תכנון פרישה מוקדמת – ההיבט הכלכלי

תכנון פרישה מוקדמת – ההיבט הכלכלי

היציאה לפנסיה היא רגע שמבשר על תקופה חדשה בחיים אך גם על שינוי שעשוי לעיתים להתברר כמאתגר כלכלית. עבור מי שתוהה באשר לאפשרות הקדמת הפרישה, מרצון או מכורח הנסיבות, ישנה חשיבות יתרה לביצוע תכנון פרישה שיבטיח שבתקופת הפנסיה יזכה ליציבות כלכלית ורמת חיים נאותה. לפניך מדריך המפרט את כללי הברזל להיערכות לפרישה מוקדמת והצעדים החשובים שיבטיחו שתעשו את זה נכון.

פנסיה היא ללא ספק תקופה שרבים ממתינים לה בקוצר רוח כדי להתחיל להנות מהחיים אלא שיש כאלו המבקשים לפרוש לגמלאות בגיל מוקדם יותר, על אף שגיל הפרישה מהעבודה הקבוע בחוק מאוחר יותר. אז מה ההבדל בין פרישה לפנסיה רגילה לעומת מוקדמת? ההבדל העיקרי הוא גילו של הפנסיונר, כלומר אם פנסיה רגילה משולמת בדרך כלל למי שהגיע לגיל פרישה – 67 שנים לגבר ו-62 שנים לאישה (צפוי לעלות בהדרגה בשנים הקרובות ל-64 שנים), פנסיה מוקדמת משולמת לאנשים צעירים יותר שטרם הגיעו לגיל הפרישה המעוגן בחוק.

בואו לגלות איך משקיעי הפמילי אופיס מנהלים את כספיהם

יש לציין בעניין זה כי גיל הפרישה עבור גברים ונשים לפי החוק הוא הרף העליון, ובהגיעו לגיל 60 רשאי כל עובד המבוטח בקרן פנסיה להודיע מרצון על יציאה לפנסיה מוקדמת, ולהתחיל לקבל קצבה חודשית מכספי הקרן שצבר במהלך שנות עבודתו. עם זאת, פרישה מוקדמת משמע שהעובד צפוי להנות מזכויות פנסיה מופחתות ביחס לעובדים שפרשו עם הגיעם לגיל הפרישה כחוק (כאמור, 67 לגברים ו-62 לנשים) וכי קצבת הפנסיה תהיה נמוכה מזו שהייתה משולמת אילו היה ממשיך לעבוד ולצבור כספים בקרן עד הגיעו לגיל הפרישה הרישמי.

יש לציין כי פרישה לפנסיה מוקדמת מתייחסת לרוב לפרישה ביוזמת המעסיק, כדרך לפתות את העובד להסכים לפרוש מעבודה לפני הגיעם לגיל פרישה, אף שישנם מקרים בהם העובדים הם אלו הבוחרים לצאת לגמלאות מוקדם יותר, מכל סיבה שהיא. מקרים אחרים וחריגים יותר מתייחסים לעובדים בהסדר של פנסיה תקציבית הזכאים לפרישה מוקדמת ולהתחלת קבלת קצבת פנסיה מוקדמת (בכפוף לזכויות הפנסיה שצברו והוראות הפנסיה בכל הנוגע לקבלת פנסיה מוקדמת).

כך או כך, ההחלטה בדבר היציאה לפנסיה מוקדמת קריטית ובעלת השפעה ישירה ומהותית על כל תחומי החיים, בפרט זה הכלכלי. לכן, ישנם מספר אלמנטים חשובים שיש לקחת בחשבון טרם הפרישה המוקדמת:

המשך תשלומי ביטוח לאומי ובריאות על חשבונכם – תשלום פנסיה רגילה המשולמת לאחר שהפנסיונר הגיע לגיל הפרישה הקבוע בחוק, פטורה מדמי ביטוח לאומי וביטוח בריאות. לעומת זאת, פנסיה מוקדמת מחייבת את הפורש בתשלום דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות מדי חודש עד הגיעו לגיל הפנסיה הרישמי (67 לגברים ו-62 לנשים). עם זאת, ישנם מקרים חריגים בהם מי שפרש אינו חייב בתשלומים אלו כאשר עניין זה תלוי בסטטוס בן הזוג של הפורש ובכיסויים הביטוחיים בהם מחזיק.

