תיק השקעות סולידי – רמת סיכון נמוכה עם רווח בטוח

תיק השקעות סולידי – רמת סיכון נמוכה עם רווח בטוח

בעולם ההשקעות כולו, ישנה אמת אוניברסלית אחת שעליה אין כל חולק – כל השקעה מבוצעת כדי להשיג מקסימום תשואה, אלא שלא מדובר במקסימום אחיד לכולם – המקסימום הזה הוא תמיד פונקציה של רמת הסיכון אותו מוכן המשקיע לקחת על עצמו. מרכיב המפתח שמאפיין כל משקיע ומשקיע וגם משפיע בצורה הדרמטית ביותר על כל החלטת השקעה הוא הסיכון. בניסיון להשיג מקסימום תשואה תוך שמירה על רמת סיכון נמוכה, נדרשת היכרות מעמיקה עם עולם ההשקעות הסולידיות ועם היכולת להפיק את המקסימום האפשרי בתוכו ועל העולם הזה בדיוק נדבר בשורות הבאות.

הטיית סיכון – מרכיב מפתח בכל תיק השקעות

לכל משקיע ישנה הטיית סיכון אינדיבידואלית המגדירה את רמת הסיכון אותו הוא מוכן לקחת על עצמו במסגרת פעילות ההשקעות שלו. הטיה זו קשורה ונובעת מהאופי האישי ומהיכולות המקצועיות של כל אדם, אך יכולה גם להשתנות בהתאם למידת ההצלחה שלו לאורך זמן ובהתאם לשינויים בתנאי השוק. למעט משקיעים כשירים ומנוסים או אנשים שאהבת הסיכון טבועה באופיים, מרבית המשקיעים הפעילים בשוק פועלים בצורה רציונלית לחלוטין – ניסיון מתמיד למזער את הסיכון למינימום האפשרי, גם אם זה אומר ויתור על השאיפה למצות את מלוא פוטנציאל הרווח. תפיסה שכיחה ומקובלת זו נקראת תפיסת השקעות סולידיות, המתאפיינת בראש ובראשונה, ברמת הסיכון הנמוכה של ההשקעה.

מהי השקעה סולידית?

ההגדרה של השקעה סולידית היא הגדרה סובייקטיבית בעיקרה והיא מבוססת על היבטים שונים של ההשקעה. משקיעים מסוימים יגדירו אותה דרך התשואה (למשל, כל השקעה שמניבה תשואה של 5%-7% בשנה). אחרים יגדירו אותה דרך פוטנציאל הסיכון המובנה (למשל, אג"ח במקום מניות או נדלן במקום שוק ההון) ואחרים יגדירו אותה דרך המעטפת הטכנית שבתוכה מבוצעת ההשקעה (למשל, הגנות משפטיות בהשקעות נדל ן). בשורה התחתונה, השקעה סולידית היא השקעה שבה מרגיש המשקיע כי הוא אינו נוטל על עצמו סיכון בלתי סביר וכי בתנאי ההשקעה הנתונים, רמת הסיכון היא פחותה יותר, לרוב הרבה יותר, מפוטנציאל הרווח.

ניתן לבחון את התאמתכם לתכנון פיננסי מקיף של כלל החסכונות שברשותכם – למימושם באופן אפקטיבי

תיק השקעות סולידי – למי זה מומלץ?

