איך לבנות תיק השקעות בצורה מקצועית

איך לבנות תיק השקעות בצורה מקצועית

השגת תשואה בשוק ההון היא המטרה העיקרית של כל משקיע אלא שזו תלויה אמנם במשתנים רבים שאינם בהכרח בשליטתו, אך גם במידה מכרעת ביכולתו להרכיב תמהיל השקעות מאוזן לצד חלוקת החשיפה לאפיקים בעלי פרופיל סיכון שונה. הנה מספר פרמטרים חשובים שכל משקיע בשוק ההון חייב לקחת בחשבון בדרך להרכבת תיק השקעות מקצועי. 

סביבת הריבית האפסית לצד שחיקת האטרקטיביות של הפיקדונות הבנקאיים הובילה את המשקיעים בשנים האחרונות להזרים כספים לשוקי ההון, שנהנו ממגמת עליות מתמשכת ומשבירת שיאים של המדדים המובילים מסביב לעולם בזה אחר זה. אלא שכידוע, השווקים נתונים לשינויים תכופים המגיעים ללא התראה מוקדמת ועשויים לשנות ברגע את כל התמונה.

תזכורת כואבת לשינוי דרמטי כזה וטלטלה בשווקים חווינו רק באחרונה עם התפרצות מגפת הקורונה שהתגלגלה תוך זמן קצר לכדי משבר כלכלי גלובאלי – והתגובה בשווקים לא איחרה לבוא. הבורסות בעולם קרסו תוך ימים בודדים בשיעורים של עשרות אחוזים והמשקיעים שלא הכינו את תמהיל ההשקעות להתמודדות עם מצבי קיצון ותנודתיות חריפה בשווקים, איבדו לא מעט כסף. 

אלא שתזכורת כזו לא נדרשת כדי להדגיש את חשיבות בניית תיק השקעות מקצועי עבור המשקיעים המנוסים ולמודי הניסיון, שכבר השכילו להבין את חוקי המשחק בשוק ההון ומודעים לעובדה כי גם כאשר השווקים נסחרים בליווי סנטימנט חיובי, חשוב להתכונן לכל תרחיש, שכן את השוק לא ניתן לתזמן. מלבד זאת, תיק השקעות מקצועי לא נמדד רק ביכולותיו להתמודד מול מצבי השוק השונים אלא גם בהתאמת תמהיל ההשקעות ורמת הסיכון הכוללת לאופיו וצרכיו של המשקיע.

מהו תיק השקעות מאוזן?

בדומה לשוני בין אנשים ביחס לצרכים, כך גם בכל הנוגע לעולם ההשקעות. לכל משקיע ישנה תפיסה שונה ביחס להשקעה כמו גם באשר ליעדים, מגבלות והרצונות של כל אחד. לכן, אמנם תיק השקעות כרוך בהרכבה של מספר אלמנטים אך חשוב להבין כי אלו סלקטיביים ומשתנים מאחד לשני ותלויים במידה רבה בסטטוס המשקיע, כלומר בגיל, נכסים נוספים ברשות המשקיע, טווח הזמן, מתעב או חובב סיכונים וכיוצא בזה. 

כל אחד מאלמנטים אלו מעצב את תיק ההשקעות בצורה אחרת, וכך צריך להיות, אלא שחשוב לאזן בניהם ולוודא כי לכל אחד מהפרמטרים המאפיינים את המשקיע יש ייצוג בתיק ההשקעות, במידה כזו או אחרת. 

כאן חשוב להדגיש, כי אמנם אין שיטה בהתמודדות עם כל מצבי השוק אבל בהחלט קיימים צעדים קריטיים הנדרשים מכל משקיע כדי להכין את התיק לעתות משבר וימי שגרה, כמו גם כאמור השילוב הנכון בין אופי ההשקעה הרצויה לבין תמהיל ההשקעות, כך שיהיה תואם בצורה מיטבית את צרכי ופרופיל המשקיע. הנה כמה טיפים וצעדים חשובים לבניית תיק השקעות מנצח:

טווח זמן – זהו ללא ספק אחד האלמנטים החשובים ביותר בבחירת השקעה. הטווח של ההשקעה מסנן עבור המשקיע את המכשירים הפיננסיים שלא תואמים את מסגרת הזמן שהקציב אך חשוב מכך – טווח הזמן גם מאפשר לבצע חישוב מושכל באשר לאופי נכסי ההשקעה בתיק ההשקעות. אם מדובר בהשקעה על פני שנים ארוכת, המשקיע יכול בהחלט להקצות נתח מהותי מסכום ההשקעה למשל למניות, הנחשבות למכשיר בעל סיכון גבוהה יחסית, מכיוון שעל סמך ההיסטוריה השווקים נוטים לעלות ולייצר תשואה. 

