קרנות גידור תשואות – כל מה שכדאי לדעת

קרנות גידור תשואות – כל מה שכדאי לדעת

קרן גידור הוא ללא ספק מכשיר ההשקעה הפיננסי שמצית את הדמיון ומעורר את המסתורין אצל משקיעים יותר מכל מכשיר השקעה אחר. למרבה הצער, זהו גם המכשיר הפיננסי שאותו מבין ציבור המשקיעים הכי פחות ולרוב גם בצורה שגויה, במיוחד סביב רכיב הסיכון ופוטנציאל התשואה שהוא מציע. כמו קרן השקעות שמרנית, גם קרן גידור שואפת לייצר מקסימום רווח למשקיעים במינימום סיכון, אבל בכך למעשה מסתכם הדמיון ביניהן. אז מהי קרן גידור? כיצד היא בנויה וכיצד היא פועלת? מהו מודל הפעולה שמאפיין אותה ומהן התשואות להן ניתן לצפות בהשקעה בקרן גידור? על כך תוכלו לקרוא בשורות הבאות.

מהי קרן גידור?

צמיחת מעמדן של קרנות הגידור בתוך סל ההשקעות המגוון של שוק ההון, היא בעיקרה תופעה של שני העשורים האחרונים במהלכם גדל מאוד הנתח של קרנות אלה בתיקי ההשקעה, בעיקר של גופים פנסיוניים ומוסדיים אחרים. התפיסה הרווחת היא שקרן גידור היא קרן המגדרת את הסיכונים שלה בצורה יעילה באמצעות השקעה בשתי מגמות שוק מנוגדות במקביל – אם השוק יעלה היא תרוויח ואם השוק ירד היא גם תרוויח. תפיסה זו היא חלקית, מטעה וגם מנוגדת להיגיון – הרי לא באמת ניתן לייצר רווח אם משקיעים במקביל בשני כיוונים מנוגדים שמבטלים זה את זה. בפועל, קרן גידור היא קרן השקעות, שנהנית מחופש פעולה נרחב להשקיע גם בשווקים עולים וגם בשווקים יורדים, בניגוד לקרן השקעה שמרנית המוגבלת ליצירת רווחים בשווקים עולים בלבד.

מבחינה מבנית, קרן גידור בנויה ממנהל הקרן (אדם או גוף השקעה) המכונה גם 'שותף בכיר' וממשקיעים, המכונים 'שותפים מוגבלים'. יחד, מרכזים המשקיעים את ההון שלהם אל תוך קרן הגידור בכדי ליצור את בסיס ההון אותו תשקיע הקרן. הכינוי 'קרן גידור' נובע ממגוון מוצרי ההשקעה ואסטרטגיות המסחר אותן יכולה הקרן ליישם על מנת לייצר את הרווח המקסימלי עבור המשקיעים בקרן, הן בשווקים עולים והן בשווקים יורדים, הן במודל Long והן במודל Short. על אף אסטרטגיות הגידור המיושמות בפעילות ההשקעה של הקרן, מודל פעילות זה, לא רק שאינו מפחית את רמת הסיכון של השקעות בקרן גידור, אלא אף מגביר אותה והופך את ההשקעה בקרן גידור לאגרסיבית יותר לעומת קרנות נאמנות, קרנות נדל"ן וקרנות השקעות מסורתיות, שנחשבות לשמרניות יותר. לכל זה אמורה להיות השפעה על הנושא של תשואות קרנות גידור, אבל האם ישנה באמת השפעה כזאת ומהי?

קרנות גידור תשואות – האם הן באמת גבוהות יותר?

ככלל, התפיסה הרווחת היא כי תעשיית קרנות הגידור יודעת להציע תשואה עודפת ביחס לקרנות השמרניות, אלא שבפועל הדברים הם מעט יותר מורכבים ואינם חד משמעיים, בעיקר לאור העובדה שקרנות הגידור משקיעות באותם מכשירים פיננסיים הזמינים להשקעה עבור קרנות שמרניות. קרנות גידור יכולות אמנם להשקיע במגוון גדול יותר של מוצרים פיננסיים ו"להמר" גם על ירידות שוק, אבל בסופו של דבר, בכל המקרים מדובר בגיבוש צפי שוק עבור אפיקי ההשקעה השונים ובחירת האפיקים האטרקטיביים ביותר. צפי מדויק ובחירה נכונה של אפיקי ההשקעה, הם עדיין הפרמטרים החשובים ביותר להצלחת ההשקעה ואמת זו אינה שונה גם עבור קרנות גידור. למעשה, ישנן לא מעט דוגמאות של קרנות גידור, שלא הצליחו אפילו להדביק מדדים מרכזיים כמו S&P 500 בתקופות בהן קרנות שמרניות מסוימות ידעו גם לנצח את אותם מדדים.

היתרון של קרנות גידור על פני קרנות שמרניות בכל הקשור לפוטנציאל הרווח, יכול לבוא לידי ביטוי בעיקר בתקופות שפל, בהן מבחר האפשרויות להשקעה בשווקים עולים הוא מאוד מוגבל. בתקופות אלה, בעוד הקרנות השמרניות מושכות את השקעותיהן משווקים יורדים ומתמקדות באפיקים יותר סולידיים, קרנות הגידור חופשיות להמשיך בהשקעות אגרסיביות במודל Short באפיקים בהם ירידות השוק הן כמעט מובטחות. כך למשל, בעוד מדד ת.א 125 צנח ב-18% ומדדים מרכזיים אחרים סבלו מצניחה דומה במהלך שנת הקורונה האחרונה, קרנות הגידור בישראל מינפו את ירידות השוק כדי לייצר תשואה גבוהה ממוצעת של 30% ואף כפול מכך, כאשר רק מעטות מהן רשמו תשואה שלילית.