פעילות השקעות המבוססת על בניית תיק השקעות סולידי מתאימה לכל מי שמעוניין להבטיח תשואה שהיא מעט יותר גבוהה מתשואת הריבית בשוק תוך נטילת סיכון שהוא מעט יותר גבוה מרמת הסיכון של הריבית בשוק. כך למשל, אם יכול משקיע סולידי להפקיד את כספו בבנק ולהרוויח ריבית של 3% בשנה ללא סיכון כלל, תיק ההשקעות של משקיע כזה יכלול השקעות שיכולות לייצר לו תשואות של 5%-7% ולכל היותר 10% בשנה. השקעות סולידיות מומלצות בתיק כזה תכלולנה תעודות סל, קרנות נאמנות, מדדי שוק, פיקדונות מק מ, אג"ח ושיעור נמוך של מניות, לרוב מניות בלו-צ'יפ יציבות. יחד עם זאת, מידת הסולידיות של תיק השקעות אינה נמדדת אך ורק על פי אפיקי ההשקעה בהם מושקע הכסף, אלא גם על פי האופן בו בנוי התיק.

בגיבוש של תיק השקעות סולידי מומלץ מאוד לפזר את הסיכון בצורה אפקטיבית וישנן דרכים רבות לעשות זאת ובראשן:

  • פיזור בין גאוגרפיות – השקעות במגוון ניירות ערך ובנכסים פיננסיים במדינות שונות ובבורסות שונות
  • פיזור בין ענפים ותעשיות – השקעות במכשירים פיננסיים העוקבים אחרי נכסים או חברות מענפים שונים במשק
  • פיזור בין סוגי נכסים – השקעות במספר אפיקים במקביל, למשל בניירות ערך, בנדל ן, בזהב וכדומה
  • פיזור בין בתי השקעות – פיזור ההשקעות בין בתי השקעות שונים ומסלולי השקעה שונים בכל בית השקעה

פיזור סיכון בתיק השקעות הוא לא רק אמצעי הגנה, אלא גם מכשיר השקעה בעל חשיבות ראשונה במעלה. כאשר אנו בוחרים השקעה סולידית, אנחנו עושים זאת כדי להפחית את רמת החשיפה שלנו לסיכון עד כמה שניתן ובתמורה, אנחנו מוכנים לוותר על הסתברות גבוהה יותר לרווח. פיזור נכון של הסיכון בתיק השקעות שלם, מאפשר לנו להיכנס להשקעות שכל אחת מהן בנפרד נחשבת למסוכנת יותר וסולידית פחות, אבל כחלק מתיק השקעות מגוון עם פיזור נכון של הסיכון, הופכת למעשה להשקעה סולידית בעלת רמת סיכון נמוכה יחסית.

תיק השקעות סולידי – מה הוא אמור לכלול

תיק השקעות סולידי בעל פיזור נכון של הסיכון, יכול לכלול בתוכו כל סוג של נכס פיננסי או נכס אחר, אך בשיעורים שונים מסך ההשקעות בתיק:

אג"ח – אגרות חוב נחשבות לניירות ערך סולידיים במיוחד, ולכן נהנות גם מנוכחות גבוהה בתיקי השקעות סולידיים. יחד עם זאת, פוטנציאל התשואה של כל סוגי האג ח ובכלל זה, אג ח קונצרניות ואג"ח ממשלתיות, הוא בדרך כלל נמוך ביחס לשאיפות הרווח של המשקיע הסולידי הטיפוסי ולכן נדרש שילוב של נכסים נוספים בתיק.

מניות – השקעה במניות בתיק השקעות סולידי תתבצע בדרך כלל דרך תעודות סל, קרנות מחקות מדד, קרנות נאמנות מבוזרות, מדדי שוק וקרנות ריט (REIT) ובמקרים מסוימים, גם במניות בלו-צ'יפ גדולות ויציבות הנסחרות בשוק ההון. שיעור המניות בתיק סולידי יהיה בדרך כלל נמוך, באזור של 15%-25% מהתיק כולו.

סחורות – השקעה בסחורות ובמיוחד בזהב, נחשבת להשקעה סולידית ויכולה גם היא להופיע בתיק סולידי, אך בשיעורים נמוכים למדי.

