השקעה בחברות קנאביס – האם מדובר בטרנד בורסאי חולף?

השקעה בחברות קנאביס – האם מדובר בטרנד בורסאי חולף?

שוק הקנאביס העולמי מבוסס על חברות המספקות תמיכה או מעורבות במחקר, פיתוח, הפצה ומכירה של קנאביס רפואי וקנאביס בכלל. בשנים האחרונות זוכה הקנאביס ליותר ויותר קבלה בציבור הרחב ואף עובר תהליכי לגליזציה ביותר ויותר מדינות ברחבי העולם, בדרך כלל דרך הצוהר הרפואי ומשם גם למטרות פנאי ובילוי. היקף שוק הקנאביס הישראלי מוערך בטווח של 600-800 מיליון שקל בשנה עם צמיחה מרשימה של קרוב ל-50% בשנה. השקעה בחברות קנאביס יכולה בהחלט להתמקד בשחקניות הישראליות, אך ישנן גם כמה מניות בולטות ואטרקטיביות של חברות ענק זרות בתחום הקנאביס. ובכל זאת, האם מדובר בטרנד חולף או שהקנאביס כאן כדי להישאר? על כך ננסה לענות ממש כאן בשורות הבאות.

שוק הקנאביס הישראלי והגלובלי – שוק צומח עם עתיד זורח

עד לפני שנים לא רבות נחשב הקנאביס לסם אסור בשימוש ולמעשה בישראל, גם היום נכלל הקנאביס בפקודת הסמים כסם אסור בשימוש. יחד עם זאת, התגברות היקפי השימוש בקנאביס למטרות בילוי והנאה תחילה ובמיוחד לאחר מכן, עם שורה של גילויים על מגוון התועלות הרפואיות שמציע הקנאביס, החלה מגמה זוחלת של מתן לגיטימציה לשימוש בקנאביס ואף לגליזציה שלו במספר הולך וגדל של מדינות ברחבי העולם. בישראל, באה לידי ביטוי מגמה זו עם שוק צומח בקצב של קרוב ל-50% בשנה והיקף שוק כולל של 600-800 מלש"ח בשנה (במחירי לקוח קצה) עם צפי ל-2 מיליארד ש ח בשנת 2025. על צמיחה זו אחראי תהליך הלגליזציה של הקנאביס למטרות רפואיות ואי הפללה למטרות בילוי והנאה. בזירה הגלובלית, המספרים הם כבר הרבה יותר גדולים עם היקף שוק של כ-20 מיליארד דולר לשנת 2020 מתוכם כ-13.6 מיליארד דולר בשוק האמריקאי בלבד (על אף שגם בארה"ב קיימת לגליזציה חלקית מאוד). במבט אל עבר שנת 2026, שוק הקנאביס הגלובלי עוד צפוי לגדול פי יותר מ-4 לאזור ה-90 מיליארד דולר. עם נתוני צמיחה כאלה, הדבר האחרון שאפשר לומר על השקעות קנאביס הוא, שמדובר בטרנד חולף, אבל כדי לבסס זאת, יש להבין את הרציונל מאחורי המגמה.

האם המגמה צפויה להימשך?

המספרים יפים ומבטיחים, אבל לפני שרצים לקנות מניות של חברות קנאביס, חשוב לבחון האם מדובר במגמה יציבה ומבוססת או בטרנד חולף. לעניין זה, אפשר לציין 4 אלמנטים מרכזיים, כולם תומכים בהמשך המגמה הנוכחית והתגברותה:

