השקעות סטארטאפ – הרווח, הסיכונים ומה שביניהם

השקעות סטארטאפ – הרווח, הסיכונים ומה שביניהם

במחוזותינו מסתובבים לא מעט סיפורים על אנשים שהפכו למיליונרים לאחר שהשקיעו בסטאטאפים. אך מהצד השני ישנם השקעות רבות שישרדו לטמיון וכספים שאבדו במיזמים וחברות שנחלו כישלון. עקב רמות הסיכון הגבוהות, ולצידן אפשרויות הרווח המפתות, חשוב להבין את העולם המיוחד הזה וכיצד לבצע נכון השקעה בסטארט אפ.

המהות של חברות סטארט אפ

חברות סטארט אפ או בעברית חברות הזנק, הינו סוג מסוים של מודל עסקי שרווח בשלושת העשורים האחרונים. במסגרת המודל יזמים מקימים בפרק זמן יחסית קצר חברה חדשה המיועדת לפתח ולייצר רעיון, מוצר או שירות ייחודי. על פי רוב, חברות אלו מתחילות בקנה מידה קטן עם משאבים מוגבלים, מתוך שאיפה לגייס הון ממשקיעים כדי להגדיל ולהרחיב את היקף הפעילות.

במקרים רבים משקיעי הסטארטאפים מגיעים מחממות טכנולוגיות וקרנות הון סיכון, לצידם גם משקיעים פרטיים המכונים אנג'לים. ממשקיעים אלו מתקבל ההון ראשוני בו נעשה שימוש לצרכי הקמת החברה, איתור וגיוס עובדים, פיתוח מוצרים, שיווקם ומכירתם. אם כן, הרווחים מחברות הזנק מגיעים מהאמונה בפוטנציאל שלהן, מהתקווה שבעוד מספר שנים הן ימכרו בהצלחה את המוצר שפיתחו, או יעשו אקזיט.

יש לציין כי בשלב מסוים חברת סטארט אפ מפסיקה להיקרא כך, כאשר היא מצליחה להפוך לחברה מבוססת ורווחית, מונפקת בציבור ו/או עושה אקזיט ונמכרת לחברה וותיקה ומבוססת.

יתרונות ההשקעה בחברות הזנק

השקעות סטארטאפ עשויות לספק מספר יתרונות מהותיים:

  • קיים בהן פוטנציאל לתשואות גבוהות במיוחד.
  • השקעות בסטארט אפים מהוות אפיק אלטרנטיבי, המאפשר לגוון את התיק.
  • לעיתים מדובר באפיק השקעה המתאים גם לטווח ארוך, שיכול לספק מקור הכנסה בעת היציאה לגמלאות.
  • אם ההשקעות מצליחות הן תורמות לתדמית הגורם המשקיע.
  • השקעות בחברות סטארט אפ מספקות מענה הולם למי שמגלה עניין בפיתוחים של  מוצרים חדשים, ייחודיים ומתקדמים.

אילו אפשרויות השקעה קיימות

מי שמתכנן השקעה בחברות סטארט אפ יכול לעשות זאת באופן ישיר או דרך קרנות הון סיכון. השקעות סטארטאפים ישירות מבוצעות במסגרת ניהול תיק השקעות אישי באמצעות רכישה של מניות, כמו כן ניתן להשקיע דרך אפיקים כמו קרנות השתלמות או קופת גמל.

ההשקעות גם יכולות להגיע דרך קשר אישי עם מייסדי הסטארט אפ, כלומר גיוס הון בתמורה למניות ולעיתים אף מניות יסוד, גם בסכומים נמוכים אפשר כיום להצטרף לקבוצה של משקיעים פרטיים. למעשה, בימינו כמעט בכל סכום ניתן לתקשר עם חברות השקעות בסטארט אפ ולהיות חלק ממימון המונים עבור מיזמים מגוונים. ניתן למצוא אותן דרך פלטפורמות באינטרנט ולהצטרף בכל שלב של החברה, החל מהשלב הראשוני ועד לשלבי ההנפקה.

