מהי חובת נאמנות מול משקיע כשיר

מהי חובת נאמנות מול משקיע כשיר

הרשות לניירות ערך בישראל קבעה מספר תנאים המגדירים משקיע כ"כשיר" ולמעשה אם הוכר לפי הגדרה זו, הוא נמנה על חוג משקיעים בעלי אמצעים ויכולות הכלכליות המאפשרות להם להיחשף להשקעות שאינן פתוחות בפני הציבור הרחב, שכן הן מציבות רף כניסה גבוה להשקעה. הנה כל מה שצריך לדעת על חובת נאמנות מול משקיע כשיר.

משקיע כשיר (Accredited Investor), המכונה בעולם הפיננסי גם כמשקיע "מתוחכם" או "מסווג", הוא כזה הנדרש לעמוד במספר תנאים שהציבה הרשות לניירות ערך בישראל להגדרתו כמשקיע בסטטוס זה. למעשה, משקיע כשיר מתייחס לאדם פרטי, תאגיד הנמצא בבעלות מלאה של יחיד או גוף מוסדי המנהל מאזן פיננסי בשווי גבוה – בין אם מדובר בניהול נכסים ומקורות ההון בבעלותו או לחילופין כתוצאה מפעילותו העסקית במהלך השנה. כדי לעמוד בהגדרה של משקיע "כשיר", מאזנו הכספי יהיה חייב לעמוד באחד מהתנאים שקבעה כאמור הרשות לני"ע בהתאם לתיקון שהוחל במארס 2016:

מבחן היקף שווי הנכסים – משקיע כשיר הוא אדם או גוף פיננסי המחזיקים בבעלותם נכסים נזילים בשווי כולל העולה על 8,095,444 מיליון ש"ח. 

היקף הכנסות – היקף הכנסה השנתית של המשקיע הכשיר בכל אחת מהשנתיים האחרונות עולה על סכום של 1.2 מיליון ש"ח (ליתר דיוק 1,214,317 ש"ח) או לחילופין, גובה ההכנסות הכולל של התא המשפחתי גבוה מסך של 1.8 מיליון ש"ח לשנה. 

קריטריון ה"מבחן המשולב" – השווי הכולל של הנכסים הנזילים שבבעלותו עולה על 5,059,652 מיליון ש"ח וגובה הכנסתו השנתית, בכל אחת מהשנתיים האחרונות, עולה על 607,158 ש"ח ליחיד או 910,737 ש"ח לתא משפחתי.

בהנחה שאדם יחיד או תא משפחתי עונים על אחד מאותם תנאים, המתונה גם בכפוף למילוי הצהרה והעברת מסמכים המעידים על כך, הרשות מסווגת את המשקיע כ"כשיר" ומאותו רגע סטטוס עדכני זה פותח דלת לעולם השקעות שאינו חשוף בפני הציבור הרחב ומשקיעים מן השורה.

יש לציין כי בחודש מארס 2016 תוקן בחוק ניירות ערך הסיווג של משקיעים "כשירים", שכן בעבר נדרש המשקיע לעמוד בשניים מתוך שלושה תנאים שעסקו בהיקף הנכסים הנזילים בבעלותו, כמו גם באשר לניסיון והמומחיות שצבר בשוק ההון (חוייב במספר מינימלי של עסקות שביצע) במהלך כשנה קודם לבקשתו להכיר בו כמשקיע כשיר. נוסף על כך, סך הנכסים הנזילים במסגרת אותו תיקון ירד מדרישה ל-12 מיליון ש"ח לסך של 8 מיליון ש"ח, תוך אפשרות למבחן משולב של היקף הנכסים הנזילים לצד ההכנסות.

חשוב להדגיש, משקיעים "כשירים" אינם נכללים במניין 35 הניצעים שניתן לפנות אליהם על-פי חוק בהצעה להשקעה שאינה לציבור הרחב. לפיכך, לרשותם של אותם משקיעים כשירים עומדות אפשרויות השקעה מגוונות וייחודיות גם באשר להשקעות שאינן פתוחות בפני הציבור הרחב.

בואו לגלות איך משקיעי הפמילי אופיס מנהלים את כספיהם

שלב ההוכחה לאישור סטטוס "משקיע כשיר"

כל משקיע העונה על אחד התנאים להגדרתו ככשיר, נדרש גם לאמת זאת במעמד הצטרפותו לעסקה. עניין זה כולל לרוב חתימה על הצהרה שאותו גוף השקעות מספק ובחלק בלתי מבוטל מהמקרים יידרש המשקיע גם להציע מסמכים התומכים בנתונים הפיננסיים שהציג יחד עם חתימה של רואה חשבון, עו"ד או גורם חיצוני אחר המוסמך לאשר ולהסביר כיצד וידא את נכונות הדברים. 

