תיכנון וניהול הון משפחתי לדור הבא

תיכנון וניהול הון משפחתי לדור הבא

הדאגה לעתידם הכלכלי של ילדינו פוקדת אותנו כבר כשהם בגילאים צעירים, אבל לא רבים מאיתנו מקדישים את הזמן והמחשבה עבור ניהול הון המשפחה בראייה לעתיד הרחוק, גם לימים שבהם כאן. יחד עם זאת, חשוב להבין כי ניהול הון משפחתי ותכנונו לדור הבא עשוי להיות משמעותי ביותר, ובעיקריו נעסוק במאמר זה.

מדוע זה כה חשוב?

כולנו מבינים שביום מן הימים הילדים ימשיכו את דרכנו ויקבלו את ההון שצברנו עד כה, אבל היעדר היערכות אמיתית וחוסר המעש בנושא מובילים לעיתים לבעיות מורכבות. כך למשל, ללא שיתוף הילדים החל מגיל מסוים במצב ההון המשפחתי נוצרת אצלם בורות לגבי המשאבים הפיננסיים שיעמדו לרשותם, ובכלל לגבי חשיבות שמירתם – החל בדירה ועד לעסק. בנוסף, בלי ניהול נכון של הון משפחתי ושימוש בכלים חכמים, הנכסים שיעמדו לרשות הילדים עלולים להצטמק עקב סוגיות מיסוי. מי שאינו דואג לחלק מראש את הנכסים השונים לדור הבא, גם מייצר מצע נרחב לחילוקי דעות וסכסוכים עתידיים שעלולים לפגוע קשות במרקם המשפחתי. לאור הסיבות הללו ונוספות, ברור שיש להתייחס ברצינות הראויה לתכנון ולניהול של ההון המשפחתי בראיית צרכיהם ובשיתופם של הילדים.

ניתן לבחון את התאמתכם לתכנון פיננסי מקיף של כלל החסכונות שברשותכם – למימושם באופן אפקטיבי

איך יחולק העיזבון?

כל עו ד המתמחה בדיני משפחה וכל מומחה בניהול הון יסביר לכם שבהיעדר צוואה נכנס לתוקף חוק הירושה. מדובר בחוק הקובע את הסדר של יורשים על פי דין בהתאם למעגלי קרבה אל הנפטר. בראש הרשימה עומד בן הזוג הנותר ביחד עם הילדים ולאחריהם הנכדים, ההורים, האחים, הסבים וכן הלאה. אמנם מטרתו של החוק טובה והחלוקה נראית הוגנת, אולם הוא אינו מיועד ואינו מטפל בפרטי הפרטים של הנכסים והכספים, וממילא אינו מאפשר חלוקה שלא לפי הדין. 

לעומת זאת, באמצעות צוואה ניתן לקבוע באופן מדויק ובהתאם לרצונו של המוריש את חלוקת העיזבון. לא מדובר רק בחלוקה הוגנת וצודקת הנותנת מענה אמיתי לרגשות ותובנות שלאורך החיים, אלא גם ביכולת לחלק באופן נכון יותר מבחינה כלכלית את הנכסים. למשל, ניתן לקבוע שאחד הילדים שהפגין עניין בעסק המשפחתי יירש אותו בעוד שהאחרים יתחלקו בדירה ובנכסים נזילים. ניתן גם להציב תנאים שרק עם התקיימותם יתקבל החלק בעיזבון, אפשר לקבוע תנאים שימנעו החלת מס שבח על נדל ן של המשפחה, ועוד. במילים פשוטות: צוואה היא כלי בסיסי לניהול הון המשפחתי בראייה עתידית.

מכשירים להעברת ההון המשפחתי

מלבד סוגיית הצוואה, שכאמור אינה משפטית בלבד, תכנון העברת ההון לדורות הבאים צריך לעשות שימוש הולם במכשירים העומדים לרשותכם. לדוגמא, חשוב להבין כי פיצויים המגיעים בגין פטירה בהתאם לביטוח חיים, ביטוח מנהלים, קופות גמל וכדומה – אינם מגיעים ליורשים לפי דין או לפי צוואה. מי שזכאי לכספים אלו לאחר פטירה הוא המוטבים שרשם בעל התוכנית אצל החברה המנהלת. אמנם ניתן לרשום ממילא את בן הזוג או את כל הילדים כמוטבים, אך אפשר להתייחס אל התוכניות הללו ככלי להעברת הון באופן חכם וספציפי. 

עוד כלי שחשוב להכיר הוא מתנות המוענקות לילדים בעודכם בחיים, שהינן פטורות ממס וללא מגבלה חוקית. באמצעותן תוכלו לשתף בהדרגה ומראש את הדור הבא בהון המשפחתי, באחריות לו, בשמירה עליו ובניהולו, ובתוך כך גם תספקו לו ביטחון כלכלי. בנוסף, ניתן להקים קרן נאמנות המחזיקה בנכסים עבור כל היורשים ומייצרת עבורם לאורך שנים תשואות תוך חיסכון במס, ולקבוע תנאים ומגבלות על משיכות או שימוש לא רצוי בכספי הקרן.

לתת מענה לשאלות והתלבטויות

סוגיית העברת ההון לדור הבא עשויה לעורר שאלות רבות, למשל מהו היקף הנכסים שהילדים יזדקקו לו לאורך השנים, האם יישמר העסק שהמוניטין וההצלחה שלו כה חשובים לכם, מתי להתחיל להעביר את הכספים וכמה? לכך מצטרפות שאלות אישיות ותפיסות חינוכיות ומוסריות המערבות בין היבטים פיננסיים לתפיסת עולם אישית. הבעיה היא שחלק גדול מהציבור אפילו לא מודע למכלול הנכסים העומדים לרשותו כעת, שלא לדבר על מה שיעמוד לרשות הילדים בעתיד. ובדיוק מסיבה זו מומלץ לפנות אל מתכנן פיננסי המתמחה בנושא.

אנו מזמינים אתכם לפגישה עם המומחים שלנו ולתהליך תכנון פיננסי כולל המתייחס לצרכיכם כעת, לשנים הבאות ואל הדור הבא. בתהליך נתייחס לכלל הסוגיות שתוארו במאמר, החל בערכים של המשפחה שמעוניינים לשמר, דרך העסק ואופן העברתו ושילוב הילדים בו, ועד למכשירי ההורשה הקיימים בראייה כוללת. 

לקבלת מידע ושיחת ייעוץ עם איש מקצוע - השאירו פרטים כאן:

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותכם

כיצד מתכננים ירושה והעברה בין דורית במציאות לא יציבה? כך תוכלו לדאוג להבטחת העתיד לדור ההמשך שלכם
חיסכון עם תשואה גבוהה – לבחור את חברת ההשקעות הנכונה
השוואת תשואות קרנות פנסיה – איך להשוות ביניהן?

בואו לגלות איך משקיעי הפמילי אופיס מנהלים את כספיהם

הירשמו לניוזלטר שלנו!

ניתן להתחיל בדיקת התאמת להשקעה בפוליסת חיסכון על ידי בחירת הסכום הפנוי שיש לך להשקעה