הסיכונים שבהשקעת סטארט אפ

השקעות בסטארט אפ נחשבות לבעלות סיכון גבוה יחסית. למעשה, אחוז לא גדול מהן צפוי להצליח בעוד שכל השאר במקרה הטוב יחזירו את ההשקעה ובמקרה הגרוע ייכשלו. בתור התחלה, הסיכון שבו נתקלת חברת הזנק טמון בגיוס הון משמעותי, הנדרש לאחזקת וצמיחת החברה, לרוב במספר סבבים. לכן יש לקחת בחשבון תקופה של מספר שנים בהן לא תהיה נזילות כספית. מלבד זאת, חברות רבות נסגרות פשוט כי לא מצאו מספיק משקיעים. בהיותן חברות צעירות, רבות מהן נופלות גם עקב ניהול כושל של תקציב, חוסר הסכמה ואחידות של היזמים, חוסר הידע המקצועי ויכולות ניהול וכדומה. כמובן, אף אחד לא יכול להבטיח במאה אחוז שהמוצר החדש יצליח לפרוץ לשווקים ולהציג רמה גבוהה של רווחיות.

השקעה נכונה עם מזעור סיכונים

אם החלטתם ללכת על השקעות Startup יש מספר כללים שמומלץ ליישם על מנת להקטין את רמת הסיכון. ראשית, יש לנקוט בהתייחסות נכונה לנושאים של פיזור סיכונים, השקעות, צמיחה ופוטנציאל עסקי, והיזמים שמאחורי החברה. בנוסף, יש להתייחס אל הערכת שווי החברה, תזרים המזומנים שלה והבנת הזכויות והחובות של המשקיע. זאת בנוסף לבחינת זכויות הצטרפות למכירה של מניות וזכות מצרנות, המאפשרת לבעלי מניות להצטרף לסבבי גיוס נוספים.

פיזור סיכונים

במרבית המקרים, השקעות בחברות סטארט אפ מומלץ לבצע עם פיזור סיכונים על ידי השקעות במספר אפיקים. כלומר, החלטה על שיעור ההשקעה מתוך התיק שלכם, שאותו אתם מעוניינים לשים על סטארט אפ. כמו כן מומלץ לפזר את ההשקעות בין מספר מיזמים כדי לפצות על הפסדים וכישלונות של חלק מהם, וכדי להגדיל את הסיכוי לחבור לחברה מצליחה. בדרך כלל ההמלצה היא להשקיע בחברות הזנק עד חמישה אחוז מההון עצמי הפנוי, ובכל מקרה לא לפגוע באפיקי השקעה אחרים לטווח בינוני וארוך.

השקעת צמיחה

במקרים רבים ההמלצה היא להשקיע דווקא בחברות סטארט אפ בעלות פוטנציאל כבר בתחילת דרכן, מתוך כוונה להרוויח מעלייה בשווי החברה בהמשך הדרך. בשלבים מוקדמים השווי של חברות סטארט אפ נמוך יחסית בסבב גיוס ההון, מה שמספק למשקיעים אחוזים יותר גדולים בחברה וגם משפר את הסיכוי ליהנות מתשואות יותר גבוהות.

פוטנציאל עסקי

כדי לשפר את הסיכוי להצלחה יש לזהות את הפוטנציאל העסקי שטמון בחברה. חשוב לזכור שלא לכל רעיון ייחודי וטוב יש גם פוטנציאל להצליח בשוק, לכן אין תחליף לבדיקת הפוטנציאל העסקי של החברה על ידי ניתוח ההיתכנות שלה בשוק. בין היתר יש לבדוק אם קיימת הגנת פטנט עבור המוצר, לאיזה צורך המוצר עונה ומה הם היתרונות שהוא מציג מול מוצרים דומים שכבר קיימים בשוק. בנוסף, יש לבחון את אופי וגודל השוק שאליו המוצר פונה, כמות המתחרים שיש בו, האם מדובר בשוק הנמצא צמיחה ואם כן – באיזה קצב השוק צומח.

