מנהל תיקי השקעות – טיפים חשובים לבחירה נכונה

מנהל תיקי השקעות – טיפים חשובים לבחירה נכונה

כשאנחנו לא יודעים, לא יכולים או לא רוצים לבחור את ההשקעות שלנו בעצמנו, הבחירה החשובה הבאה שעלינו לעשות היא הבחירה באיש, שיבחר אותן עבורנו. במידה רבה, בחירת מנהל תיק השקעות שיבחר וינהל עבורנו את כל כספנו בכל אפיקי ההשקעה, היא בחירה חשובה ומשמעותית יותר מכל בחירה בודדת של השקעה כזאת או אחרת. היכרות מעמיקה עם שוק ההון ויד שאינה יורדת מדופק השוק הן שתי יכולות מפתח שאותן נרצה למצוא אצל כל מנהל תיק שנבחר, אבל זה לחלוטין לא נגמר שם – ישנם עוד שורה של פרמטרים קריטיים שעלינו לבחון ואת החשובים והמרכזיים שבהם נפרוש בפניכם כאן בשורות הבאות.

למה נדרש לכם מנהל השקעות?

פשוט מאוד – כי אתם לא יודעים איך לנהל את ההשקעות שלכם בעצמכם, אתם לא יכולים לנהל אותן בעצמכם או שאתם לא רוצים לנהל אותן בעצמכם. גם משקיעים כשירים, מנוסים וותיקים, מקפידים לנהל את ההשקעות שלהם באמצעות מנהל תיקים מקצועי וגם הם בוחרים בכך מחוסר ידע, חוסר יכולת או חוסר רצון לנהל הכל בעצמם. כדי לנהל השקעות בצורה רווחית ואפקטיבית, צריך לחיות את השוק יום יום כל היום ואם אינכם יודעים, יכולים או רוצים לעשות את זה בעצמכם, אז נדרש לכם מנהל תיקי השקעות ובכדי לסייע לכם בבחירתו, הנה 7 פרמטרים חשובים שחשוב לבחון לפני כל בחירה שתעשו-

בואו לגלות איך משקיעי הפמילי אופיס מנהלים את כספיהם

עמידה מלאה בהוראות החוק

הונאות פיננסיות, פשיטות רגל עם נזק היקפי נרחב ומעילה בכספים הן בעיקרן נחלתם של גופים פיננסיים בלתי מורשים ובלתי מפוקחים. ניהול תיקי השקעות, מתן שירותים בייעוץ השקעות וכל מקצוע אחר שכרוך באחריות על כספו של הציבור, הם מקצועות המחייבים רישוי ופיקוח מטעם הרשות לניירות ערך. בעבודה מול חברות ניהול תיקי השקעות בעלות מוניטין ציבורי איתן, הנושא הזה לא אמור להטריד אתכם במיוחד, אבל אם אתם פונים למנהל פרטי או לגוף פיננסי קטן ולא מוכר, אתם בהחלט רוצים לוודא שהמשרד עובד ברישיון ותחת פיקוח של הרשות לניירות ערך. את זה תוכלו לעשות גם מול המשרד עצמו וגם מול הרשות לניירות ערך, שמפרסמת את מאגר אנשי המקצוע והגופים הפיננסיים המורשים והמפוקחים על ידה בשוק ההון. עמידה בהוראות החוק אינה קשורה בהכרח לרמת הביצועים של איש המקצוע ולעיתים גם יכולה לעמוד ביחס הפוך אליהם ועדיין, בשום מקרה אתם לא רוצים להפקיד את כספכם בידי גוף בלתי מורשה ובלתי מפוקח כחוק, גם אם זה מאוד מאוד מפתה.

ביצועים פיננסיים

מן הסתם, המטרה המרכזית ולמעשה היחידה, שלשמה אתם בוחרים לסכן את כספכם, היא להרוויח כסף, מה שדה-פקטו הופך את הביצועים הפיננסיים של מנהל התיק לפרמטר החשוב ביותר בבחירת מנהלי תיקי השקעות. באופן ספציפי, אתם רוצים לבחון את התשואות לאורך פרקי זמן היסטוריים שונים (שנה, שלוש שנים, חמש שנים וחמש עשרה שנה אחורה) ולוודא שהתשואות הן לכל הפחות מעל הממוצע בשוק ושהן יציבות לאורך זמן או אפילו במגמת עלייה. יחד עם זאת, בית השקעות שמייצר למשל תשואות גבוהות בהשקעות מנייתיות לטווח הקצר, יכול להיות כישלון חרוץ בחסכונות פנסיוניים לטווח הארוך. על כן, חשוב לוודא שאתם בודקים את התשואות באפיקי ההשקעה או ניירות הערך הספציפיים בהם אתם מתכוונים להשקיע, בעיקר על פי פרמטרים של טווחי השקעה ורמות סיכון. אחרי שאמרנו את כל זה, בהמשך נדבר על האינטגרציה בין כלל הפרמטרים בבחירת מנהל תיק השקעות ואז גם תוכלו לגלות, שבחירה על פי ביצועים פיננסיים היא חשובה ונכונה, אבל לא בכל מחיר.

