מניות אנרגיה ירוקה – מטרנד חולף להשקעה בטוחה

מניות אנרגיה ירוקה – מטרנד חולף להשקעה בטוחה

במיוחד לאורך "שנת הקורונה" בלטו בשוק ההון המקומי והבינלאומי מניות של חברות העוסקות באנרגיה ירוקה. בניגוד לדשדוש אף וירידות בתל אביב ובוול-סטריט תחום האנרגיה הירוקה הציג צמיחה יציבה ולעיתים אף משמעותית. ישנם סימנים המעידים על המשך התרחבות הסקטור וצפי לעליות, כך שלא מדובר בטרנד חולף בלבד אלא בהשקעה מושכלת. לכן לכל אדם המעוניין להשקיע עצמאית או עם תיק מנוהל כדאי להכיר מניות אנרגיה של ירוקה.

אנרגיה ירוקה – במה בכלל מדובר?

המונח אנרגיה ירוקה, או אנרגיה מתחדשת, מתייחס להפקת אנרגיה מתהליכים טבעיים שאינם מתכלים בתהליך ההפקה, בניגוד לגז טבעי, פחם ונפט. לדוגמא, כאשר מדברים על אנרגיה ירוקה מתכוונים לקרינת השמש (סולארי), לתהליכים גיאותרמיים (חום פנימי של כדור הארץ), לרוח (טורבינות) וכן למקורות אחרים כמו מים (ניצול האנרגיה שבזרימת מים מנקודה גבוהה לנמוכה). 

הצורך בשיטות הפקה אלו ידוע מזה שנים והולך ומתפתח. זאת עקב דלקי המאובנים ההולכים ומתכלים, הזיהום הסביבתי שבשיטות ההפקה המסורתיות, עליית המודעות להתחממות הגלובאלית וכן מהסיבה הפשוטה שצריכת האנרגיה העולמית רק הולכת וגדלה. לפיכך, ברור שקיים צורך משמעותי במציאת ושיפור טכנולוגיות ושיטות הפקת ירוקות, הדבר בהחלט זוכה לעידוד על ידי ממשלות ברחבי העולם.

מדוע המניות הירוקות עולות לאחרונה?

בשנים האחרונות מניות אנרגיה מתחדשת הראו עליות יפות, אפילו דרמטיות, והתחום בכללותו בלט על פני אחרים. למגמה זו יש מספר סיבות וראוי לציין שלא כולן בהכרח מעוגנות כלכלית. ראשית, סביב מניות האנרגיה נוצר באזז בקרב ציבור המשקיעים שאוהב את השילוב בין חדשנות, טכנולוגיה וסביבתיות, כך שקיים גם מרכיב פסיכולוגי כפי שקורה לעיתים קרובות בשוק ההון. 

שנית, חברות רבות בענף מצויות בשלבי פיתוח והשקעה, ובזכות סביבת הריבית האפסית נטלו הלוואות בתנאים נוחים מאוד, דבר המעיד לכל הפחות על תחזית אופטימיות ליישומים עתידיים.

שלישית, חילופי הממשל בארה"ב העלו לשלטון את המפלגה הדמוקרטית ואת הנשיא ביידן, המקדמים יותר מהרפובליקאים את נושאי הפקת האנרגיה המתחדשת והיבטים סביבתיים בכלל. אכן, ביידן כבר הכריז שבכוונתו לקדם את ה-New Green Deal, שמשמעה השקעה מאסיבית של כספים בתחום בשנים הקרובות, כמו גם צמצום משמעותי של הפקת דלקים משריפת מאובנים. הנתונים בשטח מעודדים: במהלך חמשת השנים האחרונות צמח שוק האנרגיה הסולארית בארה"ב ביותר מ-20% והגדיל את שוויו במאות מיליארדי דולרים. דברים אלו נכונים במידה כזו או אחרת לגבי כלל מדינות העולם המפותח, אשר חתמו על אמנות כמו הסכם פריז משנת 2015 לצמצום הפליטות המזהמות, ומשקיעות לא מעט באנרגיות מתחדשות.

ישנן סיבות נוספות לעליית מניות אנרגיה ירוקה כאשר הצפי העתידי אינו בגדר ספקולציה בלבד. לכן, אם בתחילת שנת הקורונה נראה היה שהעלייה מייצגת באז וטרנד חולף סביב תחום "אופנתי", הרי שכיום הוא נחשב ליותר יציב ומבוסס על נתונים פיננסיים ועל תוצאות בשטח.

לא הכל ורוד.

כמו בכל סקטור הנסחר בשוקי ההון ברחבי תבל, גם במניות הירוקות קיימים סיכונים. ראשית, במקרים רבים העליות במניות אינן משקפות הצלחה כלכלית של החברות, ולמעשה המאזן היציב שלהן נובע מניצול נכון של תנאי השוק – לא מביצועים בשטח. שנית, ניתן לומר כי הנושא המשמעותי ביותר להצלחה בתחום היא כדאיות ההפקה, וכאן עוד יש הרבה מקום לשיפור. המתחרה הגדולה ביותר היא כמובן תעשיית האנרגיה המסורתית (גז, פחם וכדומה) אשר השחקניות בה אינן קוטלות קנים. ככל שמחירי האנרגיה המסורתית יהיו נמוכים כך הכף אמורה לנטות לכיוונן, ועוד יש להן שפן או שניים בכובע. 