ניתן להתחיל בדיקת התאמת להשקעה בפוליסת חיסכון על ידי בחירת הסכום הפנוי שיש לך להשקעה:

מיהו צוות היזמים

מרכיב מהותי נוסף עבור משקיעים בסטארט אפ הוא בדיקה של צוות היזמים, כישוריהם וטיב היחסים ביניהם. מטבע הדברים לצוות מוכשר של יזמים עם תקשורת טובה, יש סיכוי הרבה יותר טוב להתמודד בהצלחה מול אתגרים העומדים בפני החברה; לתקן טעויות, להישאר מגובשים ומלאי מוטיבציה ולהמשיך קדימה. את כישורי הצוות ניתן לבחון על ידי בדיקת קורות החיים של היזמים, היכן עבדו בעבר, הניסיון שיש להם בעולם הסטארט אפ, מהו הידע המקצועי והטכני שלהם ומהו החזון המניע אותם. כמו כן יש להבין את מידת השקעה של היזמים בחברה, הן מבחינת ההון האישי והן מבחינת זמן העבודה.

הערכת שווי החברה

גורם נוסף שיש לבחון הוא את שווי החברה המוערך. מדובר בהערכה מורכבת כאשר היכולת להגיע לאומדן סביר גדלה ככל שמדובר בשלבים יותר ראשוניים של החברה. ההערכה עצמה מבוססת על קשת רחבה של נתונים, לרבות תחום הפעילות של החברה, שלבי הפיתוח של המוצר, הגנת הפטנט, יתרונות טכנולוגיים, איכות צוות היזמים ועוד.

זכויות וחובות של המשקיע

קיימות שיטות שונות להשקעה בחברות הזנק, כאשר בכל שיטה משתנות הזכויות והחובות של המשקיעים ומעמדם. הדבר מוסדר בתקנון החברה ובהתאם לחוק החברות ויש לבחון את הנושא בקפידה. מדובר למשל בזכויות לשקיפות מידע, החזרי השקעות, קבלת החלטות, זכויות הצטרפות למכירה של מניות, זכות מצרנות ועוד.

תזרים המוזמנים

כל חברת הזנק רצינית תדאג לתכנן תקציב עם תזרים מזומנים ריאלי והערכת הוצאות ברורה. את התקציב יש לבחון היטב ולזכור שההוצאות ניתנות להגדרה יותר מדויקת בשלב הקמת החברה, להבדיל מהכנסות עתידיות משוערות. חשוב לציין כי לעיתים קרובות סטארטאפים נופלים עקב הוצאת מרבית כספי המשקיעים בטרם שלבי השיווק של המוצר. לכן יש לוודא שתקציב ההוצאות אפשרי והגיוני לתקופה של בין שנה לשנה וחצי ללא הכנסות.

בשורה התחתונה

להשקעות בחברות סטארט אפ יש פוטנציאל גבוה יחסית לתשואה, ניתן להיכנס אל ההשקעה בדרכים שונות. מדובר בתחום עם רמת סיכון יחסית גבוהה ולכן חשוב לבצע בדיקות רציניות לפני שמוציאים את הכסף. למי שאין היכרות מעמיקה עם התחום מומלץ לקבל סיוע מבעלי מקצוע פיננסים.המומחים הפיננסים שלנו יסייעו בתכנון תמהיל השקעות בהתאם להעדפות אישיות ולפי צרכי התא המשפחתי, תוך מזעור סיכונים ועלויות, ומקסום התשואות.

לקבלת מידע ושיחת ייעוץ עם איש מקצוע - השאירו פרטים כאן:

לקבלת מידע ושיחת ייעוץ עם איש מקצוע - השאירו פרטים כאן:

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותכם

כיצד מתכננים ירושה והעברה בין דורית במציאות לא יציבה? כך תוכלו לדאוג להבטחת העתיד לדור ההמשך שלכם
חיסכון עם תשואה גבוהה – לבחור את חברת ההשקעות הנכונה
השוואת תשואות קרנות פנסיה – איך להשוות ביניהן?

הירשמו לניוזלטר שלנו!

ניתן להתחיל בדיקת התאמת להשקעה בפוליסת חיסכון על ידי בחירת הסכום הפנוי שיש לך להשקעה