליסת חיסכון על ידי בחירת הסכום הפנוי שיש לך להשקעה