מסלולי השקעה

יש המגדירים את הפרמטר הזה כרמת סיכון, אבל סיכון הוא לא המרכיב היחיד שמבדיל בין מסלולי ההשקעה השונים. בכל מקרה, מה שחשוב בהיבט זה הוא לוודא שמנהל התיקים איתו אתם רוצים לעבוד, מציע מסלולי השקעה שתואמים את מטרות ההשקעה שלכם:

  • הטיית סיכון – מסלולים ברמת סיכון שתואמת את טווח ההשקעה ואת העמידות האישית שלכם לסיכון (Risk Tolerance)
  • טווח השקעה – מסלולים שבנויים ומעוצבים לטווח ההשקעה המתאים לכם: קצר, בינוני וכמובן ארוך
  • נכסים – במידה ויש לכם העדפות בעד או נגד נכסים או ניירות ערך מסוימים, אז גם מסלולים שמציעים השקעה בנכסים המתאימים לכם: מניות, אג"ח, תעודות סל, מניות זרות, קרנות מניבות, קרנות נאמנות, מט"ח, סחורות ואפילו נדל"ן.
  • גיוון – גיוון תיק השקעות הוא מרכיב מפתח חשוב ועליכם לוודא שהגורם המקצועי המנהל עבורכם את ההשקעות, נוקט באסטרטגיית גיוון מסודרת וקפדנית שמבטיחה פיזור יעיל של הסיכון על פני נכסים שונים בשוק ההון.

עלות השירות

ניהול תיק השקעות הוא שירות לכל דבר ועניין וככזה, גם עולה כסף. עלות השירות יכולה להשפיע במידה רבה על הרווחים נטו בהשקעה ולכן חשוב לבחון את כל רכיבי העלות החלים עליכם ובכלל זה: דמי ניהול, עמלות קניה, עמלות מכירה, דמי שמירה, עמלות מעבר מסלול ועלויות או עמלות אחרות שגובה מנהל התיק, בין שעל פי סטנדרטים ענפיים מקובלים ובין שעל פי מדיניות תמחור עצמאית משלו. בהיבט זה חשוב לציין כי, עלות השירות נתונה תמיד למיקוח בין הצדדים, בהתאם לכוח המיקוח של כל צד. בהתאם להיקף ההשקעה שלכם, תוכלו תמיד להתמקח על העמלות והתשלומים האחרים הנגבים מכם ולשם הדגשה – כל עשירית האחוז יכולה להיות משמעותית מאוד בשורת הרווח התחתונה שלכם.

צוות ניהול וביצוע

כל מנהלי התיקים בשוק ההון, פועלים מול אותו השוק באמצעות אותם אפיקים ואותם מכשירים פיננסיים ובכל זאת, רמת הביצועים יכולה להיות שונה בצורה דרמטית ממנהל למנהל. הסיבה לכך נעוצה כמובן ברמת הניהול המקצועי של התיק ושל פעילות ההשקעות בכלל. אם עד כה פירטנו פרמטרים "קשים" שניתן לבדוק ברמה המספרית, הרי שצוות הניהול והביצוע של מנהל התיקים אותו אתם בוחנים, הוא הפרמטר החשוב ביותר בין הפרמטרים "הרכים" אותם לא ניתן למדוד בצורה מתמטית. ככלל, אתם תמיד רוצים להעדיף צוות ניהול השקעות שמורכב ממנהלים בכירים בעלי מוניטין ובעלי רקע מקצועי בכיר בגופים פיננסיים גדולים לצד צוות ביצוע מקצועי של אנליסטים, מומחי השקעות, יועצי השקעות ואנשי משפט וחשבונאות. עבור משקיעים מנוסים, צוות הניהול והביצוע מהווה אחד הפרמטרים החשובים ביותר בבחירת בית השקעות, אם לא החשוב שבהם וזה בהחלט משהו שאפשר ללמוד ממנו לגבי החשיבות לא רק של רמת הניהול, אלא גם של זהות מנהלי ההשקעות ואנשי הביצוע עצמם.

בואו לגלות איך משקיעי הפמילי אופיס מנהלים את כספיהם

תכנון מס

מס רווחי ההון בישראל עומד כיום על 25% מהרווח הריאלי בתיק ההשקעות ועם רמת מס כזאת, אתם בהחלט רוצים לוודא שמנהל תיק ההשקעות שאותו אתם בוחרים, מקיים מדיניות מקצועית למזעור חבות המס שלכם על השקעותיכם. תכנון מס זה הוא קריטי במיוחד בהשקעות וחיסכון לטווח ארוך, אך גם בהשקעות לטווח הקצר והבינוני ניתן למזער את חבות המס למינימום האפשרי ובלבד שסוגיית המס אכן מקבלת התייחסות נאותה ומטופלת באמצעות אסטרטגיות חכמות ויעילות ובמיוחד ניהול תיקים על פי תיקון 190, תיקון 125 ד' ה', סינכרון אירועי מס לטובת קיזוז רווחי הון בהפסדי הון, מכירה רעיונית למימוש הטבות מס שנתיות ועוד.