מענק פרישה ופיצויים מוגדלים – מענקי פרישה מיוחדים ו/או פיצויים מוגדלים נועדו לעודד עובדים לצאת לפנסיה מוקדמת (אם החלטה זו נתונה בידיהם) ולפצות במעט על הפער שצפוי להיווצר מהירידה בהכנסה השוטפת. לפיכך, מומלץ לערוך חישוב כלכלי באשר לכדאיות קבלת המענק בהשוואה מול ההכנסה החודשית השוטפת שהייתה צפויה עד ההגעה לגיל הפרישה, ובהתאם להכריע באשר לאופציית היציאה המוקדמת לפנסיה.

פגיעה אפשרית בזכויות והטבות המס – עם יציאה לפנסיה מוקדמת לרוב ישנה גם הפסקה בהפרשות מצד המעסיק לקרן הפנסיה. מצב זה עלול לגרום לכך שהיציאה לפנסיה מוקדמת תפגע בזכויות הפנסיוניות של העובד. אחת הזכויות העיקריות שמעניקה המדינה לגמלאים שיצאו לפנסיה בהתאם לגיל הפרישה הרישמי הינה פטור חלקי או מלא ממס על קצבת הפנסיה החודשית אלא שזו מתבטלת עבור רבים מאלו המבקשים לצאת לפנסיה מוקדמת וכך הקצבה החודשית לה זכאים נחשבת כמקור הכנסה החייב במס (בהתאם למדרגות המס).

כדי למנוע פגיעה זו, נדרש במסגרת ההיערכות לתוכנית פרישה מרצון לבחון אפשרות שהמעסיק והפורש ימשיכו לבצע הפרדות סדירות מדי חודש כספים לקרן הפנסיה ולהשלים את הפער שנוצר עד הגעה לגיל הפרישה בחוק, כדי שזו תמשיך לצבור זכויות בקרן עבור החוסך.

פרישה מוקדמת משפיעה על גובה הקצבה – הקצבה החודשית המשולמת על-ידי קרן הפנסיה תלויה בסכום שנצבר במהלך כל שנות העבודה ולכן יציאה מוקדמת לפנסיה פירושה לא רק שתעבדו פחות שנים ולכן תפרישו פחות כספים לטובת קרן הפנסיה (ממנה כאמור נגזר סכום הקצבה), אלא גם תמשכו את כספי הפיצויים לאורך תקופה ממושכת יותר ולכן אותו סכום יתפרס על פני תקופה ארוכה ובאופן יחסי הקצבה החודשית תיפחת.

יציאה מוקדמת לפנסיה לא מזכה בתשלום קצבת זקנה – בנוסף לקצבת הפנסיה שתקבלו מכספי הקרן שצברתם, ביטוח לאומי משלם גם "קצבת זקנה" לכל מי שהגיע לגיל הפרישה הקבוע בחוק, אלא שפרישה מוקדמת אינה מזכה בתשלום זה עד ההגעה לגיל הפרישה הרשמי.

לצד אלמנטים אלו שעשויים להיחסך מכם בעת פרישה מוקדמת לפנסיה, עד ההגעה כאמור לגיל הפרישה הקבוע בחוק, ישנה חשיבות מכרעת לביצוע תכנון פרישה מוקדמת מקיף ויסודי, מומלץ בליווי וייעוץ של מומחה פיננסי מיומן, כדי להבין את כלל הצרכים והמחוייבויות הכלכליים העומדים בפניכם. הנה מספר צעדים חשובים שיש לנקוט כדי להיערך לפרישה:

בואו לגלות איך משקיעי הפמילי אופיס מנהלים את כספיהם

איתור וריכוז תוכניות החיסכון – עוד טרם היציאה לפנסיה רצוי לערוך מיפוי של כלל החסכונות הפנסיוניים (קרן פנסיה, קופת גמל, ביטוח מנהלים וכיוצא בזה) שנצברו לזכותכם במהלך שנות העבודה, כמו גם באשר ליתר הכספים הנמצאים בבעלותכם באפיקי ההשקעה והחיסכון השונים (קרנות השתלמות, תיק השקעות, פיקדונות ופוליסות חיסכון) שיהוו מקורות הכנסה נוספים.

איסוף המידע וריכוז היתרות יסייע לתכנון מוקדם באשר ליכולת הפיננסית ורמת ההכנסה החודשית הצפויה ביום שלאחר הפרישה וזאת ביחס לכלל ההוצאות וההתחייבויות הכלכליות שתישאו במהלך תקופת הפנסיה. לעיתים רבות מדובר באתגר כלכלי משמעותי שדורש ייעוץ וליווי של מומחה פיננסי לניהול התקציב.