בנוסף, הצפי להתחזקות הסקטור המבוסס לא מעט על התרחשויות גיאו-פוליטיות, עלול להיתקל במציאות שונה מהתרחיש הצפוי כעת. מעבר לכך יש לזכור שבתחום כה תחרותי וחדשני כמו האנרגיה המתחדשת, יהיו כאלו שיעלו וכאלו שירדו לאור התפתחויות מסחריות וטכנולוגיות. דוגמא נאה לכך ניתן לראות במניית סולאראדג' הישראלית הנסחרת בוול סטריט, שנהנתה מעלייה מטאורית לאורך השנתיים האחרונות וקפצה בשנת 2020 ביותר מ-200%!. אולם, שקנה את המניה בסוף 2020 נחל אכזבה עקב ירידה של כ- 15% – 25% בתחילת 2021. הירידה נבעה מהודעה של חברת טסלה על השקת ממיר הספק מתוצרתה עבור הפאנלים הסולאריים שלה, מדובר ברכיב מרכזי שעד כה סופק על ידי סולאראדג'. ציבור המשקיעים ראה את החברה הישראלית מאבדת לקוח משמעותי וכמו כן צפה שטסלה החזקה תחל לשווק את הממיר שלה ליצרניות פאנלים נוספות, למעשה כמתחרה לסלוראדג', מה שהוביל לירידה חזקה במניה.

אז איך משקיעים חכם באנרגיה ירוקה?

ניתן כמובן לבצע השקעות עצמאיות וליצור לעצמכם סל מניות אנרגיה ירוקה. וכמו בכל סקטור, לפני ששמים את הכסף על מניות אנרגיה ירוקה מומלצות יש לבצע מחקר שוק מעמיק, להביט על הדוחות של החברות, להסתכל על ביצועי המניה לאורך זמן ולהבין במה בדיוק עוסקת החברה. למשל, יש חברות המתמקדות בפיתוח טכנולוגיות חדשות להפקת ואגירת אנרגיה, ישנן חברות היוזמות ומבצעות פרויקטי תשתיות בתחום ויש המשלבות בין פיתוח וייזום. 

אפשרות נוספת שאמנם כרוכה בדמי ניהול אך מאפשרת לרוב פיזור סיכונים יותר חכם וניהול על ידי מומחים, היא להשקיע בקרנות סל- קרנות מחקות וקרנות נאמנות המתמקדות באנרגיה מתחדשת. לדוגמא, ניתן להשקיע בקרנות סל כמו קסם Indxx Climate Change Solutions אשר מחקה את המדד בעל אותו השם, בו מצויות חברות עם פעילות הקשורה לאנרגיה ירוקה. ניתן גם להשקיע בקרנות מחקות כמוMTF  מחקה Indxx Renewable Energy או תכלית NASDAQ Clean Edge Green Energy EW TTF, אשר חלקן גם מנטרלות את הסיכון שבחשיפה לשקל ולדולר. ואפשר גם להשקיע בקרנות נאמנות המתמקדות בתחום האנרגיה המתחדשת, למשל אלטשולר הקרן הירוקה או מור אנרגיה ירוקה, המחזיקות מניות של חברות רלוונטיות בישראל ובחו"ל. בכל מקרה, בבחירת הסלים והקרנות יש לבחון את היקף האחזקות ואת טיבן, את הוותק, את דמי הניהול ואת הביצועים בשנים האחרונות. 

ניתן להתחיל בדיקת התאמת להשקעה בפוליסת חיסכון על ידי בחירת הסכום הפנוי שיש לך להשקעה:

כדאי לקבל ייעוץ!

אם אתם מחפשים אפיקי השקעה עם סיכויי תשואה טובים ופיזור סיכונים מושכל, מומלץ להיעזר ולהתייעץ עם מומחים פיננסים המבינים בתחום זה. המומחים בחברתנו ילמדו לעומק את הנכסים העומדים לרשותכם ובהתאם ליעדים ולצרכים יבנו תמהיל השקעות נבון, שבהחלט עשוי לכלול גם מניות אנרגיה. התמהיל מתייחס בין היתר לפיזור הנכסים ולרמת הסיכון המתאימים לכם, להוזלת עלויות ולמיקסום תשואות, להתגוננות מפני סיכונים ולחיסכון במיסים. 

לקבלת מידע ושיחת ייעוץ עם איש מקצוע - השאירו פרטים כאן:

לקבלת מידע ושיחת ייעוץ עם איש מקצוע - השאירו פרטים כאן:

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותכם

כיצד מתכננים ירושה והעברה בין דורית במציאות לא יציבה? כך תוכלו לדאוג להבטחת העתיד לדור ההמשך שלכם
חיסכון עם תשואה גבוהה – לבחור את חברת ההשקעות הנכונה
השוואת תשואות קרנות פנסיה – איך להשוות ביניהן?

הירשמו לניוזלטר שלנו!

ניתן להתחיל בדיקת התאמת להשקעה בפוליסת חיסכון על ידי בחירת הסכום הפנוי שיש לך להשקעה