  • שינוי עמדות ביחס לקנאביס – יותר ויותר אנשים בציבור הרחב משנים את עמדותיהם ביחס לקנאביס כסם אסור ומביעים תמיכה בלגליזציה, או לכל הפחות באדישות כלפי הנושא. נכון להיום, כ-67% מהאמריקאים סבורים שיש להפוך את הקנאביס לסם חוקי, מגמה שניתן לזהות גם בישראל.
  • חקיקה תומכת – בשנים האחרונות בוצעו שני מהלכי חקיקה שעולים בקנה אחד עם שינוי העמדות בקרב הציבור. פעם אחת, נחקק חוק הקנאביס הרפואי המתיר שימוש בקנאביס לטיפול בשורה ארוכה של מחלות לרבות כאב, דכאון, סרטן ומחלות קשות אחרות, כשנכון להיום, קרוב ל-80,000 ישראלים מחזיקים באישור לצריכת מוצרי קנאביס רפואי, 4 שנים בלבד לאחר חקיקת החוק בשנת 2016. פעם שניה, הכריזו רשויות האכיפה באופן חצי רשמי על אי הפללה של צרכני קנאביס ובכך הכינו את הקרקע ללגליזציה מלאה של הסם גם לצרכי פנאי ובילוי.
  • מדיניות תומכת – בנוסף למדיניות אי ההפללה של רשויות האכיפה, גם רשויות הבריאות הולכות ומרחיבות את טווח המקרים בהם זכאי המטופל לאישור שימוש בקנאביס רפואי וכן את המגוון המאושר של מוצרי קנאביס. מגמת הרחבה זו צפויה להימשך, גם אם בדרך יתבצעו מעט תיקונים לאחור לשם ביסוס השליטה של הממשלה בתהליך הלגליזציה.
  • רווח כלכלי – כמו תמיד, גם כשמדובר בקנאביס, הכסף הוא אולי מרכיב המפתח שמבטיח את המשך המגמה החיובית הנוכחית. מדינות מתחילות לראות את הרווח הכלכלי העצום ממיסוי פעילות הקנאביס ויותר מכך, המספר של חברות קנאביס בבורסה בישראל ובעולם כולו הולך וגדל כשהיקפי השקעות בקנאביס הולכים ועולים לכיוון נקודת האל חזור בה כל פגיעה בשוק זה, תוביל לפגיעה כלכלית קשה במשק כולו.

השקעה בחברת קנאביס – איך עושים את זה?

גם בתחום הייחודי של פיתוח, גידול ומכירת קנאביס השקעה מבוצעת כיום באמצעות רכישת ניירות ערך של חברות ציבוריות הפעילות בשוק. בישראל לבדה, פועלות כיום יותר מ-40 חברות בענף הקנאביס המקומי (וייצוא), מתוכן 14 חברות קנאביס נסחרות בבורסה כשהבולטות שבהן כוללות את תיקון עולם קנביט, אינטליקנה, קאנומד, אינטרקיור ויוניבו, הנסחרות כולן במסגרת תת ענף קנאביס, שהוא תת ענף חדש שפתחה הבורסה בתל אביב תחת ענף הביומד. יחד עם זאת, מניותיהן של חברות קנאביס בבורסה הישראלית הן לחלוטין לא האופציה היחידה לביצוע השקעה קנאביס. בארה"ב למשל, אפשר למצוא כמה ענקיות קנאביס עם מחזור שנתי של יותר ממיליארד דולר ובהן Canopy Growth, Cronos Group וכן חברת הקנאביס Tilary, הנסחרות שלושתן בנאסד"ק האמריקאית. חברות קנאביס בבורסה האמריקאית, שמושכות כעת את מרב תשומת לב המשקיעים כוללות את High Tide, Village Farms International, Acreage Holdings, Cresco Labs וחברת Hydrofarm Holdings Group.

קרנות נאמנות ותעודות סל הם אפיקי השקעה נוספים בתחום הקנאביס, פרט לאופציית הרכישה הישירה של מניות חברות קנאביס ישראליות בבורסה. כאן בישראל תוכלו למצוא כבר את קרן אי.בי.אי קנאביס עולמי עם חשיפה של לפחות 50% מהון הקרן למניות קנאביס בארץ ובחו"ל. קרן איילון מציעה גם היא את האפיק של קרן נאמנות להשקעה בשוקי הקנאביס המקומי והעולמי, הן בהשקעות ישירות של חברות קנאביס והן בהשקעות דרך קרנות זרות העוקבות אחרי מדדי קנאביס מובילים.

חברות קנאביס להשקעה – האם זה הזמן להשקיע בהן?

אפיק נוסף לביצוע השקעה בקנאביס ואשר פתוח בעיקר בפני משקיעים מוסדיים וכשירים הוא אפיק הון הסיכון להשקעה ישירה בחברות קנאביס פרטיות. כאמור, בישראל פעילות מעל 40 חברות קנאביס, רובן חברות פרטיות שמניותיהן אינן נסחרות במסגרת הבורסה לניירות ערך בתל אביב. חלק ניכר מן החברות הללו הוקמו בסיוע מימון של קרנות הון סיכון, משקיעים פרטיים ואנג'לים, ממש כמו בזירת הסטרטאפ של ענף ההייטק. השקעות מסוג זה מבוצעות ללא פרסום תשקיף ולכן אינן פתוחות לציבור הרחב.