נדל ן – השקעות נדל ן הופכות ליותר ויותר אטרקטיביות ומקובלות בקרב משקיעים רבים ותופסות שיעור הולך וגובר בתוך תיקי השקעות סולידיים. השקעות אלה יכולות להתבצע באמצעות רכישת דירות להשקעה, או חברות השקעה בנדל"ן וקרנות REIT, שמדמות במידה מסוימת תעודות סל בענף הנדל"ן. 

השקעות סולידיות דרך טווחי זמן

כפי שאמרנו קודם לכן, אפיק ההשקעה הספציפי הוא לא הפרמטר היחיד במדידת רמת הסולידיות של פעילות השקעה וגם אופן פיזור הסיכון בתיק משפיע מאוד על רמת הסיכון הכוללת. על שני פרמטרים אלה אפשר להוסיף גם את פרמטר טווח הזמן, שנמדד על פי מספר שנים של תקופת ההשקעה. השקעות לטווח קצר הן המסוכנות ביותר ולכן דווקא בהן, הנטייה היא לחפש השקעות סולידיות מומלצות, שיכולות להפיק גם רווח מעט יותר גבוה מריבית השוק. כמו כן, השקעות בטווח הארוך נחשבות להשקעות הסולידיות ביותר מכיוון שטווח הזמן מעניק לנו מספיק זמן לצלוח תנודות קיצוניות בשוק, להשתקם מהפסדים על הנייר ולצבור רווח רב במודל ריבית דה-ריבית לאורך שנים ארוכות. מהסיבה הזאת, דווקא השקעות לטווח הארוך מבוצעות בנכסים מעט יותר מסוכנים כשהסולידיות לכאורה, מגיעה מטווח הזמן של ההשקעה.

איך בונים תיק השקעות סולידי?

ובכן, האמת היא שאם השאלה הזאת באמת מסקרנת אתכם, זה אומר שאתם לא רוצים לבנות את תיק ההשקעות הסולידי שלכם בעצמכם. משקיעים רבים, לרוב מהציבור הרחב, נוטים לנהור אחרי מוסכמות חברתיות רחבות ולמקד עצמם בחיפוש אחר המלצה להשקעה סולידית. משקיעים אלה, בהיותם בעלי הטיית סיכון סולידית, ינהרו אחרי אג"ח ואולי מכשירי השקעה במניות ברמת הסיכון הנמוכה ביותר ובכך יגזרו על עצמם תשואה מינימלית לאורך זמן, ברמה כזאת שמטילה ספק בכדאיות פעילות ההשקעה כולה. הבחירה שלכם בתיק השקעות סולידי לא אמורה ליטול מכם את פוטנציאל הרווח שבאמת עומד מולכם, פוטנציאל רווח אותו אי אפשר לממש ללא בנייה חכמה, נכונה ומקצועית של תיק ההשקעות הסולידי שלכם.

בדיוק למשימה הזאת, אנו מעמידים לרשותכם את צוות המומחים הפיננסיים שלנו, שיסייעו לכם להבין ולהגדיר את הטיית הסיכון האישית שלכם, להכיר אפיקי השקעה המתאימים לכם ולבנות יחד איתכם תיק השקעות סולידי מומלץ שיעניק לכם את הטוב מכל העולמות – רמת סיכון נמוכה עם רווח בטוח. 

לקבלת מידע ושיחת ייעוץ עם איש מקצוע - השאירו פרטים כאן:

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותכם

כיצד מתכננים ירושה והעברה בין דורית במציאות לא יציבה? כך תוכלו לדאוג להבטחת העתיד לדור ההמשך שלכם
חיסכון עם תשואה גבוהה – לבחור את חברת ההשקעות הנכונה
השוואת תשואות קרנות פנסיה – איך להשוות ביניהן?

בואו לגלות איך משקיעי הפמילי אופיס מנהלים את כספיהם

הירשמו לניוזלטר שלנו!

ניתן להתחיל בדיקת התאמת להשקעה בפוליסת חיסכון על ידי בחירת הסכום הפנוי שיש לך להשקעה