ניצול הטבות מיסוי והתאמת מסלולים – הכספים שחסכתם במהלך כל שנות העבודה יהוו את סך הקצבה החודשית לה תזכו, אלא שזו נחשבת כהכנסה שבגינה יש חבות לתשלום מס. עם זאת, ישנן הטבות ומסלולים שנועדו להוזיל באופן מהותי את שיעור המס שתידרשו לשלם ולעיתים באמצעות ניצול נכון של הזכויות תוכלו לזכות לקצבה הפטורה לחלוטין ממס.

כך למשל, ניצול נכון של תיקון 190 בקופת גמל מאפשר החל מגיל 60 (הגיל בו מתאפשרת הפרישה לפנסיה מוקדמת) לקבל קצבה חודשית הפטורה מתשלום מס או לחילופין לבצע משיכה הונית של הכסף בתשלום מס מופחת של 15% בלבד על הרווח הנומינלי. אפשרות זו מותנת במידה ומשולמת קצבה חודשית העולה על הקצבה המזערית, כלומר מעל סך של 4,525 ₪ (נכון לשנת 2020).

השלמת צרכי ביטוח – עם מועד הפרישה המוקדמת והיציאה לגמלאות מופסקים לרוב ההפקדות הסדירות לקרן הפנסיה, מה שמוביל לכך שהכיסויים הביטוחיים לעיתים מתבטלים ואינם עומדים עוד לרשות המבוטח. בשל כך, נדרשת בחינה של המעטפת ביטוחית כחלק בלתי נפרד מהתנהלות פיננסית נכונה לקראת הפרישה.

ההמלצה למי שרוצה להבטיח שיהיה לו די כסף להוצאות רפואיות, אם חלילה יידרש לכך, היא לרכוש ביטוח רפואי וסיעודי פרטי שיעניקו השלמה לביטוחי קופות החולים ויהוו עוגן כלכלי בעת הצורך. נוסף על כך, הכלל המנחה הוא לעשות ביטוחים בגיל כמה שיותר צעיר, כך שעלותם תהיה נמוכה יותר.

בחינת אפשרות הגדלת רכיבי החיסכון – תכניות החיסכון הן רכיב עיקרי בהכנסה החודשית בתקופת הפנסיה וכיום ישנו מגוון אפיקי חיסכון המגלמים הטבות כלכליות משמעותיות במידה והכספים הנצברים מיועדים לניצול לאחר הפרישה.

בשנים האחרונות, בעידוד משרד האוצר, הוחלו רפורמות ושינויים בכל הקשור לעולם הפנסיוני במטרה להגדיל את החשיפה לאפיקי הפנסיה. הגדלת החיסכון תסייע לבסס את עתידכם הפיננסי ולהבטיח יציבות כלכלית עד כמה שניתן, גם כאשר יצוצו הוצאות בלתי צפויות.

לסיכומו של עניין, צעדים אלו ועוד הם חלק בלתי נפרד מתכנון פיננסי חכם ומחושב הנדרש לבצע לקראת פרישה מוקדמת לפנסיה, אלא שמדובר בהליך מורכב ומאתגר הדורש היכרות כמעט אינסופית עם עומס המידע לטובת מיצוי מיטבי של כלל הזכויות וההטבות המגיעות לך.

כדי להבין לעומק את כל המשמעויות הפיננסיות הנוגעות בפרישה מוקדמת ולטובת בניית תכנית פרישה מותאמת אישית שתבטיח את מיקסום הזכויות לצד ניהול נכון של כספי החיסכון, אנו מזמינים אותך לקבל ליווי צמוד של צוות המומחים הפיננסיים שלנו, המלווים כבר עשרות שנים עובדים המתכוננים ליציאה לפנסיה, כדי להבטיח שתהנו מרמת חיים נאותה בתקופה היפה של החיים.

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותכם

כיצד מתכננים ירושה והעברה בין דורית במציאות לא יציבה? כך תוכלו לדאוג להבטחת העתיד לדור ההמשך שלכם
חיסכון עם תשואה גבוהה – לבחור את חברת ההשקעות הנכונה
השוואת תשואות קרנות פנסיה – איך להשוות ביניהן?

בואו לגלות איך משקיעי הפמילי אופיס מנהלים את כספיהם

הירשמו לניוזלטר שלנו!

ניתן להתחיל בדיקת התאמת להשקעה בפוליסת חיסכון על ידי בחירת הסכום הפנוי שיש לך להשקעה