העברת תיק השקעות – טיפים חשובים

העברת תיק השקעות – טיפים חשובים

בפברואר 2020, רגע לפני שפרץ משבר הקורונה, פרסם הפיקוח על הבנקים תחת הנהגתה של המפקחת חדווה בר, טיוטת הוראה חדשה. משמעותה הייתה הטלת חובה על הבנקים לאפשר ללקוחותיהם לבצע העברת תיק השקעות לכל גוף אחר באופן מקוון, מבלי להגיע לסניף. לפניכם כמה טיפים חשובים בנושא.

מהלך לתיקון כשל שוק

בתחילת יולי 2020 הפכה הטיוטה שלעיל להחלטה רישמית, שהקציבה לבנקים חצי שנה של היערכות. כלומר, החל מתחילת שנת 2021 מחויבים כל הבנקים לאפשר ללקוחותיהם להעביר תיק ניירות ערך און-ליין לכל גוף בו יבחרו. החלטה זו הגיעה לאחר שנים רבות של שוק מובהק, כאשר העלויות והעמלות שגובים הבנקים על שירותי המסחר בשוק ההון גבוהות בהרבה מאשר אצל מתחריהם החש"בים (חש"ב – חבר בורסה שאינו בנק). ובאותה עת, רוב מובהק של הסוחרים בבורסה ניהלו את חשבון ניירות הערך שלהם דרך הבנק. זהו אבסורד שהתקיים שנים רבות ללא סיבה מוצדקת.

עם זאת, יש לומר שההחלטה של הפיקוח על הבנקים אינה עומדת בפני עצמה, אלא מצטרפת למהלכים קודמים של הגופים הפועלים בתחום:

  • הבורסה עצמה פרסמה בשנת 2020 תעריפון המציג באופן שקוף את התעריפים שגובה כל אחד מן הברוקרים (חברי הבורסה) על פעולות המסחר השונות. הצגה פשוטה זו המחישה את פערי העמלות העצומים בין הבנקים לשאר חברי הבורסה והייתה בבחינת "I rest my case".
  • הרשות לניירות ערך ורשות התחרות הוציאו דוח משותף אשר ניסה לשים את האצבע על החסמים המונעים מעבר לבית השקעות שאינו בנק. דוח זה הצביע בין היתר על כך שיש לאפשר ללקוח לעשות זאת באופן מקוון.

באופן אלגורי, ניתן לראות את החלטת הפיקוח על הבנקים ככזו המפרקת עוד לבנה מחומת הריכוזיות של הבנקים בשוק ההון, חומה שפירוקה החל עם רפורמת בכר עוד בשנת 2005.

טיפים להעברת תיק השקעות

אם כן, למה יש לשים לב כשמעבירים תיק השקעות מחבר בורסה אחד לאחר? הטיפים הבאים עשויים לעזור:

  1. עריכת השוואה פשוטה של עלויות החזקת התיק הקבועות ועלויות פעולות המסחר השונות בבורסה בתל אביב ובבורסות בחו"ל. ככל שאתם משקיעים פאסיביים יותר יש לשים את הדגש על העלויות הקבועות. ככל שאתם אקטיביים יותר, יש מן הסתם יותר משמעות לעמלות על הפעולות.
  2. גיבוי כל התיק על ניירת פיזית ועל המחשב- אנו מצויים עמוק בתוך עידן המידע וכל פעולה בתיק רשומה במחשבי הבנק/החש"ב בו מתנהל תיק ההשקעות שלנו. ובכל זאת, העברה של תיק השקעות שלם מגוף אחד לגוף אחר עלולה להקפיץ את מנגנוני ההישרדות הקדמוניים שלנו, שיצביעו על פעולה כזו כמשהו 'מסוכן' ש-'לא כדאי לעשות'. הפחד הזה עלול לגרום לנו להיות לקוחות שבויים של הגוף בו פתחנו את החשבון לפני שנים רבות, גם אם הוא גובה מאיתנו עמלות גבוהות מאוד ולמעשה מנצל אותנו. גיבוי התיק באופן מוחשי עשוי לעזור לנו לצלוח את המחסום הפסיכולוגי. וחשוב לא פחות, הגיבוי יאפשר לנו גישה אל כל המידע הצבור בתיק, מידע שלא בטוח שיהיה זמין באתר הבנק/החש"ב לאחר העברת התיק.
  3. מניעת אירוע מס- אירוע מס עלול להפחית משמעותית את רווחיות התיק, העברת תיק ניירות ערך כשלעצמה אינה כרוכה במיסוי. אולם כלל זה נכון רק כל עוד אתם בעלי חשבון; רשומים בגוף המעביר ובגוף המקבל את החשבון. במידה ומישהו הוחסר או הצטרף לחשבון, נוצר אירוע מס.
  4. נוחות מערכת המסחר ושירות הלקוחות- ככל שאתם סוחרים פעילים יותר קיימת חשיבות לנוחות הצגת הנתונים ולנוחות הזרמת הפעולות במערכת המסחר, כמו גם דרך חדר המסחר של חבר הבורסה שדרכו אתם פועלים. לעיתים קיימות עלויות שונות לרמות שונות של פעילות דרך אותו הגוף, כך שגם אם שמעתם מחבר על מערכת המסחר של גוף מסוים חשוב לוודא שתקבלו את מה שאתם מצפים לו.
  5. עמלות העברת התיק- על פי רוב מציע הגוף המקבל את התיק החזר על עמלות אלה. במידה ולא הציעו לכם החזר כזה, דרשו זאת.
  6. פעולות ביום ההעברה- שימו לב לפעולות קבועות, מתמשכות או חד פעמיות שנקבעו מראש ליום ההעברה. במקרה שרשומות פעולות כאלה, ההמלצה היא לבטל אותן או להקדים את מועדן. אחרת עלולים להיווצר מצבים בהם פעולות אלה יתבטלו או יישארו יחידות של ניירות ערך בגוף המעביר, מבלי שהתכוונתם לכך.
  7. בחינה מחודשת של התיק- העברת תיק לבית השקעות אחר מהווה הזדמנות מצוינת לבחון אותו על כל מרכיביו, החל בבדיקת הצרכים שלכם, עבור אסטרטגיית ההשקעה וכלה בפעולות הספציפיות שנועדו לממש אסטרטגיה זו הלכה למעשה.

ניתן להתחיל בדיקת התאמת להשקעה בפוליסת חיסכון על ידי בחירת הסכום הפנוי שיש לך להשקעה:

לסיום ולמען הסר ספק, העברת תיק ניירות ערך אינה כרוכה במכירת ניירות הערך ורכישתם מחדש (פעולה שרק תגרור אירוע מס מיותר). לא משנה דרך איזה ברוקר (חבר בורסה) אתם סוחרים, ניירות הערך נמצאים במסלקת הבורסה. ניוד התיק לחבר בורסה אחר אינו משפיע על הניירות עצמם ולא על בעלותכם עליהם. לפרטים נוספים בנושא ולקבלת מידע מקצועי מקיף עבור תכנון וניהול נכסיכם, הנכם מוזמנים לפנות אל המומחים הפיננסיים שלנו.

לקבלת מידע ושיחת ייעוץ עם איש מקצוע - השאירו פרטים כאן:

לקבלת מידע ושיחת ייעוץ עם איש מקצוע - השאירו פרטים כאן:

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותכם

כיצד מתכננים ירושה והעברה בין דורית במציאות לא יציבה? כך תוכלו לדאוג להבטחת העתיד לדור ההמשך שלכם
חיסכון עם תשואה גבוהה – לבחור את חברת ההשקעות הנכונה
השוואת תשואות קרנות פנסיה – איך להשוות ביניהן?

הירשמו לניוזלטר שלנו!

ניתן להתחיל בדיקת התאמת להשקעה בפוליסת חיסכון על ידי בחירת הסכום הפנוי שיש לך להשקעה