בעוד שניתן לזהות צמיחה מובהקת ויציבה של שוק הקנאביס, גם בישראל וגם בעולם כולו, לא ניתן לייחס את אותה יציבות לזירת ההשקעה הפרטית (ובמידה מסוימת גם הציבורית) בשוק זה. כדי לזהות את חוסר היציבות הזאת לא צריך להרחיק לכת: בשנת 2019 הגיע השווי המצרפי של חברות הקנאביס הישראליות הנסחרות בבורסה בתל אביב לשיא של 5 מיליארד שקל ובתוך פחות משנה, עם פרוץ מגפת הקורונה, צנח שוויין ל-1.35 מיליארד ש"ח תוך מחיקת 3.5 מיליארד ש"ח. אלא שמספר חודשים לאחר מכן, הוגדרו חברות אלה כחברות חיוניות, מה שצבע שוב את מניות מדד הקנאביס בירוק עם תוספת של 900 מלש"ח לשווי המצרפי בתוך שבוע וחצי בלבד. דיווחים על לגליזציה אפשרית כעבור שלושה חודשים נוספים, הובילו לעלייה דו ספרתית נוספת בערך המניות של מרבית השחקניות בשוק.

ניתן להתחיל בדיקת התאמת להשקעה בפוליסת חיסכון על ידי בחירת הסכום הפנוי שיש לך להשקעה:

כפי שניתן לראות, במישור העסקי נמצא שוק הקנאביס במגמת צמיחה מובהקת ויציבה, אך נכון לרגע זה מגמה זו עדיין לא מונעת תנודות שוק אגרסיביות בזירת ההשקעות בה נסחרות חברות הקנאביס. תנודות אלה צפויות להתמתן ככל שיעבור הזמן, אך לא סביר שתעלמנה לפני התבססות התחום כולו.

בשורה התחתונה, לאחר שבחנו את שוק הקנאביס המקומי והגלובלי, את מגמת הצמיחה שמציג השוק ואת האופן בו באים נתונים אלה לידי ביטוי בזירת ההשקעות, אפשר לסכם ולומר את הדבר הבא: השקעה בחברות קנאביס יכולה בהחלט לייצר פוטנציאל משמעותי לרווח, אך במקביל גם מייצרת רמת סיכון חריגה במסגרת שוק ההון. על כן, השקעה חכמה בקנאביס בשלב הזה, תתמקד בקרנות נאמנות, קרנות מחקות ותעודות סל מקומיות ואמריקאיות, שמציעות פיזור נאות של הסיכון בתוך הקרן. פיזור נאות לעניין זה יתבסס על השקעה עיקרית בשוק הקנאביס הישראלי והאמריקאי גם יחד, אך במקביל, גם השקעה בנכסים נוספים בעלי קורלציה נמוכה או ללא קורלציה כלל לשוק הקנאביס. השקעות פרייבט אקוויטי בחברות קנאביס פרטיות מתאימות בעיקר למשקיעים כשירים בעלי תחכום פיננסי והון עצמי מספק בכדי לצלוח תנודות שוק אגרסיביות.

אנו נשמח להעמיד לרשותכם את כל המידע הדרוש לכם לצורך קבלת החלטות השקעה בתחום הקנאביס ולסייע בשילוב השקעות קנאביס בתיק ההשקעות שלכם, ככלי לשיפור פוטנציאל הרווח תוך שמירה על פיזור פיננסי וגאוגרפי של הסיכון הכללי בתיק.

לקבלת מידע ושיחת ייעוץ עם איש מקצוע - השאירו פרטים כאן:

לקבלת מידע ושיחת ייעוץ עם איש מקצוע - השאירו פרטים כאן:

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותכם

כיצד מתכננים ירושה והעברה בין דורית במציאות לא יציבה? כך תוכלו לדאוג להבטחת העתיד לדור ההמשך שלכם
חיסכון עם תשואה גבוהה – לבחור את חברת ההשקעות הנכונה
השוואת תשואות קרנות פנסיה – איך להשוות ביניהן?

הירשמו לניוזלטר שלנו!

ניתן להתחיל בדיקת התאמת להשקעה בפוליסת חיסכון על ידי בחירת הסכום הפנוי שיש לך להשקעה