לחילופין, ישנן חברות המאפשרות הצגה של מסמכים רלוונטיים המעידים על מצבו הפיננסי של המשקיע, כדוגמת תדפיסי חשבונות בנק ודוחות מס הכנסה ואלו ייבדקו בהתאם להצהרת המשקיע כדי לאשר את השתתפותו בהשקעה. 

מדוע ישנה הפרדה בין משקיע מן השורה למשקיע "כשיר"?

הרשות לניירות ערך מנסה באופן שוטף למזער סיכונים אצל כלל ציבור המשקיעים בכל שלל אפיקי ומכשירי ההשקעה (קרנות נאמנות, קרנות סל וכיוצא בזה) וקובעת מעת לעת תקנות הנועדו לשמירה על אינטרס המשקיעים, כמו גם הניסיון להגביל את יכולת נטילת הסיכון הכרוך בכל השקעה. 

מתוך ראייה זו והנחה כי המשקיע הממוצע חשוף לסיכונים בשוק ההון המגולמים בהשקעה ויש בידיו אמצעים מוגבלים להתמודד עם הפסדים גדולים, נדרש להציב לו גבולות וחסמים לעסקות הדורשות השקעה כספית גבוה ובאופן טבעי גם סיכון מסוים. 

לעומת זאת, משקיע כשיר אינו נדרש להגנה הדוקה של הל הרשות לניירות ערך ונוכח יכולותיו הכלכליות יש לו מרחב תמרון גבוה יותר באשר לבחירת אופי וסוג ההשקעות. מלבד זאת, ההנחה של הרשות היא כי כל משקיע כשיר מחזיק מומחיות וידע רב בפעילות בשוק ההון ולכן יודע כיצד להתמודד עם הסיכונים ובחינת ההשקעות בכוחות עצמו.

בואו לגלות איך משקיעי הפמילי אופיס מנהלים את כספיהם

היתרונות העומדים לרשות משקיע הכשיר

המשקיעים הכשירים נהנים משלל פריבילגיות והזדמנויות השקעה משתלמות הפתוחות בפניהם, בעוד משקיעים מהשורה "נאלצים" להסתפק בהיצע המוכר. כך למשל, משקיע כשיר יכול לזכות בהנחה מהותית ברכישת מניות במסגרת הנפקה של חברה; השתתפות בפורומים וקהילות משקיעים מסווגים הזוכים לאפשרות להיכלל בהשקעות פיננסיות שמובילים הגופים המוסדיים בישראל; אפשרות להשקעה בתחום ההשקעות האלטרנטיביות, שכן חלק מהאותן השקעות מחייב סכום כניסה גבוה וכיוצא בזה. במילים אחרות, נקודת הפתיחה של משקיעים כשירים גבוה ומעניקה להם לרוב יתרון מול יתר השחקנים בשוק ההון. 

מלבד זאת, משקיעים כשירים מבוקשים מאוד בקרב חברות הון סיכון, צמיחה והזנק (סטארט-אפים) המחפשות משקיעים אמידים שיהוו את הבסיס הכלכלי לפעילות החברה. אותן חברות למעשה מעדיפות לוותר על  הבירוקרטיה המייגעת בהליך גיוס של 35 ניצעים ולכן משקיעים כשירים מהווים עבורן פתרון אידיאלי ובהתאם אותם משקיעים זוכים לפוטנציאל תשואה גבוה במידה והחברה תצלח את דרכה.

לסיכומו של עניין, משקיע העומד בתנאים שהציבה הרשות לני"ע להגדרתו ככשיר נהנה מחשיפה לעולם השקעות אטרקטיבי תוך פריבילגיות ויתרונות השמורים לחוג משקיעים מסווגים אלו.

צוות המומחים הפיננסיים שלנו עובד בשיתוף עם כל גופי ההשקעה המובילים ומציעים למשקיעים כשירים שלל פתרונות השקעה, סחירים ואלטרנטיביים, המגלמים פוטנציאל תשואה גבוה וניהול איכותי ללא פשרות. 

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותכם

כיצד מתכננים ירושה והעברה בין דורית במציאות לא יציבה? כך תוכלו לדאוג להבטחת העתיד לדור ההמשך שלכם
חיסכון עם תשואה גבוהה – לבחור את חברת ההשקעות הנכונה
השוואת תשואות קרנות פנסיה – איך להשוות ביניהן?

בואו לגלות איך משקיעי הפמילי אופיס מנהלים את כספיהם

הירשמו לניוזלטר שלנו!

ניתן להתחיל בדיקת התאמת להשקעה בפוליסת חיסכון על ידי בחירת הסכום הפנוי שיש לך להשקעה