בשורה התחתונה, כמו בכל קרן השקעות גם במקרה של קרנות גידור תשואות מושפעות הרבה יותר מהביצועים, היכולות והכישורים של מנהלי ההשקעות שלהן, ביחס לכל פרמטר אחר. ואכן, קרנות הגידור המצליחות ביותר בעולם ומייצרות תשואה גבוהה יותר עבור משקיעיהן, הן דווקא אלה המנוהלות על ידי "כוכבי" השקעות מובילים ולא אלה שמתהדרות באסטרטגיות ההשקעה האגרסיביות ביותר. אז למה בכל זאת להשקיע בקרן גידור? בגלל הגיוון.

ניתן להתחיל בדיקת התאמת להשקעה בפוליסת חיסכון על ידי בחירת הסכום הפנוי שיש לך להשקעה:

גיוון תיקי השקעות – סיבה טובה להשקיע בקרן גידור

מרבית המשקיעים המוסדיים המשקיעים בקרנות גידור, עושים זאת למטרות גיוון תיקי ההשקעות שלהם. בכל פורטפוליו השקעות נתון, שילוב של נכסים עם קורלציה נמוכה למדדים המרכזיים (ורצוי גם עם תשואה חיובית) הוא היישום האולטימטיבי של המונח 'גיוון' או 'דייברסיפיקציה' של תיק השקעות. אפיקי השקעה בעלי קורלציה כזאת הם בדיוק ההתמחות שיושבת בליבת הפעילות של קרנות גידור. יחד עם זאת, מאחר וקרנות גידור משקיעות במגוון רחב של אפיקים לרבות מט"ח, נדל"ן, מניות, נגזרות, אופציות וכדומה ומאחר והן משקיעות גם נגד כיוון השוק ובאמצעות אסטרטגיות אגרסיביות ייחודיות, ישנה חשיבות רבה לבחון היטב כל החלטה לגבי גיוון באמצעות קרן גידור.

כמו כן, יש לקחת בחשבון שקרנות גידור מנוהלות כמו שותפות ולא רק ברמת ההגדרה. קרנות אלה פועלות בדרך כלל על פי מודל 2-20 כלומר, גובות דמי ניהול של 2% מסך שווי נכסי הקרן ועוד 20% עמלת הצלחה על הרווחים – מספרים גבוהים משמעותית מאלו הנהוגים בקרנות שמרניות. בקרנות גידור מובילות, המנוהלות על ידי מקצוענים ומייצרות תשואות יוצאות דופן זה לגמרי כדאי, אבל לבטח מדובר בשיקול חשוב שיש לקחת בחשבון לפני קבלת החלטה על גיוון באמצעות קרן גידור.

איך נכון לבחור קרן גידור?

אחד המאפיינים המרכזיים של קרנות גידור הוא מאפיין האקסקלוסיביות. המדובר בקרנות סגורות ומאוד אקסקלוסיביות, שהמשקיעים בהן מחויבים לעמוד במבחנים של הון עצמי מינימלי (לרוב מיליון דולר) או שכר שנתי מינימלי (לרוב 200,000 דולר). מהסיבה הזאת, מרבית המשקיעים בקרנות גידור הם משקיעים מוסדיים כמו קופות גמל וקרנות פנסיה, דרכן משקיע הציבור דרך החיסכון הפנסיוני. אם בכל זאת אתם עומדים במבחנים האקסקלוסיביים הנדרשים ומעוניינים להשקיע ישירות בקרן גידור, חשוב מאוד לבחון תחילה את צוות הניהול של הקרן, זהות המנהלים והביצועים שלהם וכמובן לבחון את הפרמטרים ההכרחיים כמו איתנות פיננסית, שווי סך נכסי הקרן, תשואות בשנים האחרונות וכדומה, אם כי עבור משקיעים שאינם כשירים, ההמלצה היא תמיד להשקיע דרך ערוצי השקעה מוסדיים וקרנות פנסיה.

בין כל קרנות הגידור הפועלות בישראל, ישנן מספר קרנות נבחרות, שמתאימות במיוחד לשדרוג והתפחה של תיקי חיסכון פנסיוני. צוות המומחים הפנסיוניים שלנו, שמכיר את כולן ובקיא בביצועים, בתשואות, באסטרטגיות ההשקעה ובהרכבי מנהלי ההשקעות של כל אחת ואחת מהן, ימצא עבורכם גם את הקרן הטובה ביותר וגם את הדרך הטובה ביותר לשלב אותה בתיק החיסכון הפנסיוני שלכם. 

לקבלת מידע ושיחת ייעוץ עם איש מקצוע - השאירו פרטים כאן:

לקבלת מידע ושיחת ייעוץ עם איש מקצוע - השאירו פרטים כאן:

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותכם

כיצד מתכננים ירושה והעברה בין דורית במציאות לא יציבה? כך תוכלו לדאוג להבטחת העתיד לדור ההמשך שלכם
חיסכון עם תשואה גבוהה – לבחור את חברת ההשקעות הנכונה
השוואת תשואות קרנות פנסיה – איך להשוות ביניהן?

הירשמו לניוזלטר שלנו!

ניתן להתחיל בדיקת התאמת להשקעה בפוליסת חיסכון על ידי בחירת הסכום הפנוי שיש לך להשקעה