שקיפות ושירות

בסופו של דבר זהו הכסף שלכם שמושקע ולכם יש את הזכות לקבל את כל המידע על השקעותיכם עד הפרט הקטן ביותר ובכל עת שתבקשו זאת. מנהל התיק שלכם חייב לספק שקיפות מלאה בניהול תיקי השקעות ושירות מלא סביב כל ניהול התיק והמעקב אחרי הביצועים שלו לאורך תקופת ההשקעה. נגישות מלאה לתיק ההשקעות שלך אונליין, מתן הוראות אונליין או באמצעות מענה טלפוני אנושי, ביצוע פעולות בתיק בצורה קלה ונגישה ומינימום בירוקרטיה תפעולית – כל אלה חייבים לעמוד לרשותכם כסטנדרט של חבילת השקיפות והשירות הכוללת.

ועכשיו, עושים אינטגרציה

רשימת פרמטרים לבחירת מנהל תיק השקעות זה טוב ויפה, אבל איך משתמשים ברשימה הזאת? ובכן, בסופו של דבר יהיה עליכם לבצע אינטגרציה של כלל הפרמטרים הללו בתהליך של בחינת ה-Trade-off בין הפרמטרים השונים. כך למשל, מנהל תיקי חיסכון או השקעות שמתהדר בביצועים יוצאי דופן אך אינו פועל ברישיון ואינו בעל איתנות פיננסית ראויה, הוא אינו אופציה מבחינתכם, גם אם זה מאוד מפתה. מן הצד השני, מנהלי תיקים שגובים מכם מעט יותר דמי ניהול אבל מציעים לכם חבילת שקיפות ושירות מתקדמת, מבצעים עבורכם תכנון מס מקצועי ומעמידים לרשותכם צוות של כוכבים פיננסיים, הם בהחלט אופציה שאתם רוצים לבחון בחיוב, בלשון המעטה.

בנוסף לכך, ישנם כמה רכיבים שחייבים להיות נוכחים במערכת היחסים בינכם ובין מנהל תיקי ההשקעות שלכם ואמון הוא החשוב שבהם. לאורך כל תקופת ההשקעה, אתם רוצים להיות בטוחים שכל מה שנעשה בכסף שלכם נעשה בצורה המקצועית, האחראית והישרה ביותר כשהשיקול המנחה היחיד הוא האינטרס הכלכלי שלכם. לשם כך נדרש אמון רב שלכם במנהל ההשקעות ובהיעדר אמון כזה, אתם רוצים לקום וללכת בלי קשר לאף פרמטר אחר. מן הצד השני, חשוב לשמור את מטרת העל שלכם בראש מעייניכם בכל עת – מקסימום רווח על ההשקעה. זה אומר שגם אם קיבלתם יחס לא ראוי מאחד הפקידים וגם אם האתר נפל לכמה שעות ולא יכולתם לגשת לתיק שלכם, זה עדיין לא אומר שצריך לשבור את הכלים. התנהלות קרה, מחושבת ונטולת רגשות היא תנאי מפתח להצלחה בשוק ההון וזה נכון גם עבור מנהלי התיקים בפעילותם מול שוק ההון וגם עבורכם בפעילותכם מול מנהל התיק שלכם.

צוות המומחים הפיננסים שלנו ישמח להעניק לכם ייעוץ מקצועי, אישי ומפורט ולסייע בבחירת מנהל ההשקעות המתאים ביותר לאופי ההשקעות הרצוי לכם. בשקלול כלל שיקולי הביצועים הפיננסיים, עלויות השירות ודמי ניהול, תכנון מס, מסלולי השקעה זמינים וכמובן שקיפות, שירות ועמידה מלאה בהוראות החוק בכדי להבטיח קודם כל את כספי ההשקעה שלכם ולאחר מכן גם את מיצוי פוטנציאל הרווח העומד בפניכם, נטו לאחר מס.

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותכם

כיצד מתכננים ירושה והעברה בין דורית במציאות לא יציבה? כך תוכלו לדאוג להבטחת העתיד לדור ההמשך שלכם
חיסכון עם תשואה גבוהה – לבחור את חברת ההשקעות הנכונה
השוואת תשואות קרנות פנסיה – איך להשוות ביניהן?

בואו לגלות איך משקיעי הפמילי אופיס מנהלים את כספיהם

הירשמו לניוזלטר שלנו!

ניתן להתחיל בדיקת התאמת להשקעה בפוליסת חיסכון על ידי בחירת הסכום הפנוי שיש לך להשקעה