מנגד, עבור משקיע המבקש לשים את כספו לטווח זמן קצר יחסית, סביר כי ינקוט בגישה שמרנית יותר באשר להקצאת המשקל בתיק לנכסים בעלי סיכון גבוה, שכן ירידה חדה בשווקים עלולה להביא לאיבוד ערך משמעותי. במילים אחרות ובאופן כללי, ההיסטוריה בשווקים הוכיחה כי ככל שטווח ההשקעה ארוך יותר, עקומת הסיכון יורדת.

מתעב או חובב סיכון – סקאלת הסיכון נעה בין השקעה סולידית לבין השקעה בעלת אופי ספקולטיבי ובהתאם נכסי ההשקעה השונים, כדוגמת אגרות חוב, מניות, תעודות סל וכיוצא בזה, המגלמים רמות סיכון שונות, ייקבלו ייצוג במסגרת תיק ההשקעות ביחס למידת הסיכון. כך לדוגמה, תיק השקעות של משקיע המבקש להגדיל את רמת הסיכון (ובמקביל את פוטנציאל הרווח כמובן) נתח גדול יותר מהכסף יושקע במניות לעומת משקיע סולידי שיעדיף השקעה באגרות חוב הנחשבות למכשיר סולידי ויציב יותר.

לצד זאת, גם בהחלטה זו טווח ההשקעה כמו גם גילו של המשקיע משחקים תפקיד מרכזי. משקיע צעיר המייעד את הכספים להשקעה לטווח ארוך עשוי לבחור בהשקעה עם אופי יותר ספקולטיבי, שכאמור השווקים נוטים לעלות לאורך זמן. לעומת זאת, משקיע בגיל השלישי שיזדקק לכספים בטווח הקצר ינקוט בגישת השקעה סולידית. יתרה מכך, עבור מי שתיק ההשקעות הוא הנכס היחיד שלו, רצוי מאוד לא להיחשף לסיכונים מיותרים. לעומת זאת, מי שמחזיק בנכסים ומקורות הון נוספים, כגיבוי כלכלי למקרה של הפסד, יכול להרכיב תמהיל השקעות מוטה סיכון.

פיזור סיכוניםהכלל המנחה עבור כל מי שתוהה איך בונים תיק השקעות מקצועי טמון ביכולת לבצע פיזור ההשקעה בין Asset Classes שונים. פיזור השקעות נוגע בשני היבטים, האחד הוא פיזור בין נכסי השקעה שונים וברמות סיכון שונות והשני, לא פחות חשוב, פיזור ההשקעות מבחינת סקטוריאלית וגיאוגרפית. כלומר, פיזור רחב דורש לנתב את כספי ההשקעה גם לשווקים בחו"ל כולל גיוון השווקים לצד פיזור סקטוריאלי והקצאת חלק מההשקעה לנכסים דפנסיביים.

ניתן להתחיל בדיקת התאמת להשקעה בפוליסת חיסכון על ידי בחירת הסכום הפנוי שיש לך להשקעה:

טיפ קטן וחשוב – רצוי לבחון את הפיזור לא רק ביחס לתיק ההשקעות אלא בהסתכלות רחבה על כלל כספי החיסכון בבעלותכם. כך לדוגמה, מכשירי הפנסיה או קרנות הנאמנות מושקעת במסלול מחקה מדד בארה"ב, יהיה זה צעד חכם לבצע חשיפה בתיק הפרטי או לחילופין בכספי חיסכון במוצר אחר, למדדים בשווקים מחוץ לארה"ב, במטרה למנוע משוק או סקטור ספציפי לקבל משקל יתר ביחס למפת ההשקעות שלכם.

חשיפה לנכסים אלטרנטיביים – בהמשך ישיר לסעיף הקודם, פיזור סיכונים מתייחס גם ליכולת לנטרל את הסיכון באמצעות חשיפה להשקעות ללא מתאם לתנועות הבורסות. עולם ההשקעות האלטרנטיביות, הכולל מגוון אפשרויות השקעה (כדוגמת קרנות נדל"ן מניב בחו"ל, קרנות השקעה בתשתיות, קרנות חוב ועוד) מהווה פתרון אידיאלי המציע למשקיעים לשלב בתיק ההשקעות גם נכסים המגלמים פוטנציאל תשואה גבוהה שלא מושפע בהכרח מעתות בהן השווקים רועדים. 

אז איך לפתוח תיק השקעות?

במקרה בו החלטתם על פתיחת תיק השקעות עומדות מולכם שתי אופציות – תיק השקעות עצמאי או מנוהל. השוני בין האפשרויות קובעת האם המשקיע פאסיבי או אקטיבי ביחס להשקעות כמו גם את מידת הזמן שיידרש להשקיע. 

משקיעים הבוחרים לנהל את תיק ההשקעות שלהם בעצמם נדרשים ליישם את כל הצעדים שפורטו לעיל בנוגע לאופן איך לבנות תיק השקעות כמו גם להקדיש זמן רב כדי ללמוד את השוק לעומקו ולהקפיד להתעדכן בהתפתחויות באופן רציף, שכן ההשווקים דינאמיים ובהתאם על המשקיע להיות עם יד על הדופק. כמו-כן, נדרש לקחת בחשבון שייתכן כי במהלך הדרך יפגוש המשקיע תקופות של תנודתיות בשווקים ויהיה עליו לפעול תוך קבלת החלטות באופן רציונלי ושקול. 

מנגד, ישנה אפשרות לפתיחת תיק השקעות מנוהל אלא שגם כאן המשקיע נדרש להכתיב את מדיניות ההשקעה – מהי רמת הסיכון, טווח הזמן, נזילות הכספים וכיוצא בזה, אם כי בצורה שטחית רק כדי לסמן את מגבלות ההשקעה באופן כזה המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אחד. מכאן, המושכות עוברות לידיו של מנהל ההשקעות האמון על ניהול שוטף של התיק. בחירה זו משמעותה גם עלויות גבוהות הכרוכות בתפעול תיק השקעות על-ידי הגורם המוסמך. 

לסיכומו של עניין, אין חולק באשר להעדר היכולת לתזמן את השוק ובשל כך כל משקיע המבקש לבנות תיק השקעות המסוגל להתמודד עם השינויים והדינאמיות המאפיינת את עולם ההשקעות של היום ובו בזמן לייצר תשואה, נדרש להקפיד על כללי הברזל שהובאו במאמר. אלו עשויים לסייע לבנות תמהיל השקעות מאוזן התואם את אופי המשקיע ומגבלותיו וזאת במטרה למנוע מצבים של הפסד כספי שלא נקלח בחשבון, שכן שני צדדים למטבע – בכל אפשרות להרוויח טמון גם סיכון מסוים שהוא חלק בלתי נפרד מההשקעה. 

על אף האופטימיות באשר לביצועי השווקים והתאוששות הכלכלה העולמית בהדרגה ממשבר הקורונה, ההשקעה בשוקי ההון אינה ערובה לתשואה וישנה חשיבות יתרה לבניית תמהיל השקעות נכון, לשם כך עומדים לרשותך המומחים הפיננסיים שלנו שצברו עשרות שנות ניסיון בניהול ובניית אסטרטגיות השקעה ומזמינים גם אותך לשיחה או פגישת ייעוץ בנוגע לבניית תיק השקעות מקצועי שיבטיח שאתה בדרך הנכונה להשגת המטרות הכלכליות שלך.

לקבלת מידע ושיחת ייעוץ עם איש מקצוע - השאירו פרטים כאן:

לקבלת מידע ושיחת ייעוץ עם איש מקצוע - השאירו פרטים כאן:

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותכם

כיצד מתכננים ירושה והעברה בין דורית במציאות לא יציבה? כך תוכלו לדאוג להבטחת העתיד לדור ההמשך שלכם
חיסכון עם תשואה גבוהה – לבחור את חברת ההשקעות הנכונה
השוואת תשואות קרנות פנסיה – איך להשוות ביניהן?

הירשמו לניוזלטר שלנו!

ניתן להתחיל בדיקת התאמת להשקעה בפוליסת חיסכון על ידי בחירת הסכום הפנוי שיש לך להשקעה